Cord-cutting: de beste series, maar geen tv-abonnement meer

Apple presenteerde onder de titel Spring Forward in maart haar nieuwe lijn producten voor het voorjaar. Consumenten en analisten keken reikhalzend uit naar de keynote over de Apple Watch. Daarnaast presenteerde de technologiereus met HBO een nieuwe online streamingdienst: HBO Now. Net als bij het succesvolle Netflix is een televisie-abonnement niet noodzakelijk. Wat kunnen wij leren van deze Amerikaanse ontwikkelingen voor de Nederlandse markt? Wacht ons ook een generatie van cord-cutters?

HBO Now is beschikbaar via Apple TV, Cablevision en apps voor iPhone en iPad. Voor een vast bedrag per maand kan onbeperkt worden gekeken naar bekende HBO-hitseries, zoals Game of Thrones en True Detective. HBO wordt hiermee een grotere concurrent van Amazon Prime en Netflix, dat intussen wereldwijd meer dan 62 miljoen abonnees heeft.

‘Cord-cutters’

HBO speelt daarmee perfect in op een belangrijke trend: Over-the-top (OTT) aanbieders leveren series, films en documentaires aan via een online platform. Een regulier tv-abonnement is hierbij steeds minder noodzakelijk voor mediaconsumptie. Dit heeft in de Verenigde Staten al geleid tot een hele generatie cord-cutters: vooral jonge huishoudens waarbij content alleen nog online wordt geconsumeerd.

De helft van deze groep kijkt Netflix op dagelijkse basis. De huidige generatie tieners is zelfs cord-nevers: Zij kijken vrijwel geen lineaire televisie en consumeren media hoofdzakelijk via kanalen, zoals YouTube.

Loopt het gedrag van de Amerikaanse mediaconsument voor op Nederlandse huishoudens? Op basis van cijfers van ACM vindt cord-cutting in Nederland nog niet plaats. Wel consumeert inmiddels de helft van de Nederlandse huishoudens streaming content. Dit heeft gevolgen voor het aanbod van telecomaanbieders en omroepen. Omroepen spelen hierop in door de introductie van nieuwe platforms. Bijvoorbeeld NLZiet, dat content van publieke en commerciële zenders bundelt en beschikbaar stelt.

Verschuivende exclusiviteit

Niet alleen consumptiegedrag, ook het productie- en distributiemodel van films en series verandert door de opkomst van streaming content. Platforms als Netflix en HBO Now worden succesvol door het uitbrengen van exclusieve films en series van hoogwaardige kwaliteit. Hollywood-filmpremières zijn niet alleen voorbehouden aan bioscopen, maar worden ook exclusief geproduceerd voor een online release. Afleveringen van kwaliteitsseries verschijnen niet eerst wekelijks op tv en daarna via dvd of Blu-ray boxsets. Deze series worden vaak exclusief geproduceerd voor Netflix en HBO. Hierbij kan de consument in zijn eigen tempo kijken: op een tijdstip, locatie en apparaat naar keuze.

Bioscoop blijft populair

Toch lijkt het stijgende online aanbod nog geen effect te hebben op de Nederlandse filmconsumptie buiten de deur. Na een flinke stijging in het afgelopen decennium, is het aantal bioscoopbezoeken met 30,7 miljoen in 2014 ongeveer hetzelfde als het jaar daarvoor. Slimme abonnementsvormen – zoals Pathé Unlimited en de Cinevillepas – dragen hieraan bij.

Vooral filmhuizen zien het aantal bezoekers stijgen: Zo ontving het Filmhuis Den Haag afgelopen jaar 15.000 meer bezoekers dan het jaar daarvoor. Filmhuizen onderscheiden zich door een bijzonder filmaanbod, binnenstedelijke ligging en aanwezigheid van een eetcafé. De omzet komt voor een belangrijk deel uit horeca. Kortom: naast het toegenomen online media-aanbod in de huiskamer, lijkt er voldoende ruimte in de markt voor bioscoop en filmhuis.

De voorkeur van de filmconsument verschilt echter per lokale markt: In China willen bezoekers films zien op grote schermen. Dit zorgt voor een stijgende populariteit van IMAX. In Noord-Amerika wordt de consument nog maar moeilijk verleid om naar de bioscoop te gaan: Het aantal verkochte tickets was afgelopen jaar het laagst in 20 jaar. IMAX speelt hierop in door te werken aan producten rondom de thuisbioscoop voor de Amerikaanse markt. Intussen neemt het aandeel cord-cutters in de VS snel toe.

HBO Now wordt niet toevallig in haar thuismarkt gelanceerd. De Amerikaanse markt kent grote verschillen met de Nederlandse markt. Maar de onderliggende trend is duidelijk. Nederlandse omroepen zetten niet voor niks in op online platforms om de mediaconsument dichtbij te houden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug