-

Fanly: het loyaliteitsplatform dat je vaste klanten beloont

Iets meer dan een jaar geleden haalde Fanly een half miljoen aan investeringen op. Met het platform wil oprichter Jord Cuiper kleine en middelgrote retailers helpen meer omzet te genereren uit loyale klanten. Fanly zet daarbij beacon-, wifi-, geofencing- en QR-technologie in. De teller staat inmiddels op 50.000 gebruikers en 500 retaillocaties in Nederland.

Wat is Fanly in minder dan 140 tekens?

“Plug-and-play-loyaltyoplossingen voor het realiseren van meer omzet uit de bestaande clientèle.”

Hoe staan de zaken ervoor?

“Inmiddels maken 500 retaillocaties, voornamelijk uit de sport-, beauty-, leisurebranche, gebruik van het platform. We zien dat meer dan 80 procent van onze klanten hun loyaliteitsprogramma primair inzet om de verkoop van extra producten en diensten te stimuleren aan hun reguliere klanten. Daarbij ontstaat tegelijkertijd dieper inzicht in gedrag en voorkeur van hun meest waardevolle doelgroep: loyale klanten.”

Veel winkels hebben hun eigen loyaliteitsprogramma voor vaste klanten. Wat voegt Fanly toe?

“Ik zeg altijd tegen retailers: wij bieden het raamwerk waarbinnen je een eigen loyaliteitsprogramma kunt starten. Het kader wordt gevormd door de techniek die wij bieden en ondersteunende activiteiten zoals gepersonaliseerde flyers om meer spaarders te krijgen. Fanly gaat over een goed product, rijke content én effectieve marketing.”

Hoe uit zich dat?

“Iedere retailer krijgt een persoonlijke ‘succesmanager’ die helpt bij de identificatie van kansen binnen de organisatie. Op basis daarvan worden doelstellingen op het gebied van klantloyaliteit bepaald. Vervolgens ondersteunen wij de retailer met onze kennis over het opzetten en inzetten van een spaarprogramma en van additionele diensten die bijdragen aan de doelstelling. Uiteindelijk gaat het erom of je waarde weet toe te voegen en belangrijker nog: dat je klant het resultaat ervaart.”

Hoe is Fanly ontstaan?

“Als naïeve optimist heb ik op een dag mijn mooie baan opgezegd om alleen aan dit avontuur te beginnen. Het heet Fanly omdat retailers zich ermee richten op hun fans – daar loop je extra hard voor. Eind april 2014 is de eerste versie van ons platform gelanceerd, wat toen overigens alleen nog maar uit een iOS-app bestond. We hebben het eerst in Amsterdam verspreid, in tal van verschillende branches. Op basis van ervaringen is het platform uitgegroeid tot wat het nu is en richten wij ons op specifieke klantgroepen.”

Waar komt je interesse vandaan?

“Ik heb vóór Fanly bij een groot reclamebureau gewerkt. Daar zag ik wat je met persoonlijke marketing voor elkaar kunt krijgen qua omzetverhoging en conversie. Wat mij vooral boeide was wat je kunt bereiken door je te richten op een klantgroep die al met je verbonden is. Uitgaande van de vuistregel dat 20 procent van je klanten zorgt voor 80 procent van de omzet kun je heel veel winst maken. Mijn frustratie was dat retailers zichzelf kapot maken door kortingsacties aan de voorkant. Ik heb toen zelf die verschuiving zien plaatsvinden waarbij grote merken en retailers zich steeds meer gingen richten op hun bestaande klanten en persoonlijke vormen van marketing.”

Op wie richten jullie je?

“Fanly richt zich op retailers waar consumenten steeds terugkomen binnen een à zes weken. Naast sportscholen, is de formule succesvol voor kapperszaken, nagelstudio’s, zonnebankstudio’s, wasstraten en ook salade- en koffiebars. Dus kom je frequent op een locatie die is aangesloten bij Fanly, dan profiteer je van allerlei leuke kortingen en extra’s. Bijvoorbeeld wanneer je twee keer per week aan yoga doet, je na twee weken met korting een yogamatje kunt kopen.”

Wie zijn je concurrenten?

“De traditionele spaarkaart zien we als grootste concurrent, hoewel het daar ontbreekt aan de extra diensten die Fanly aanbiedt. De technologie van Piggy zou je kunnen vergelijken met wat wij doen, alleen bedienen zij slagers, bakkers en tabakswinkels. Anders dan de traditionele en vooral technologisch georiënteerde aanbieders, bieden wij een totaaloplossing plus diensten en middelen die de retailer ondersteunen om rijke content te maken en resultaat te behalen. Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van yogamatjes aan actieve leden en marketingmiddelen die ingezet kunnen worden om leden te laten deelnemen aan het spaarprogramma.”

Wat is die meerwaarde die Fanly de retail biedt?

“Location based-marketing zie je tegenwoordig overal. En ja, wij gebruiken het allemaal: Google Cloud, beacon-technologie, wifi-tracking en geofencing. Waar het uiteindelijk om gaat, is: weet je waarde toe te voegen voor de ondernemer? Dat heeft helemaal niets te maken met welke technologie je gebruikt. Retailers weten hoe je een spaarkaart moet digitaliseren, maar weten ze ook hoe je ‘m aanpast op het gedrag van je klanten? Wij hebben de kennis in huis.”

Wat zijn de resultaten tot nu toe?

“We zitten nu op de 50.000 gebruikers en 500 retaillocaties in Nederland. Momenteel behaalt 70 procent van onze klanten zijn doelstellingen en geeft aan tevreden te zijn. Vorig jaar zaten we rond deze tijd op 150 locaties. Wij richten ons op duurzame relaties, daarmee bedoel ik te zeggen dat we liever een samenwerking starten met één klant voor drie jaar, dan met drie klanten voor één jaar.”

