-

Analytics Ninja: ‘begin met het stellen van de juiste vragen’

Volgens data-analist Yeshoshua Coren van Analytics Ninja worden zelden de juiste vragen gesteld bij de implementatie van webanalyse: ‘Het begint met strategische vragen over de business. Zorg er vervolgens voor dat de juiste data wordt verzameld. Dan heb je het juiste vertrekpunt om te kunnen rapporteren, analyseren en optimaliseren.’

 ‘Wanneer je eenmaal het verschil in gedrag ziet in de segmentaties over verschillende klantengroepen in termen van bezoekersintentie en verschillende stappen in het koopproces, dan kun je campagnes optimaliseren en de performance verbeteren. Vaak is de vraag: wat is nu de beste KPI om op te focussen? Dat is winst, niet zozeer omzet.

‘Je wil vooral weten op welk vlak je aan de knoppen kan zitten zodat je de winst kan optimaliseren’, vertelt Coren. Waar begin je als bedrijf? ‘Begin met een brainstorm om vragen te verzamelen. Stel je vragen niet omdat ze interessant zijn, maar kijk hoe je de antwoorden direct kan koppelen aan een actie. Vervolgens ga je de juiste data verzamelen en kun je direct beginnen met optimaliseren.’

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond