More stories

Kwestie GeenStijl versus Sanoma gaat naar Europese rechter

De Hoge Raad verwijst het oude geschil tussen GeenStijl en Playboy over het linken naar uitgelekte naaktfoto’s van Britt Dekker naar de Europese rechter.

Legal

Walter van Maren Content Director AutoWeek

Walter van Maren (42) is bij Sanoma gestart als Content Director AutoWeek.

Media

Facebook wil exclusief nieuws in tijdlijn

Facebook gaat zelf nieuws in de tijdlijn van gebruikers zetten. Daartoe onderhandelt het sociale netwerk met The New York Times, The Guardian, BuzzFeed en National Geographic.

Facebook

Sanoma stopt met hockey.nl

De website en het magazine hockey.nl worden vanaf 1 juli niet meer gemaakt door Sanoma. De Nederlandse Hockeybond (KNHB) heeft de overeenkomst opgezegd, zo meldt journalistensite Villamedia.

Media

NRC later dit jaar achter betaalmuur

NRC Handelsblad lanceert in september een nieuwe site die grotendeels achter de betaalmuur verdwijnt. Bezoekers mogen tussen de 12 en 15 artikelen gratis lezen. De meeste artikelen zullen eerst online worden gepubliceerd en pas daarna in de krant, zegt hoofdredacteur Peter Vandermeersch tegen De Nieuwe Reporter.

Media

Rakuten koopt e-book- en audioboekenwinkel Overdrive

De digitale boekenwinkel Kobo krijgt er een broertje bij in de vorm van Overdrive. Kobo’s moederbedrijf Rakuten legt 410 miljoen dollar op tafel om de luisterboekenwinkel te kopen.

Media

Vlaams e-boekplatform stopt

Een vorig jaar gestart proefproject met e-boeken in Vlaamse bibliotheken wordt in mei beëindigd als gevolg van technische mankementen. Bibliotheekleden konden met een leentegoed e-boeken downloaden, die via een speciale app gelezen konden worden.

Media

Sander Stallinga naar uitgever Wayne Parker Kent

Sander Stallinga, voorheen director Digital Content bij Sanoma, wordt de commercieel baas van online uitgeverij Wayne Parker Kent.

Media

Blendle tekent contracten met grote Amerikaanse dagbladen

De inhoud van The Wall Street Journal, The Washington Post en The New York Times wordt voortaan aangeboden via de krantenkiosk van het Nederlandse Blendle, waar gebruikers per artikel of editie moeten betalen. Al eerder sloot Blendle een soortgelijke overeenkomst met Nederlandse kranten en weekblad The Economist.

Media

Dalende digitale inkomsten voor TMG

Het beëindigen van De Telegraaf webshop en de verkoop van enkele digitale activiteiten heeft geleid tot een daling van inkomsten uit digitale activiteiten. De digitale opbrengsten daalden 7,2 procent naar 64,2 miljoen.

Media

Techblog Gigaom gestopt

Het gerespecteerde Amerikaanse techblog Gigaom is gestopt nu de uitgever de rekeningen niet meer kan betalen. Een nieuwe koers met evenementen en marktonderzoek werd te laat ingezet.

Media

Webwereld gaat nieuwe koers varen

Webwereld, het nieuwsblog van uitgeverij ING, laat het harde nieuws vallen en wordt de ‘spreekbuis voor de eigenzinnige blik van de redactie’. Het belangrijkste ICT nieuws komt voortaan op de site van Computerworld te staan. Dat laat hoofdredacteur Sander van der Meijs aan zijn lezers weten.

Media
Premium

Sanoma’s digitale groei in Nederland: 4 procent

Sanoma Nederland noteert op zijn online en mobiele kanalen een omzetgroei van 3,5 procent in 2014.

Media

Zoomin.TV: ‘Video gaat TV vervangen’

Met miljarden views op hun online video’s is het Nederlandse Zoomin.TV te vergelijken met een middelgrote televisiestation. CEO Jan Riemens verwacht dat video uiteindelijk TV zal vervangen: “Het zijn de getallen die het bewijzen. Wij hebben al meer views dan SBS in Nederland bijvoorbeeld.”

Publishing

FD Mediagroep verdient meer aan digitale middelen

FD Mediagroep, uitgever van Het Financieele Dagblad en eigenaar van BNR Nieuwsradio, heeft de omzet en het bedrijfsresultaat in 2014 sterk opgevoerd. Vooral dankzij digitale middelen.

Media