‘YouTube Red naar Europa’
YouTube Red, de betaalde videodienst van YouTube, komt nog dit jaar naar Europa. De Google-dochter onderhandelt momenteel met rechtenhouders, weet The Guardian.
YouTube Red, de betaalde videodienst van YouTube, komt nog dit jaar naar Europa. De Google-dochter onderhandelt momenteel met rechtenhouders, weet The Guardian.
Een nieuwe categorie streaming reclame lijkt te ontstaan en die is in het westen zeker honderden miljoenen euro’s groot. Het gaat om de reclame bij streaming muziekdiensten als Spotify, meer specifiek het type muziek in de categorie ‘moods & moments’.
De hype ligt alweer enige maanden achter ons, maar is bepaald niet vergeten. Het onverwachte succes van Pokémon Go opende dit jaar de ogen van gamemakers.
Amazon Prime Video wordt neergezet als ‘concurrent voor Netflix’, maar qua aanbod is de videodienst in de verste verte niet te vergelijken met Netflix of bijvoorbeeld Pathé Thuis en Videoland.
De game-industrie was dit jaar goed voor 91 miljard dollar omzet, volgens voorlopige schattingen van Superdata Research.
Facebook praat met tv studio’s over licenties voor tv-programma’s. De gesprekken worden namens Facebook geleid door Ricky Van Veen van College Humor, weet Recode.
Winston Gerschtanowitz en Bas Verhart lanceren samen met Taco Ketelaar een nieuw productiebedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van VR- en AR-producties en andere mediaformats.
Vierhonderd films per dag in twintig verschillende talen: ‘videomiljonair’ Jan Riemens, oprichter Zoomin, praat ons bij over de ontwikkelingen in het (social-)medialandschap, over content en over ondernemen.
Amazon Prime Video, de videodienst van Amazon, is vanaf vandaag wereldwijd beschikbaar in ruim tweehonderd landen, waaronder de Benelux. Zo kan nu ook worden gekeken naar The Grand Tour van Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May. Consumenten betalen 2,99 euro per maand.
Spotify en Apple Music krijgen volgend jaar Amerikaanse concurrentie van Pandora. Onder de noemer Pandora Premium kan men onbeperkt naar zeker 1 miljoen liedjes luisteren voor waarschijnlijk tien dollar per maand.
Jaarlijks vinden in Nederland naar schatting een kleine miljoen optredens plaats. Veel van die artiesten worden geboekt door boekingsbureau’s die in een deel van de gevallen een groot percentage van de gage opstrijken. En gratis optreden voor vrienden of familie wordt door sommige contracten die artiesten afsluiten onmogelijk gemaakt. Dat moet anders kunnen dacht Eline Leijten. Zij zette een glanzende carrière in het bedrijfsleven aan de kant om in mei 2015 met Plugify van start te gaan: een online platform waarop je zonder tussenpersoon in een handomdraai live muziek boekt.
Bedrijven die educatieve spellen (serious games) willen inzetten om kennis over te dragen of om medewerkers te trainen, moeten zich niet blindstaren op de educatieve kwaliteiten van het spel. Promovendus Andreas Alexiou van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) ontdekte dat spelers meer leren van een game als ze de vormgeving van het spel waarderen en het verhaal spannend vinden.
Apple wil nieuwe bioscoopfilms al twee weken na de première via iTunes ter beschikking stellen. Het bedrijf onderhandelt daarover met de grote filmstudio’s uit Hollywood.
Het Duitse muziekplatform SoundCloud komt niet in handen van Spotify. Na berichten van The Financial Times enkele maanden terug dat beide bedrijven met elkaar in gesprek waren, lijkt Spotify nu zijn interesse te hebben verloren.
Stichting BREIN heeft afgelopen week geschikt met acht uploaders van muziekalbums, films, series en games en ook een illegaal internetradiostation gesloten.