Ook e-learning gaat naar de cloud
Sociaal intranetbedrijf Viadesk lanceert de e-learning omgeving Coursepath voor bedrijven en organisaties die snel en gemakkelijk hun eigen online cursussen willen maken en hosten in de cloud. Zij hoeven daarvoor dan geen extra investeringen te plegen.
Mensen gebruiken sociale media tegenwoordig zowel zakelijk als privé. Maar online leren is nog steeds niet veranderd: dat behelst vaak een statische module waar je in je eentje doorheen moet, vertelt oprichter Mujibor de Graaf.
De cursus in Coursepath wordt opgebouwd door het eenvoudig invullen van tekst, vragen, foto’s en video. Rondom de cursus zit ook nog een sociaal netwerk: iedere deelnemer heeft een eigen profiel, kan berichten plaatsen en reageren op vragen van anderen. Voortgang en resultaten van deelnemers worden automatisch bijgehouden.
Coursepath draait al even in een betaversie. Meerdere commerciële partijen, waaronder Horizon Training & Development, hebben de e-learning omgeving getest.
Viadesk komt oorspronkelijk niet uit de e-learning hoek. Hoe hebben jullie je op deze markt georiënteerd?
“We hebben Viadesk altijd als een vorm van kennisdelen gezien, dus waarom zouden we dan niet een stapje verdergaan en mensen laten leren in een sociale context? We noemen onszelf inderdaad zeker geen expert op het gebied van didactische content, maar we zijn wel zeer deskundig in het ontwikkelen van een geschikte (e-learning) tool die zich richt op social en op gebruiksgemak.
“Met Viadesk faciliteerden we trouwens al heel lang een aantal partijen binnen het onderwijs, zoals particuliere opleiders. Zo’n twee jaar geleden zagen we dat de markt voor e-learning binnen het bedrijfsleven begon aan te trekken en kort daarna kwam vanuit enkele opleiders een concrete vraag om Viadesk in te zetten voor e-learning. Dat hebben we toen ook mogelijk gemaakt: cursisten hebben een account op Viadesk gekregen zodat ze onderling documenten konden delen en konden discussiëren over de lesstof.
“Ondertussen zijn wij marktonderzoek gaan doen en keken we naar de mogelijkheden en de aanbieders op het gebied van e-learning tools. De opties bleken vrij beperkt en vooral ook kostbaar. Je hebt een tool als Blackboard, dat nu op de meeste Nederlandse universiteiten wordt ingezet en ook binnen bedrijven maar technisch niet flexibel en niet bepaald gebruiksvriendelijk is. Voor docenten kan het erg lastig zijn om functionaliteiten te activeren en het juiste materiaal voor hun cursisten online te zetten. De cursisten zelf klagen op hun beurt weer over het feit dat ze documenten lastig kunnen vinden en dat de communicatiemogelijkheden binnen Blackboard zo beperkt zijn.
“Modernere (cloud) tools zijn bijvoorbeeld Kahn Academy en Coursera, die ook binnen het onderwijsveld ontstaan zijn maar volgens ons niet per se geschikt om in te zetten binnen het bedrijfsleven. Een andere tool is Moodle, een open source initiatief en dus gratis, maar de implementatie en het beheer daarvan zijn dusdanig ingewikkeld dat je er dure experts bij moet halen. Kortom: de behoefte aan een gebruiksvriendelijke, betaalbare e-learning tool – geschikt voor het bedrijfsleven – was groot.”
Maatwerk levert misschien wel meer mogelijkheden op. Is jullie oplossing niet erg sjabloongestuurd of juist geschikt voor bedrijven die niet al te veel wensen hebben?
