More stories

ACM trekt informatienummer YouTube-vlogger in

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het informatienummer 0909-0400528 van YouTube-vlogger Snapking uit de lucht gehaald. De vlogger spoorde bellers aan om te bellen naar dit nummer zonder dat duidelijk was onder welke voorwaarden zij hem te spreken kregen. De bellers werden vervolgens lang in de wacht gezet zonder dat zij iemand aan de lijn kregen.

Video

‘Ik wil het persoonlijke terugbrengen in media’

Een nieuw online mediaplatform brengt de allergrootste sterren uit de wereld bijeen om, tegen betaling, persoonlijke videoboodschappen naar hun fans te sturen. Eugene Hendrikx verliet Divimove om Fantube te bouwen.

Video

ANP lanceert videonieuwsdienst

Het ANP start een videonieuwsdienst, en investeert daarom in uitbreiding van de videoproductie. Klanten hebben voortaan via de beeldbank van […]

Publishing

NPO vernieuwt VOD-platform (update)

De NPO heeft haar nieuwe on demand-dienst vanochtend beschikbaar gesteld. Die komt in drie varianten: gratis en anoniem, gratis maar met een profiel en een betaalde versie onder de naam NPO Start Plus.

Entertainment

NPO mag rechtenentiteit oprichten

De NPO mag van het Commissariaat voor de Media een rechtenentiteit als nevenactiviteit oprichten. Het doel van de entiteit – in de vorm van een coöperatie – is tweeledig: zowel het beheren van (programma)rechten van de landelijke publieke omroepen, als het exploiteren hiervan.

Media

MediaMarkt en Talpa Radio lanceren Nederlands alternatief voor Spotify

Talpa Radio en MarktMarkt lanceren half juli een nieuw Nederlands digitaal platform voor radio, streaming en on demand. Dat gebeurt op basis van het Juke label dat MediaMarkt al langer heeft. Binnen twee jaar hoopt de joint venture op 1 miljoen gebruikers.

Entertainment

Sterke daling aantal ‘gratis’ downloads

Ruim een kwart van de Nederlanders maakte in januari 2017 nog gebruik van de mogelijkheid om digitale content zoals video of muziek gratis te downloaden. In november 2013 was dit nog ruim 40 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Media

Comeback: de nieuwe kansen van podcasting

De podcast beleeft een revival. Amerikaanse producties zoals S-Town bereiken een miljoenenpubliek. En vier op de tien Amerikanen gebruikt het medium met enige regelmaat. Hoewel Nederland daar nog op achterloopt, bloeit ook hier de markt serieus op. Welke kansen biedt podcasting?

Media

Infrographic: Trump verkoopt!

Naar verluidt heeft Donald Trump maar een app op zijn (nieuwe) iPhone staan en dat is Twitter. Ongewild helpt Trump de media in het zadel die hij via Twitter juist wil bestrijden. De abonnementen op The Washington Post en de New York Times zijn sterk gestegen, kijkdichtheden van CNN, Fox News en MSNBC zijn nog nooit zo hoog geweest en ook de populariteit van Twitter flink gegroeid. Oftewel: controverse verkoopt. Cijfers? Cijfers!

Media

Nederlandse muziekdienst 22tracks stopt

De Nederlandse muziekdienst 22tracks stopt ermee. Dat einde zat er al langer aan te komen. De apps waren vorig jaar al verdwenen en het platform baseerde zijn speellijsten de laatste tijd nog slechts op Apple Music en Spotify. Zelf hosten van tracks werd te ingewikkeld.

Entertainment

Google verzint reclameconcept voor virtual reality

Hoe moet reclame er in virtual reality uitzien zonder dat het echt storend is? Die vraag stelden de technici in Googles knutselschuur Area 120 zich. Ze verklappen hun antwoord waar anderen nu op mogen voortborduren.

Campagnes

BREIN schikt met verkoper Filmspeler

De verkoper van de Filmspeler heeft een schikking getroffen met Stichting BREIN. De verkoper van de omstreden mediaspeler betaalt een ‘substantieel bedrag’ aan de piratenbestrijder.

Legal

Commissariaat hijst de stormbal over Nederlandse media

Het Commissariaat voor de Media maakt zich zorgen over de pluriformiteit van de Nederlandse media. Steeds meer mensen halen hun informatie voornamelijk van internet, waar algoritmes ervoor zorgen dat we in onze eigen informatiebubbel leven.

Media

STER: ‘We moeten digitaal versnellen’

STER moet meer reclamegeld gaan binnenhalen via digitale platforms. Dat vertelde directeur Frank Volmer vandaag op het Media Jaarcongres in Hilversum.

Media

Nieuw platform VI: medialandschap zorgt voor andere technische eisen

De nieuwe digitale omgeving van Voetbal International maakt één ding heel duidelijk: door de veranderingen in het medialandschap moeten platform en CMS aan nieuwe technische eisen voldoen. Het draait om snelheid en klaar zijn voor nieuwe verdienmodellen.

CMS