-

Datatrics vertaalt Big Data naar kant-en-klare marketingstrategieën

Dagelijks wordt online een enorm scala aan consumentgegevens verzameld. “De informatie die onze algoritmes aantreffen, vertalen we direct naar een advies voor marketeers”, zegt Bas Nieland, oprichter van Datatrics. De next best actions voorzien de marketeer van een strategie waarin staat met welke doelgroep ze wanneer in contact moeten treden, inclusief via welk kanaal en met welke content.

Mkb+marketeers bedienen die Big Data strategisch willen inzetten om consumenten zo effectief mogelijk te benaderen – daarmee betreedt Datatrics een vrijwel onaangeroerde markt. De gegevens worden niet alleen verzameld, maar ook geanalyseerd en tot een marketingstrategie gekneed. Hiervoor ontwikkelde Bas en zijn team een speciaal algoritme, waaruit de meest passende strategie voort kan komen.

Bas, kun je Datatrics in 140 tekens omschrijven?

“Datatrics maakt predictive marketing beschikbaar voor het mkb+.”

Wat versta je onder predictive marketing?

“Predictive marketing wordt steeds populairder onder marketeers, maar is vaak een vrij technisch en abstract verhaal. Met deze dienst wordt het klantgedrag voorspeld, waardoor marketeers gemakkelijk en doelgericht content kunnen verspreiden. Hierdoor stijgen verkoopkansen. Momenteel wordt deze dienstverlening vooral bij grote bedrijven aangeboden, maar marketeers binnen de mkb+groep hebben ook behoefte aan het profileren van koopgedrag en verkoopkansen.

“Vandaar dat wij ons met Datatrics primair richten op deze doelgroep. De marketeers voorzien we van een op maat gemaakt marketingadvies: next best actions. Zo voorspelt Datatrics bijvoorbeeld welke kleur schoenen klanten morgen van je willen kopen, of wie er morgen in je winkel rond komt neuzen, geheel gebaseerd op het algoritme.”

Hoe is dit idee ontstaan?

“Voorheen was ons team werkzaam bij Green Orange, een digital marketing bureau. Hier bleek dat veel klanten behoefte hebben aan gerichte strategieën. We zagen dat mkb+marketeers snel moeten kunnen reageren op een markt die continu van vorm verandert, liefst met behulp van simpele instructies.”

Wat onderscheidt Datatrics van andere marketingstrategie-aanbevelingen?

“Wat je vaak ziet bij concepten op het raakvlak van predictive marketing en Big Data, zijn realtime-dashboardtools vol grafieken en toe- of afnames van trends. Uit ruwe gegevens moet je dan zelf nog conclusies gaan trekken. Wat ons onderscheidt van de rest, is dat onze algoritmes een directe analyse opmaken die je direct voorzien van een advies dat aansluit bij de marketingvraag.”

Hoe schaalbaar is deze dienst?

“Ondanks dat we in de beginfase zitten, hebben we al een duidelijke focus op Europa. Zo is onze website Engelstalig en zijn onze kanalen en de ontwikkelde algoritmes internationaal inzetbaar. Dit biedt dus in principe onbeperkte groeimogelijkheden. Het gebruikersplatform op de website is compleet zelf-bestuurbaar, en gebruikers kunnen direct aan de slag.”

Hoe ziet het Datatrics-team eruit?

“Als spin-off van het eerdergenoemde marketingbureau begonnen we twee jaar geleden een team van professionals samen te stellen. Momenteel zijn we met z’n tienen, ieder afkomstig uit een ander vakgebied. Ikzelf heb een marketing- en IT-achtergrond, verder werken bij ons verschillende specialisten en datawetenschappers aan de programmering van de applicatie, de algoritmes en de toepassingen.”

Wat was de grootste uitdaging die jij als ondernemer bent tegengekomen?

“We komen met een vrij nieuw product met een complex verhaal. Soms is het lastig de doelgroep uit te leggen hoe onze algoritmes een next best action worden. Dit verhaal leggen we nu bijna in Jip en Janneke-vorm uit. Als ik terugkijk op hoe we het predictive marketing-proces twee jaar geleden overbrachten, dan zie ik dat we nu veel tactischer bezig zijn.”

Welke eigenschappen moet een startende ondernemer bezitten?

“Ambitie en passie. En een sterk team. Een perfect teamlid heeft een T-shape: sterk gericht op één specialisme, maar wel breed inzetbaar op verschillende vakgebieden.

Heb je nog tips?

Een tip voor starters is: begin simpel en snel. Wij hebben wel eens te lang gewacht om een functionaliteit uit te brengen, waardoor we kansen op de markt hebben gemist. Daar hebben we van geleerd. Zodra we iets nieuws hebben bedacht, leggen we het zo snel mogelijk voor aan potentiële gebruikers. Al streven we naar perfectie, en is het soms moeilijk een product aan je klanten voor te schotelen dat nog niet helemaal af is – het levert het uiteindelijk wel meer op.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Lianne Plouvier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond