-

Conversie-optimalisatie; van kleurtje aanpassen naar strategische pijler

We spraken Cas Ramakers, manager online marketing van X-com, en vroegen hem naar de huidige stand van zaken op het gebied van conversie-optimalisatie en zijn visie op de toekomst. Ramakers stelt dat het vakgebied zich in korte tijd sterk ontwikkeld heeft.

Wat is volgens jou de belangrijkste ontwikkeling binnen conversie-optimalisatie?
Dankzij de versterkte focus op conversie, zeker binnen e-commerce, is de waarde van en de interesse in conversie-optimalisatie explosief toegenomen. Dit heeft ertoe geleid dat het vakgebied de laatste jaren sterk ontwikkeld is. Van operationeel discussiepunt (moet de button nu groen of oranje zijn?) tot een primaire strategische pijler die in combinatie met website usability de on-site kaders bepaalt voor de inrichting van een online platform. Deze evolutie vind ik de belangrijkste ontwikkeling binnen conversie-optimalisatie.

Wat is het belangrijkste inzicht van de afgelopen tijd?
Het belangrijkste inzicht van de afgelopen tijd is de noodzaak van het stellen van vragen voorafgaand aan het bepalen van een strategie. Het besef dat conversie-optimalisatie niet alleen voor online sales, maar ook voor online doelen als leadgeneratie, branding en efficiency van groot belang is groeit gelukkig. De focus blijft nu nog veelal gericht op webdontwerp. Om met behulp van conversie-optimalisatie echt een verbeterslag te realiseren, moet het breder getrokken worden. Het beantwoorden van twee vragen is cruciaal binnen een succesvolle strategie: Wat wilt u eigenlijk van uw bezoekers? en Wat willen bezoekers eigenlijk van u? Het eerste antwoord realiseert de kaders voor de conversiestrategie, het tweede vormt de basis van de on-site uitwerking.

Welke case was voor jou het meest succesvol?
Het meest succesvolle voorbeeld vind ik heel moeilijk te bepalen, maar uw-bmw-occasions.nl is wel een hele leuke. Voorafgaand aan de ontwikkeling van de website zijn zowel de conversie- als de usabilitystrategie tot in detail uitgewerkt. Het antwoord op de vraag Wat wilt u eigenlijk van uw bezoekers? was helder: Informatie om de conversatie voort te zetten. Hoe specifieker, hoe beter. Het beantwoorden van de vraag Wat willen uw bezoekers eigenlijk van u? bleek een stuk moeilijker. Uiteindelijk is op basis van deze vraag besloten om de huidige conversiepunten (offerte aanvragen, proefrit aanvragen en stel een vraag) uit te breiden met een conversiepunt dat 1-op-1 aansluit bij een primaire behoefte van een grote groep potentiële klanten, het inruilvoorstel.

Twee weken na livegang was het online conversieratio reeds met veertig 40 procent gestegen (overall online contactformulieren) aan de hand van het conversiepunt ‘inruilvoorstel’. De websitebezoeker kan online snel en gericht actie ondernemen en de leverancier kan gericht de conversatie voortzetten en de online conversie een offline vervolg geven. Hierbij monitoren we niet alleen op het gebied van bezoeken en conversie maar tevens op het gebied van conversieclicks. Ratio’s tussen bezoeken, clicks op conversiebuttons en daadwerkelijke conversie worden geanalyseerd om zo de invloed van de specifieke contactformulieren op het clickpercentage te toetsen.

Voor welk bedrijf zou je je expertise nog willen inzetten en waarom?
Ik vind het heel moeilijk om een specifieke organisatie te noemen. Wel merk ik tijdens het surfen regelmatig dat conversie-optimalisatie (nog!) niet boven aan het to-do-lijstje staat van veel (online) marketingmanagers.

Wat gaat de verdere toekomst voor conversie-optimalisatie brengen?
In de toekomst zal de aandacht steeds vaker komen te liggen op de vraag Wat willen uw bezoekers eigenlijk van u? De organisaties die online de hoogste conversieratio’s behalen, hebben het meeste inzicht in  specifieke klantbehoefte en kunnen hier online het beste op inspringen.

Ook je visie op conversie-optimalisatie delen? Laat het ons weten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond