More stories

Media-Saturn groeit online 20 procent

Elektronicaketens MediaMarkt en Saturn groeiden in 2015 qua omzet met twintig procent tot 1,8 miljard euro, of acht procent van de totale omzet.

Retail

Detailhandel krabbelt op, maar online blijft uitdaging

De trend naar meer onlineverkoop van schoenen zal voorlopig aanhouden. De verwachting is dat het online aandeel in Nederland de komende tien jaar verdubbelt tot 40 procent. Dat zegt het ING Economisch Bureau in zijn Vooruitzicht Detailhandel.

E-commerce

Retail is nu echt in transitie

Technologische innovatie kan een onderscheidende factor zijn in non food retail. Dankzij Internet of Things kan de gehele (aanvoer)keten in non-food op ieder moment in beeld worden gebracht voor een efficiënte aansturing. Daarnaast stelt Big Data retailers in staat steeds betere voorspellingen te doen van de vraag in de markt. Dat schrijft ING in een nieuwe studie.

Retail

Omoda voert ‘click & collect’ in

Op internet reserveren en passen en afhalen in de winkel, dat is wat de nieuwe logistieke optie click & collect voor klanten van Omoda inhoudt.

Logistics

Paradigit opent toch weer winkels, in V&D

Electronicaretailer Paradigit uit Eindhoven ziet toch weer toekomst in winkels. Nadat in juli tien van de 22 winkels werden gesloten, en 32 werknemers op straat kwamen te staan, wil het bedrijf in 20 tot 35 V&D’s een shop-in-shop openen. De eerste in Den Bosch is al in gebruik genomen.

E-commerce

IKEA: ‘Online levert maar kleine bijdrage aan groei’

Het grootste deel van de omzetgroei realiseerde IKEA met zijn bestaande winkels. Online leverde ondanks een verkooptotaal van een miljard euro maar een kleine bijdrage aan die groei.

Retail

Zo tackelen bedrijven omnichannel-uitdagingen

Er is al veel geschreven over de opkomst van omnichannel retailing, en over hoe belangrijk het is dat consumenten waar, wanneer, en op welke manier dan ook hun aankopen kunnen doen. Het achterliggende idee van omnichannel retailing is erg aantrekkelijk en belooft meer omzet en winst voor verkopers. Uit recentelijk onderzoek blijkt dan ook dat het integreren van verkoopkanalen (e-commerce, mobiel, sociaal, cataloog, en winkels) voor 76% van de CIO’s als een zakelijk doel voor het jaar 2015 werd beschouwd; een toename van 61% ten opzichte van het jaar daarvoor[1]. Er zijn alleen weinig praktijkverhalen bekend van bedrijven die alles uit de kast halen voor omnichannel, en wat zij zoal aan knelpunten tegenkomen. Ik zal dan ook in deze blog bespreken wat voor uitdagingen bedrijven tegenkomen met omnichannel retailing en hoe zij deze tackelen.

Retail

Online Heroes brengt digitale paskamer uit

De e-commercespecialisten van Online Heroes uit Antwerpen brengen een op RFID gebaseerde digitale paskamer op de markt. Modemerk Sarah Pacini gaat ze installeren in zijn winkels.

Retail

MediaMarkt.nl open voor reclame van derden

MediaMarkt Nederland sluit een samenwerking met Triad Retail Media. De retailer wil daarmee behalve op de trademarketingbudgetten ook aanspraak kunnen maken op de mediabudgetten.

Omnichannel business: de kracht van retail-apps

Steeds meer retailers zetten apps in om de customer journey van hun vaste klanten zo soepel en aantrekkelijk mogelijk te maken. En met succes. Een van de frontrunners op dit gebied is Starbucks. Maar ook Walgreens, Amerika’s grootste drogisterijketen. En een van de meest gedownloade retail-apps ter wereld.

Retail

Stempel ‘best managed’ voor Mirabeau en Oxyma

Vier puur digitale bedrijven zijn opgenomen in Deloittes lijst Best Managed Companies 2015: Mirabeau en Oxyma en, uit de e-commercesector, Coolblue en Central Point.

Digital Agencies

Lesara opent webshops in 16 EU-landen

Het goedkope online warenhuis Lesara opent de deuren in zestien Europese landen simultaan. Daarmee boren de Duitsers in een klap een potentieel marktbereik van 205 miljoen consumenten aan.

Retail

Onderzoek: Online shopper shopt liefst vanaf de bank

Online winkelen kun je tegenwoordig op elk gewenst apparaat en vanaf (bijna) elke locatie doen. De afgelopen jaren zijn aan- en verkopen via smartphones dan ook verder toegenomen. Maar alhoewel de smartphone zich prima leent om overal te gebruiken, shoppen consumenten het liefst thuis op de bank.

Retail

Online omzetstijging feestdagen: 22 procent

De feestdagen brengen online retailers 22 procent extra omzet. Vooral de verkopers met en fysieke winkel zien sterke groeicijfers, meer dan pure play internetpartijen.

Retail

Retailers moeten bovenal menselijk blijven

Consumenten wisselen steeds gemakkelijker van verschillende aanbieders en hechten weinig belang aan merken. Ze willen vooral een goede ervaring en een uitstekende service. Retailers worstelen met de invulling van de stijgende consumentenverwachtingen enerzijds en anderzijds met de continue stroom aan technologische innovaties. Terwijl ze de beste differentiator al in huis hebben: de menselijke touch.

Retail