More stories

Sanoma/SBS wil millennials via meerdere kanalen raken

Sanoma/SBS wil millennials in de toekomst gaan benaderen via meerdere kanalen. Die strategie wordt uitgewerkt samen met Social1nfluencers, het Amsterdamse bedrijf dat merken koppelt aan enthousiaste vloggers. Sanoma heeft recentelijk een belang in het Amsterdamse bedrijf genomen.

Publishing

Nederlandse Fuuzle gaat concurrentie aan met Feedly

Het Nederlandse Fuuzle is een portal voor RSS nieuws gestart, als concurrent van Feedly. Fuuzle is in tegenstelling tot Feedly geheel gratis. Het Enschedese bedrijf verdient zijn geld met advertenties.

Media

Digitaal geen inzet bij conflict TMG

Hoofdredacteur Sjuul Paradijs vertrekt onmiddellijk bij De Telegraaf. Een overgrote meerderheid van de redactie van De Telegraaf is het niet eens met de plannen van het bestuur van TMG. Dat wil titels als Vrouw, Privé en Autovisie loskoppelen van de krant. Daardoor zou Paradijs zijn zeggenschap over de katernen kwijtraken.

Media

‘Jonge mensen traditioneler in hun nieuwsconsumptie dan gedacht’

Het clichébeeld dat jonge mensen nauwelijks nog het nieuws volgen, en dat digitale media geleidelijk de nieuwsvoorziening hebben overgenomen van traditionele media, klopt niet. Dat blijkt uit onderzoek van communicatiewetenschapper Anna van Cauwenberge. Zij neemt juist een prominente rol voor traditionele media waar, in het bijzonder televisie.

Media

Belgisch platform gaat strips digitaal verkopen

Een gemeenschappelijk platform van Ballon Media en Standaard Uitgeverij gaat Belgische Nederlandse strips voortaan digitaal verkopen via een eigen platform.

Media

Bliyoo van Bruna: de Spotify voor lezen

Bruna was een van de eerste partijen in Nederland met een e-commerce site. Nu zetten ze vol in op Bliyoo: een online abonnement voor e-books en e-magazines. “Dit is voor ons absoluut de toekomst”, zegt Marc Thomassen van Bruna.

E-commerce

Advertentietechnologie zorgt voor meer omzet bij AOL

Internetbedrijf AOL rapporteert over het afgelopen kwartaal een beter dan verwachte omzet van 625,1 miljoen dollar. Daaraan droegen vooral de activiteiten in video, mobiel en geautomatiseerde advertentieverkoop bij.

Media

BBC ontdekt chatapp als nieuwsmedium

De BBC gebruikt sinds kort de chatapp Viber om nieuws en informatie te verspreiden. Dat deed het onder meer bij de aardbevingen in Nepal.

Media

Online uitgeverij Wayne Parker Kent wil internationale markt op

De Nederlandse online uitgeverij Wayne Parker Kent, in tweeënhalf jaar tijd gegroeid van zes naar elf titels, wil naar het buitenland. Dat vertelt CEO Slaven Mandic aan FastMovingTargets.

Publishing

Crowdfundingplatform TenPages maakt doorstart

In 2014 viel het doek voor TenPages, de crowdfundingsite voor boeken van beginnende auteurs. Heel even leek het een succes te worden. Op de site werden ruim tweeduizend manuscripten geplaatst door schrijvers, er lagen 66 boeken in de winkels, en meer dan twintigduizend Nederlanders hebben auteurs financieel gesteund. Maar omdat het boekenvak in zwaar weer verkeerde, ging het ook slecht met TenPages. Na een forse schuld ging het initiatief van Valentine van der Lande failliet. Inmiddels is er dan toch nog een doorstart.

Publishing

Hoe Conrad ‘recommendation engines’ succesvol inzet

Met meer dan 400.000 artikelen in de webshop zocht Conrad naar een manier om zo snel mogelijk het juiste product bij de juiste persoon te krijgen: “Wij voeden onze recommendation engine met uitgebreide productdata en webanalytics. Naarmate we meer weten over een bezoeker, kunnen we een steeds betere aanbeveling doen”, legt Rudger de Groot van Conrad uit.

Conversie

Nieuwe commercieel directeur voor NRC Media

NRC Media heeft Madelon Hoekstra-Fortuin aangesteld als commercieel directeur. Zij wordt verantwoordelijk voor het commerciële beleid en het aansturen van de afdeling sales.

Publishing

Google trekt 150 miljoen euro uit voor innovatieve journalistiek

Google trekt 150 miljoen euro uit voor innovatie in de digitale journalistiek. Via het Digital News Initiative (DNI) gaat een werkgroep nieuwe manieren bedenken om ‘duurzaam geld te blijven verdienen met nieuws’. NRC Media is de enige Nederlandse partner.

Media

TMG wil internetactiviteiten niet afstoten

Uitgeverij TMG gaat geen internet-activiteiten overhevelen naar een nieuwe BV waarin ook grootaandeelhouder Frank Botman participeert. Dat benadrukte bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering donderdag.

Media

TMG en Dasym richten fonds op voor digitale innovaties

TMG gaat een strategische samenwerking aan met Dasym Investments, het investeringsbedrijf van Frank Botman. Die wilde de internetactiviteiten van het TMG-concern onderbrengen in een bedrijf waar hij zelf grootaandeelhouder is.

Media