Nieuw bedrijf oprichters Media Republic
Winston Gerschtanowitz en Bas Verhart lanceren samen met Taco Ketelaar een nieuw productiebedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van VR- en AR-producties en andere mediaformats.
Winston Gerschtanowitz en Bas Verhart lanceren samen met Taco Ketelaar een nieuw productiebedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van VR- en AR-producties en andere mediaformats.
2016 was hét jaar van Augmented Reality. Toch? Voor velen verstrijkt momentum zonder dat er zichtbaar revolutionaire veranderingen plaatsvinden. Maar dat komt misschien wel doordat we ons blindstaren op de toekomst, gevoed vanuit een lineair verwachtingspatroon.
WordPress.com gaat Virtual Reality ondersteunen op zijn platform, zodat 360 graden video’s en foto’s kunnen worden weergegeven. Voor alle duidelijkheid: dat betreft alleen de sites van WordPress.com, niet het gelijknamige CMS.
Michiel Mol typeren als de Nederlandse Elon Musk vindt hijzelf te veel eer. Toch zijn er zeker parallellen. Zo hebben beiden al op vroege leeftijd grote passie voor zaken als automotive, ruimtevaart en artificiële intelligentie. “De machine-mens-interactie boeit mij enorm”, aldus de tech-entrepreneur, die tegenwoordig vooral drukdoende is met ruimtereizen en VR.
Oculus, de Facebook-dochter die VR-technologie ontwikkelt, splitst zich in twee divisies. De ene divisie zal zich richten op mobiele toepassingen, de andere op de desktop.
De Amerikaanse startup Virtuix van de Gentse ondernemer Jan Goetgeluk gooit de handdoek in de ring. Zijn VR tredmolen Omni, reeds in 2013 aangekondigd via Kickstarter, komt er niet meer. Althans niet in Europa.
Er komt een correctie in de markt voor Virtual Reality. Dat zegt ondernemer Michiel Mol in het jongste nummer van Emerce. “Simpelweg omdat de installed-base te laag is, waardoor tal van spelers het lastig gaan krijgen.”
De Nederlandse VR-onderneming &samhoud media, initiatiefnemer van ’s werelds eerste VR-bioscoop in Amsterdam, gaat tientallen vestigingen openen in China met een lokale partner.
Augmented en Virtual Reality worden de nieuwste grote uitdaging voor ontwerpers. Marnix Kickert, Creative bij TWNKLS, duikt morgen op Emerce Dare in de zin en onzin van AR, en vertelt hoe interactie werkt binnen een nieuwe werkelijkheid.
Benjamin de Wit, een van de oprichters van het reizende evenement VR Days, opent morgen Emerce Dare, een nieuw evenement voor en door digital creatives met een blik op de toekomst.
Met een app en een virtual reality-cardboard kan het publiek van tv-show Dance Dance Dance 360 graden rondkijken in de studio. Een samenwerking van RTL, Talpa en KPN om een brede doelgroep op een andere manier televisie te laten beleven.
De markt voor augmented reality apps gaat nog flink groeien. Dat is de verwachting van Juniper Research. In de komende vijf jaar houdt het bedrijf rekening met 2 miljard app downloads.
Een nieuwe headset voor virtual reality, die volgend jaar uitkomt, kan de gedachten van de drager lezen en gebruikt die informatie voor de besturing ín virtual reality.
Misschien wel de grootste uitdaging binnen Virtual Reality (VR) is om vanuit een mobiele app een echte beleving te creëren. Nathan Coppens en Eppo Luiken van Digitas LBi toonden tijdens ‘Dutch Design Week goes Digital’ aan de hand van een case gericht op v-commerce dat dit mogelijk is.
Elektronicawinkel Saturn heeft een robot in dienst genomen om klanten te verwelkomen en hen naar gezochte producten te begeleiden. “Geen betere receptionist dan Paul om onze technologiewinkel te vertegenwoordigen”, aldus de keten.