‘No-consent online reclame wordt volwassen’
Cookieloze reclame en omzetgedreven advertising zien qua prijsstelling tegenwoordig dezelfde tarieven. “Er wordt niet meer gedifferentieerd”, vertelt Linda Worp van Opt Out Advertising.
Cookieloze reclame en omzetgedreven advertising zien qua prijsstelling tegenwoordig dezelfde tarieven. “Er wordt niet meer gedifferentieerd”, vertelt Linda Worp van Opt Out Advertising.
Microsoft heeft de overname van het programmatic display-platform Xandr afgerond. De verkoper was telco AT&T, dat zich terugtrekt uit de mediabusiness.
Opnieuw heeft een groot aantal bedrijven zich aangemeld voor de Programmatic Awards. Onder leiding van juryvoorzitters Marianne Deenik (Amazon Ads), Marvin Vaquier Droop (Master of Digital), Kevin Donker (OMD Nederland) hebben de verschillende vakjury’s vandaag de genomineerde cases en talenten bekendgemaakt. De uitreiking vindt dit jaar plaats op dinsdag 5 juli in de Kanarie Club, Amsterdam.
Het bedrijf Magnite is in Nederland de grootste ‘verzender’ van persoonlijke data voor reclamedoeleinden, niet Google.
De kern van programmatic advertising blijft: de juiste doelgroepen bereiken. Dat vergt steeds meer inventiviteit. Lees wat de huidige mogelijkheden zijn.
Adverteerders en mediabureaus testen te weinig met cookieloze reclamecampagnes. Daardoor lopen ze een kennisachterstand op. Marketeers moeten zich een nieuwe werkwijze aanleren.
De media- en reclamewereld gaat wereldwijd een nieuwe fase in. Third party trackers op het web zijn op sterven na dood. Op iOS zijn ze verleden tijd en nu is ook Android aan de beurt. AdID verdwijnt in 2024.
Europese uitgevers vrezen dat ze tot zeventig procent van hun reclame-omzet kwijtraken wanneer Google 3rd party cookies verwijdert uit Chrome.
RTL Nederland blijft voorlopig trackingcookies gebruiken voor reclamedoeleinden. De uitgever wacht op een officieel statement van de Autoriteit Persoonsgegevens alvorens zijn beleid te wijzigen. DPG is al om en het sentiment bij adverteerders kantelt ook.
Leverancier van reclametechnologie Criteo heeft zijn winst met 84 procent zien stijgen tot 138 miljoen euro. De omzet steeg met negen procent tot 2,3 miljard. Beleggers in de specialist in retargeting reageren amper op een dreigende Europese tegenvaller.
Europese toezichthouders dwingen media- en reclamebedrijven tot nieuwe praktijken om geld te verdienen. Het profileren en volgen van consument verdwijnt. “ROI’s en klikprijzen gaan omlaag”, zegt een kenner.
Een veelgebruikt reclamesysteem op basis van cookies is Europabreed verboden verklaard. De Nederlandse online reclamebranche gaat vanmiddag in spoedberaad. Doel: de feiten op een rij te krijgen en beginnen verzinnen wat de nieuwe weg vooruit zou kunnen zijn.
De Europese veilingsystemen voor online advertenties voldoen niet aan de Europese privacywetgeving en moeten op de schop. De Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit legt branchevereniging IAB Europe daarom een boete van 250.000 euro op, en sancties om de werking van systeem te verbeteren.
Een collectief van grote Duitse uitgevers, onder wie Axel Springer, wil dat de Europese Commissie ingrijpt bij Google Chrome. De honderden mediabedrijven verliezen zicht op consumentgedrag als Google de 3rd party cookies uitfaseert.
Microsoft heeft het programmatic display-platform Xandr overgenomen van telco AT&T, dat zich terugtrekt uit de mediabusiness.