-

Emerce Engage: ‘Het via de achterdeur opkopen van data hoeft niet meer’

Gemiddeld is 35 procent van de contactgegevens van bedrijven in databases niet up-to-date. Daarnaast zal door de invoering van de GDPR het aantal contactpersonen in CRM databases alleen maar verder afnemen. Always Hello is een platform waarmee organisaties de contactgegevens, de communicatievoorkeuren en opt ins van hun klanten automatisch verwerken. Maarten Bal, donderdag op Emerce Engage, werkte bij diverse IT dienstverleners (Dell, Bull) voordat hij Always Hello in het leven riep.

Kun je iets vertellen over je bedrijf, dat is voortgekomen na de constatering dat het erg moeilijk is om klanten en prospects een jaar later nogmaals te kunnen bereiken?

“Ik heb zelf verschillende verkoopfuncties gehad bij grote bedrijven en het verbaasde mij altijd hoeveel moeite ik had om snel de juiste persoon te bereiken via de juiste contactgegevens. De contactpersoon was ergens anders gaan werken of had intern een stap gemaakt of was van telefoonnummer gewisseld. Dit wordt doorgaans slecht gecommuniceerd. Het bleek dat anderen hier ook last van hadden. Niet alleen prospects zijn dan lastig te bereiken. maar ook facturen komen bijvoorbeeld niet meer aan en worden te laat betaald. Daar ga ik wat aan doen dacht ik toen.

“Always Hello is een platform dat digitale contactgegevens tussen professionals uitwisselt en meteen plaatst in de CRM database en de smartphone. Dit biedt onze klanten vanaf het begin een manier die administratieve verlichting voor de werknemers betekent. Daarnaast zorgt Always Hello ervoor dat contactgegevens bij een eerste ontmoeting meteen digitaal de CRM database in gaan en over tijd steeds meer zullen worden bijgehouden door de professionals zelf waar de gegevens van zijn.

“Dat werkt trouwens twee kanten op. Nu verliest een bedrijf nog veel contactgegevens wanneer een eigen werknemer opstapt. Dat maakt het bedrijf meteen minder bereikbaar. Vervangt de manager de werknemer in Always Hello, dan zal iedereen met wie de vorige werknemer contact gegevens heeft uitgewisseld, hier een update van krijgen. Niet alleen meer de 20 procent belangrijkste klanten.”

Welke nieuwe manier van contactuitwisseling had je voor ogen?

“Hier speelt een aantal ontwikkelingen: In al meer dan vijftig procent van de gevallen hebben professionals al helemaal geen papieren visitekaartjes meer bij zich. Ze hebben een hekel aan het inkloppen van nieuwe- en bijhouden van contact gegevens. Zonde van hun tijd. Met de invoering van de GDPR is het in ontvangst nemen van de contact gegevens niet genoeg meer. Je moet (in veel gevallen) ook de consent (instemming) registreren en aangeven waarvoor je de gegevens gaat gebruiken.

“Via ons platform en onze apps spelen we hierop in. Met de Always Hello app kun je met iedereen die je tegenkomt meteen digitaal contactgegevens uitwisselen en in het kader van GDPR toestemming vragen. Veranderen de gegevens, of het nou het telefoonnummer, een foto of zijn favoriete berichtendienst is, dan worden die meteen aangepast in elke smartphone en CRM database waar hij mee verbonden is. Geen honderden mensen meer die dit handmatig verplicht moeten overtypen.”

Hoe kun je in het algemeen voorkomen contactgegevens in databases niet up-to-date zijn?

“De oorzaak is duidelijk: door de vele personele wisselingen worden gegevens niet meer bijgehouden. Professionals veranderen nu meer van baan dan ooit. Daarnaast heb je ook nog naamwisselingen van bedrijven, overnames, nieuwe telefoonnummers of veranderingen in email adressen etc. Bedrijven proberen hier al jaren mee om te gaan met meer focus op administratieve processen, druk op de werknemers om gegevens bij te houden en het kopen van statische databases om de foute data te corrigeren.

“Het probleem is niet het bedrijf zelf: Wanneer een werknemer weggaat, zal hij wellicht zijn belangrijkste contacten dit laten weten, maar al die andere honderden contacten die hij heeft opgedaan blijven met verouderde data zitten.

“Als bedrijf kun je dit maar op één manier oplossen: door de administratieve handelingen weg te nemen bij de werknemer. Als twee professionals met elkaar voor het eerst contact maken, moeten die niet beiden de contactgegevens van de ander handmatig invoeren. Stuur nou eindelijk eens die gegevens digitaal door! En zorg dat als een werknemer weg gaat, die update automatisch terecht komt bij iedereen waar hij mee in contact heeft gestaan.”

Lost GDPR het probleem niet deels op? Daarbij moet opnieuw expliciet toestemming worden gegeven voor toezending van nieuwsbrieven en dergelijke.

“GDPR lost zeker een probleem op. Hypothetisch zou je kunnen denken dat bedrijven klantdata waar men geen toestemming voor heeft, uit de CRM database zullen verwijderen. Ik denk niet dat het gaat gebeuren. Wel kan ik me voorstellen dat het organisaties aanzet om zo veel mogelijk nieuwe toestemmingen te krijgen.

“Maar de oorzaken waarom er verouderde data is blijven bestaan: veel contactgegevens updates worden niet doorgegeven en het verwerken van contactdata is een ouderwets moetje, wat vaak niet wordt doorgevoerd in het CRM.”

Hoe zie je het CRM van de toekomst?

“Gezond, waarbij de contactgegevens alleen nog door de voordeur komen met de juiste toestemming, in plaats van gekocht via de achterdeur. Dat ‘via de achterdeur opkopen van data’ hoeft dan ook niet meer.

Als netjes alle contactgegevens met de nodige GDPR toestemming dagelijks verwerkt wordt en je bouwt een netwerk om je bedrijf heen met die contacten, dan is het resultaat een CRM bomvol goede gegevens, met goedkeuring en zonder administratie. De sleutel om dit te bereiken is dat het voor de mensen die het moeten doen, gemakkelijker moet worden. En dat de absolute controle over de contact gegevens bij de eindgebruiker zelf ligt. Daar zorgen wij voor.”

Emerce Engage vindt plaats op donderdag 7 december. Tickets vind je hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond