-

‘ChopShop neemt je het snuffelwerk uit handen’

Bas Hagendijk-Heijns bedacht vanuit zijn onderneming ITeaal de brug tussen offline- en online- winkels: ChopShop. In drie maanden tijd ontwikkelde hij het prototype: een virtuele assistent die in een mum van tijd de juiste aankoop van A tot Z regelt. Zonder dat je eindeloos hoeft te browsen om vervolgens een langdradig bestelproces in te gaan. “Ik hoop vooral dat slimme speakers zoals de Google Assistant en Amazon Alexa binnen afzienbare tijd Nederlands gaan spreken.”

Hoe omschrijf je ChopShop in één tweet?
“Altijd de juiste aankoop voor de juiste prijs zonder eindeloze online zoektocht. ChopShop is jouw personal shopper die altijd tijd heeft.”

Welk probleem los je op met ChopShop?
“De manier waarop mensen aankopen doen is in de afgelopen jaren aanzienlijk verschoven van offline naar online. Het interessante is dat dat gemakkelijk en snel lijkt, maar dat is een illusie. Een gemiddeld webwinkelbezoek duurt gemiddeld vijf minuten, met een conversieratio van zo’n 3%. ChopShop neemt je het snuffelwerk uit handen. Zoek je bijvoorbeeld een broek, dan toont ChopShop drie exemplaren die helemaal bij jou en jouw budget passen.”

Wat zeg jij tegen mensen die zeggen: ‘waarom zou ik ChopShop gebruiken’?
“Vind je het ook zo vervelend om heel het internet af te struinen naar die ene leuke broek? Ik heb sinds kort iets nieuws: ChopShop. Als ik ChopShop om een casual broek vraag, krijg ik binnen no-time een aantal suggesties op mijn telefoon die ik vervolgens met één commando kan bestellen. En ik hoef niet meer voor elke webshop een account aan te maken. Echt superhandig.”

Wat is je achtergrond? Wat heb je hiervóór gedaan?
“Vanaf dat ik vijf jaar was, heb ik een grote interesse ontwikkeld in computers. Eerst ontdekte ik alle uithoeken van Windows 95 en later internet. Toen ik naar de middelbare school ging, was ik er stellig van overtuigd dat werkstukken veel leuker zouden zijn als ze als website werden opgebouwd. Ik besloot daar werk van te maken en leerde mijzelf om sites te bouwen.”

Hoe heeft dat uiteindelijk geleid tot de oprichting van ChopShop?
“Op de dag dat ik achttien werd, heb ik mij ingeschreven bij de KvK, als zzp’er met maar één doel: een onderneming opzetten voor alle ICT-vraagstukken. Na een aantal succesvolle jaren werd ik gevraagd voor een baan als technisch applicatiebeheerder in het UMC Utrecht. Later kwamen daar meer ICT-gerelateerde rollen bij, in uiteenlopende sectoren. Daarnaast leerde ik door en deed ik er altijd wel een of meer projecten bij. Kevin Bosman en ik richtten in 2016 ITeaal op. ITeaal staat voor innovatieve ICT-oplossingen, altijd op maat gemaakt maar voor een ‘normale’ prijs.”

Hoe ben je op het idee gekomen voor ChopShop?
“Ik raakte gefascineerd door de komst van slimme assistenten, zoals de Google Assistant. Dat die mij kon helpen bij mijn vragen. Datzelfde weekend sprak ik een ondernemer die aangaf veel tijd kwijt te zijn aan telefoontjes met eenvoudige vragen. Met de slimme assistent in mijn achterhoofd bedacht ik mij – tijdens een online-zoektocht naar een nieuwe broek – dat het veel vrije tijd kost, en dat ik daarin niet de enige ben. Daar moest een oplossing voor komen.”

Wanneer wist je dat je idee het levensvatbaar was?
“Nadat ik na een aantal nachtjes programmeerwerk de technische haalbaarheid had getoetst. Kan dat wel, een profiel optekenen van iemand en op basis daarvan via zowel innovatieve als traditionele communicatiekanalen een personal shopper-ervaring bieden? Nadat ik voor het eerst met de assistent had gepraat – via Telegram – wist ik het zeker: dit wordt de beste vriend van potentiële kopers.”

Wat kan ChopShop allemaal?
“ChopShop is nu nog een prototype, dat gericht is op de aankoop van kleding. Onder andere op basis van social media-uitingen en vragen over persoonlijke stijl wordt een profiel opgetekend. Via bijvoorbeeld de Google Home-speaker maar ook via WhatsApp of Facebook kun je vragen stellen zoals: ‘Hey ChopShop! Ik heb vrijdag een red carpet-borrel, kun je een mooie outfit voor mij zoeken?’. ChopShop schat in wat je budget ongeveer is en weet je maat.”

Hoe gaat bestellen en betalen in z’n werk?
“Bij bestellen hoef je geen formulieren te doorlopen, dat gaat via spraak of een knop. ChopShop weet namelijk wie je bent, waar je woont en bij welke bank je de laatste keer hebt betaald. Je ziet een directe iDEAL-betaalknop getoond naar jouw bankomgeving. Het bestelproces is veel compacter dan in reguliere webshop-omgevingen. Een dag later is je pakketje thuisbezorgd.”

Heb je concurrentie?
Ik heb wel gehoord en gelezen over vergelijkbare start-ups in de wereld. Ik zie hen echter niet als concurrenten; uiteindelijk hebben we allemaal een unieke functionaliteit en houden we elkaar scherp. Wie weet bundelen we later onze krachten en wie weet worden we juist ‘harde’ concurrenten van elkaar: de tijd zal het leren.”

Is er al interesse?
“Binnen ITeaal werken we aan diverse b2b-oplossingen met persoonlijke assistentie: van b2b-bestellingen tot een virtuele HR-assistent. Alle lessen die we hier leren, kan ik – kosteloos – toepassen binnen ChopShop. Inmiddels hebben enkele Nederlandse retailpartijen interesse getoond, zij denken mee met het concept van ChopShop, we zien uit naar het eerste betaalde partnerschap.”

Hoe werkt ChopShop technisch gezien?
“Openbare gegevens over een persoon – bijvoorbeeld Facebook en Instagram – en vergaarde antwoorden op vragen van ChopShop worden gecombineerd tot een persoonlijk profiel van de gebruiker. Doordat producten worden gelabeld met slimme ‘tags’ – casual, sportief, netjes, party – kan het algoritme de juiste producten vinden. We zijn een heel eind met dit slimme algoritme, het systeem leert elke dag weer nieuwe woorden en termen waardoor het steeds beter gaat werken. Tot nu toe heb ik ruim drie maanden ontwikkeltijd in ChopShop gestoken en hoop ik vooral dat Google Assistant en Amazon Alexa binnen afzienbare tijd Nederlands gaan spreken.”

Wat is de opvallendste gebruikerservaring die je tot nu toe hebt gehoord?
“Een vriend van mij heeft laatst een broek besteld via Telegram. Hij belde op, compleet verbaasd dat het systeem direct met zijn gewenste merk broek terugkwam en er geen enkel moment de vraag werd gesteld welke maat hij heeft.”

Hoe wil je de sector overhoop halen met ChopShop?
“Ik zie het zo: ChopShop neemt de functie van webshops deels weg en er ontstaat een nieuwe vorm van kopers aantrekken. Winkeliers vullen hun tags aan en spelen in op de ‘bekende’ cijfers van ChopShop. Ook de markt van reclamefolders wordt geraakt door een dienst als ChopShop: aanbiedingen worden proactief en persoonlijk. Voor marketeers bieden deze eventuele ontwikkelingen volop inzichten en kansen.”

Wat is je verdienmodel?
“Op dit moment werk ik met productfeeds en daaruit voortvloeiende referral-inkomsten. Uiteindelijk is het doel dat winkeliers zich kunnen aansluiten op ChopShop en er een commissie per verkoop via ChopShop wordt betaald.”

Wat staat er op de agenda in de nabije toekomst?
“Een aantal gesprekken met retailpartijen in Nederland, met als doel hen aan te sluiten op het ChopShop-platform en daarin te investeren. Hierdoor kan ik een groter team achter ChopShop zetten en kan het minimum viable product naar verwachting eind 2018 het levenslicht zien.”

Wanneer ben je tevreden?
“Ik ben tevreden wanneer ik bij een Nederlandssprekende slimme assistent in vijf gesproken zinnen een nieuw overhemd kan bestellen. En natuurlijk als ChopShop algemeen bekend is en veel winkeliers zich aansluiten bij het concept. Je kunt in feite elk product dat in een webwinkel staat aanschaffen inclusief het koopadvies van ChopShop.”

ChopShop heeft in 2017 deelgenomen aan de Accenture Innovation Awards (Delightful Consumer Experience). Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond