-

BookDifferent: het juiste doen is niet duurder

BookDifferent is een hotelboekingssite met een missie. “Wij willen de sector verduurzamen door het gemakkelijker te maken om groene accommodaties te boeken,” zegt medeoprichter Lonneke de Kort.

BookDifferent beschikt over een database van 1,1 miljoen accommodaties. Die worden aan de groene meetlat gelegd, waarna de duurzaamste keuzes in de zoekresultaten bovenaan komen te staan. Om ervoor te zorgen dat die rangschikking klopt, werkt BookDifferent samen met partners, vertelt De Kort.

“Groen is niet zomaar groen. Er is heel veel greenwashing dus we moeten ervoor zorgen dat ons aanbod ook daadwerkelijk duurzaam is. We werken daarom samen met ecolabels. Daarvan zijn er meer dan tweehonderd maar we werken er met tweeëntwintig samen.”

Het selectiecriterium is daarbij dat het ecolabel een transparante standaard hanteert en dat een derde partij controleert of hotels daaraan voldoen. Dat maakt BookDifferent niet automatisch duurder dan andere online reisboekers, aldus De Kort. “We zijn affiliate partner van een heel grote aanbieder en daarmee hebben we een beste-prijs-garantie.”

De Kort erkent dat steeds meer spelers het aspect duurzaamheid meenemen in hun reisaanbod. Het grote verschil is dat zij dit niet communiceren richting de consument, zegt zij. “Dat is iets waar wij echt anders in zijn: we geven klanten de keus. We laten ook minder duurzame hotels zien. De verantwoordelijkheid ligt bij de klant.”

Behoefte aan groene informatie

De Kort denkt dat de behoefte aan informatie over hoe duurzaam een hotel is alleen maar groter wordt. “We gebruiken nu ecolabels en de carbon footprint om aan te duiden hoe duurzaam een accommodatie is. Je kan je ook voorstellen dat daar water bij komt als indicator want water wordt een heel groot probleem. Of misschien nemen we in de toekomst zero waste mee, nu de plastic soep een actueel probleem is. Dat zijn allemaal elementen die we kunnen gaan toevoegen in samenwerking met de ecolabels of hotels om deze informatie zichtbaar te maken.”

Voor wie maakt BookDifferent deze gegevens eigenlijk inzichtelijk? “Er is wereldwijd onderzoek naar gedaan – 5 procent neemt duurzaamheid in het beslissingsproces. Dat zijn onze klanten. Maar we weten dat het allereerst reizigers zijn – het gaat eerst om de locatie, dan komt de prijs, dan de peer reviews en dan nemen ze duurzaamheid mee. Het verschil tussen consument – degene die koopt – en burger – degene die denkt – is nog groot. Maar dat gaat veranderen, kijk maar naar de voedselindustrie.”

Zakenreizigers gaan de sector verduurzamen

Waar de vraag wat harder loopt, is in het bedrijfsleven. “We hebben in januari een business-to-business tool ontwikkeld waarbij we onze data naar travel management companies (zakenreisbureaus – red.) kunnen schieten. Over vijf jaar ga ik ervanuit dat de bedrijven als Unilever ook duurzaam reizen meenemen in hun portfolio en duurzame accommodaties boeken waardoor we de markt echt gaan veranderen. Als een Unilever tegen een hotel zegt dat ze er niet meer tienduizend nachten per jaar boeken omdat ze de voorkeur geven aan een duurzame concurrent, dan gaat de markt veranderen. Daar staan we voor.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond