-

Column: Niveau Netflix

Van het Europees Parlement moeten bedrijven als Netflix en Amazon Prime over twee jaar ten minste dertig procent van hun aanbod in Europa uit ‘lokaal’ product laten bestaan.

Dat lijkt geweldig nieuws voor RTL, dat immers sowieso al heel veel Nederlandse producties op Videoland heeft staan. Maar Netflix-topman Reid Hastings en Amazons Jeff Bezos zullen daar echt geen seconde wakker van hebben gelegen. Die waren toch al van plan hun aanbod te lokaliseren.

Netflix investeert namelijk enorm veel in eigen content om de grootst mogelijke voorsprong te hebben voordat Disney en Time Warner volgend jaar hun eigen streaming-diensten introduceren.

66.ooo abonnees per dag

Hastings’ bedrijf is aan het blitzscalen: het heeft bijna honderdvijftig miljoen abonnees en daar komen er dagelijks maar liefst 66.000 bij. Mede dankzij een productiebudget van een slordige acht miljard dollar, waarvan dit jaar minimaal één miljard lokaal wordt besteed.

Dat lijkt weer geweldig nieuws voor tv-producenten, maar dat is het nog niet. Netflix vraagt zo’n hoge productiekwaliteit dat modale televisiemakers die nauwelijks kunnen bieden. Het volledig op data gestuurde videoplatform zit ze daarom bijna letterlijk op de nek. Medewerkers bemoeien zich met de kleinste details; van casting en montage tot de opname van de bijbehorende muziek.

Content is ….

Dit stelt broadcasters als RTL en SBS echter voor een nieuwe uitdaging: kijkers wennen snel aan het niveau van de Netflix-series en verwachten van hen hetzelfde. En dat is door de gestaag teruglopende reclamebudgetten vrijwel onhaalbaar geworden. Zelfs voor RTL, dat series eerst op Videoland kan zetten en ze daarna nog eens op de eigen zenders kan herhalen, wordt dat moeilijk. Met een incidentele ‘signature serie’ als Mocro Maffia red je het echt niet tegenover de continue stroom aan hoogwaardig Netflix-materiaal. En dan hebben we het nog niet over alle andere nieuwe concurrenten. Het succes staat en valt met de hoeveelheid unieke kwaliteitsseries en -films. Content is dus weer King.

Er is echter één probleem waar alle aanbieders mee kampen: als jij en ik toegang willen tot alle producties, moeten we meerdere abonnementen aanschaffen. Of via onofficiële paden zoeken. En dus is de toekomst van in ieder geval één kanaal nog wel even veiliggesteld. The Pirate Bay en collega’s varen er wel bij, want waar vraag is ontstaat aanbod.

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#169).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond