More stories

Het Jaar van de Media

Fusies, consolidaties, stijgende en dalende oplages, het was een uitgesproken rommeljaar voor de media, waarin vooral regionale uitgevers weer veel kreunden, en zochten naar nieuwe bedrijfsmodellen. Met als toverwoord native advertising.

Entertainment

VOD-dienst WappZapp stopt in januari

VOD startup WappZapp houdt op te bestaan. De betaalde dienst die afgelopen zomer werd gestart heeft te weinig abonnees opgeleverd. Dat waren er enkele duizenden.

Entertainment

Thuiswinkel.org, Kijkwijzer en PEGI slaan handen ineen

Thuiswinkel.org en het NICAM (de organisatie achter Kijkwijzer en PEGI) gaan online consumenten nog beter informeren over de inhoud van films en games. Het NICAM gaat de bij Thuiswinkel.org aangesloten webwinkels alle noodzakelijke informatie rond de classificatie van films en games tonen.

Entertainment

Bose wil eigen muziekdienst opzetten

Luidsprekerfabrikant Bose wil een eigen muziekdienst beginnen. Dat blijkt uit personeelsadvertenties. Het bedrijf wil naar eigen zeggen zeer binnenkort een ‘volgende generatie muziekplatform’ introduceren.

Entertainment

Nieuw groeigeld voor VR-apparaat Omni

De Amerikaanse start-up Virtuix van de Gentse ondernemer Jan Goetgeluk heeft nog eens 2,7 miljoen dollar opgehaald voor de ontwikkeling een VR-apparaat voor gamingdoeleinden genaamd Omni. Goetgeluk heeft het bedrijf in 2013 opgericht.

Entertainment

Online streamingmarkt nog lang niet volwassen

De online streamingmarkt lijkt al redelijk verdeeld. Met Spotify aan kop. Maar schijn bedriegt. Ook in eigen land loopt men al warm.

Entertainment

(Emerce Engage) Utopia: de ultieme crossmediale ervaring

Het eerste jaar van Talpas Utopia zit er bijna op en de serie trok voldoende kijkers voor een vervolg in 2015. De serie zorgde voor een verhoging van het marktaandeel van SBS van 6 naar 18 procent. Directeur SBS Media Solutions Dave Kroon spreekt morgen op Emerce Engage over de succesfactoren voor slimme crossmedia concepten, zoals Utopia.

Entertainment

Wieden+Kennedy Amsterdam krijgt reclamedeal Netflix

Wieden+Kennedy in Amsterdam gaat de reclamebelangen behartigen voor Netflix, dat zijn Europese hoofdkantoor sinds kort in Nederland heeft.

Campagnes

Staat schikt voor 33,5 miljoen euro met Stichting Thuiskopie

De Staat en Stichting de Thuiskopie hebben hun geschil beëindigd over de hoogte van de thuiskopieheffing in de jaren 2007-2012. Zij zijn het eens geworden over een door de Staat te betalen schadevergoeding van 33,5 miljoen euro aan Stichting de Thuiskopie.

Entertainment

Grootste boete ooit voor online kansspelen

Imperial E-club Limited heeft van de Nederlandse Kansspelautorteit een boete van 200.000 euro gekregen vanwege het aanbieden van online kansspelen zonder vergunning. Het bedrijf exploiteerde zeven websites waarin casinospellen en sportweddenschappen werden aangeboden, mede gericht op de Nederlandse markt.

Entertainment

Gamebedrijf Playlogic nu ook failliet

Gamebedrijf Playlogic, ooit opgericht door ondernemer Willem Smit en zoon Rogier, is wederom failliet. Dat zegt curator Ernst-Paul Pandelitschka tegen RTL Z. Vrijdag werd nog sursuance van betaling verleend aan drie bedrijven.

Entertainment

Netflix heeft 700.000 betalende klanten in Nederland

Netflix heeft 700.000 betalende klanten in Nederland. Vorig jaar om deze tijd waren dat er nog 100.000. Dat is althans de conclusie van Digital TV Research op basis van eigen onderzoek.

Entertainment

Playlogic wankelt opnieuw

De rechtbank Amsterdam heeft surseance verleent aan gamebedrijf Playlogic en aanverwante vennootschappen, waaronder Wannagaming.

Entertainment

YouTube-fenomeen Mertabi tekent met RTL

YouTube-fenomeen Mertabi en het multichannel netwerk van RTL (RTL MCN) sluiten een tweejarig contract af. Mertabi is een van de grootste YouTube-filmhelden van dit moment. De sketches van Mertabi zijn vooral populair onder de doelgroep 18-35 jaar en zijn ondertussen meer dan 22 miljoen keer bekeken.

Entertainment

Vinylverkoop gaat door het plafond

Analoog vinyl is niet meer aan te slepen en het is nog een zakelijk succes ook: alleen al in Engeland wordt er 20 miljoen pond mee verdiend.

Entertainment