“Het maatwerk van Coursepath zit hem eerder in de inhoud van de cursussen die organisaties kunnen aanbieden. Iedere organisatie heeft specifieke wensen bij het opleiden van medewerkers of aanbieden van cursussen aan deelnemers. Wij hebben een gestandaardiseerd Learning Management Systeem (LMS) gebouwd zodat al die organisaties zonder hulp van buiten een cursus kunnen aanmaken die precies die inhoud heeft die zij willen tonen. De manier waarop deelnemers een cursus doorlopen en de sociale omgeving die bij de cursus hoort kun je het best standaardiseren – zo hoeft men niet te investeren in zware IT-systemen. In de praktijk zie je namelijk alleen grote organisaties met grote opleidingsbudgetten toekomen aan e-learning. Met Coursepath wordt e-learning bereikbaar voor alle organisaties.”
Zijn er vergelijkbare oplossingen als Coursepath en waarin verschillen die?
“Vooral in Amerika zijn en er een aantal, maar nog niet heel grote namen. Internationaal is het van oorsprong Italiaanse Docebo bijvoorbeeld een redelijk grote speler. Die zullen binnen afzienbare tijd wel naar de Nederlandse markt komen. Er zijn wel concurrenten die qua gebruikersinterface in de buurt komen, maar niet zo makkelijk door de klant zelf te implementeren zijn. Daarnaast zijn andere tools meestal niet geschikt voor smartphone en tablet, wat bij Coursepath juist een speerpunt is. Ook hebben ze geen sociale elementen, wat volgens ons tegenwoordig een must is. Want effectief leren doe je niet alleen maar samen.”
Ik begrijp dat ook bestaande SCORM-modules kunnen worden gebruikt?
“SCORM is een open standaard waarmee je e-learning content kunt hergebruiken in verschillende learning management systemen (LMS). Het is ontwikkeld in de jaren negentig, en wordt vooral gebruikt voor het maken van e-learning modules voor de desktop PC. Veel grote organisaties hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in SCORM content. Het zou zonde zijn om al deze content opnieuw te moeten maken. Daarom kan Coursepath ook SCORM modules inlezen en ‘afspelen’, waarbij de studieresultaten van deelnemers (zoals score en voortgang) automatisch in Coursepath worden opgeslagen.”
Waar is de omgeving niet geschikt voor?
“Voor sommigen (denk aan makers van traditionele, maatwerk e-learning content) zal Coursepath soms iets té beperkt zijn. Maar voor doe-het-zelf cursusmakers is het juist prettig dat er geen overload aan toeters en bellen is. Coursepath is ontwikkeld vanuit de visie dat medewerkers zélf snel en makkelijk cursussen kunnen maken en aanbieden aan collega’s en klanten. Daarnaast is Coursepath ontworpen voor de mobiele generatie. De cursussen die je maakt in Coursepath werken net zo goed op je smartphone en tablet als op je desktop PC.
“Daarnaast leggen we de focus als gezegd op het sociale gedeelte. Deelnemers die elkaars vragen kunnen beantwoorden en met elkaar kunnen discussiëren over de lesstof. Daarom past Coursepath beter bij een cursus over fiscale regelgeving of psychologie, dan bij een taalcursus waar je alleen woordjes moet stampen.”
Wat zijn de toekomstwensen met betrekking tot het platform?
“We zijn natuurlijk pas net live, dus we willen onszelf eerst volledig focussen op de tool zelf. Met name het sociale aspect heeft onze aandacht, maar ook de rapportage binnen de tool is een belangrijke focus. Zowel de docent als de cursist zelf heeft namelijk veel baat bij het zien van scores en het inzicht in de gebieden waar nog kennis mist. Daar kan dan specifiek op gecoached worden.
“Technisch gezien willen we het voor opleiders mogelijk maken om hun cursussen straks white label aan te bieden aan organisaties, die ze dan in Coursepath kunnen gebruiken. Ook een technische koppeling tussen verschillende organisaties staat op het wensenlijstje, zodat ze onderling ook cursussen kunnen uitwisselen.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Arnout Vree
Jammer om te lezen dat weer iemand zo’n didactisch arme e-learningomgeving heeft opgezet. Dit is zo e-learning 1.0, terwijl je met Moodle (wat helemaal niet zo ingewikkeld is) veel rijkere leerervaringen kan bieden.