Vanwaar die investering in langetermijnrelaties?

“We zetten liever twintig stappen in één richting dan één stap in twintig richtingen. Door intensieve samenwerkingen leer je wat er echt speelt bij je klant en in zijn branche. Hierdoor kun je sneller waarde toevoegen en op basis van je ervaringen doorontwikkelen.”

Wie zijn jullie investeerders?

“Onder anderen Chris Bouwer van Adyen, Theo Hoeksema van Paylogic en nu recent een Nederlandse participatiegroep, een professionele Amsterdamse investeringsmaatschappij. Daarnaast werken wij met Qlouder, zij ontwikkelen ons platform op basis van het Google Cloud-platform. In de point-of-sale-hoek zoek ik nog wel een strategische investeerder of samenwerking. ‘Betaling’ en ‘loyalty’ zitten heel dicht tegen elkaar aan en vormen samen de holy grail.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Wij bieden Software as a Service, waarvoor de retailer binnen het enterprisemodel een fee betaalt van 350 euro per maand voor zijn eigen platform en 40 euro per maand per deelnemende locatie. Daarvoor krijgt de retailer een loyaliteitsprogramma in de eigen huisstijl en een eigen app voor iPhone- en Android-toestellen. Een retailer met vijf of meer vestigingen start nog voor minder dan 10.000 euro per jaar zijn eigen loyaliteitsplatform. Een hele investering, maar je krijgt daarvoor een totaaloplossing die bestaat uit een eigen app, een backend, een eigen gegevensbron, een succesmanager, marketingmiddelen, beacon-hardware voor al je locaties, et cetera.”

Wat heb je gedaan met het halve miljoen dat vorig jaar binnenkwam?

“We hebben ervoor gekozen ons product opnieuw te bouwen op basis van ervaringen uit het eerste jaar, waarbij schaalbaarheid, veiligheid en stabiliteit centraal stonden. We hebben gekozen voor het Google Cloud-platform en het Firebase back-end. Deze basis van het platform maakt opschalen en integreren met POS- en kassadiensten gemakkelijk mogelijk. En niet te vergeten alle gegevens, waaronder die van klanten, zijn realtime beschikbaar en veilig opgeslagen.

Ook de app hebben we opnieuw gebouwd. Momenteel zijn wij een nieuwe investeringsronde aan het afronden, waarmee we het volgende hoofdstuk starten: het enterprisemodel, waarbij we onze software en kennis beschikbaar gaan stellen aan retailers die dit in hun eigen huisstijl willen gaan doen. Retailers kunnen een volledig loyaltyplatform bij ons afnemen, maar evengoed leveren we softwaredevelopmentkits, die retailers kunnen gebruiken in bestaande apps en webshops.”

Zijn er al geïnteresseerden voor het enterprisemodel?

“Ja, de eerste drie klanten zijn al een feit. Zoals Sunflower, een succesvolle zonnebankketen met twaalf vestigingen. Sunflower is zo’n type zaak die marketing en branding goed op orde heeft en daarom een eigen loyaltyplatform wil opstarten. Op basis van een fee kunnen ze straks hun eigen platform starten, waarmee ze hun eigen iOS en Android server krijgen die in principe hetzelfde werkt als de Fanly app. Daarnaast krijgen ze ook de volledige beschikbaarheid over onze kennis voor het verrijken van alle content en het inzetten van de marketingmiddelen.”

Welke klant zouden jullie nog graag willen binnenhalen?

“We hebben ons tot nu toe gericht op de kleine retailers. Omdat we het erg goed doen in de sport lijkt het me gaaf om een grote sportketen binnen te halen, zoals Sport City of Basic-Fit. Maar ook zeker op mijn lijstje staat een supermarktketen uit het middensegment.”

Waar richten jullie je de komende tijd op?

“Wij hebben uiteindelijk als doel om binnen drie jaar tijd tienduizend retailpunten te voorzien van onze loyaltysoftware. Daarnaast hopen we uiteraard dat ons enterprisemodel voor 2016 gaat lopen. Ook hebben we investeringen opgehaald voor de softwaredevelopmentkits. Binnenkort sluiten we de eerste locaties in België aan. Op de achtergrond werken we aan een internationaal distributiemodel, zodat partners in het buitenland ons product kunnen gaan verkopen. De komende zes maanden gaan we ons richten op het ontdekken van nieuwe markten en het vinden van de juiste partners.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos.

Deel dit bericht

7 Reacties

Dennis

Sparen is uit, feit! De consument (onderzoek toont dit aan) wil direct voordeel en niet 10x terugkomen en dan iets kleins krijgen. Het is simpelweg achterhaald. De consument van nu, en al helemaal app gebruikers, gaan geen punten sparen bij de bakker. Het is gewoon niet waar. 50.000 downloads misschien maar actieve gebruikers zeker niet. En 500 locaties na ruim een jaar, dat is natuurlijk helemaal niks!

henk

half miljoen investering? als het door ging zeker.

Jord Cuiper

@Dennis, ik ben het bijna helemaal met je eens. Traditionele spaarprogramma’s zijn uit, feit! Daarmee heb ik het niet over consumenten die geen pasjes meer willen gebruiken, maar over de content (lees, beloningen) en manier van belonen die niet aansluiten op de consument van nu.

Precies de reden waarom wij de spaarprogramma’s op een andere manier insteken en onze klanten ondersteunen bij het creëren van content die het aantrekkelijk en leuk maakt om te sparen. Onderdeel daarvan is direct belonen en het belonen gedurende de customer journey (niet pas na 10x terugkomen).

Wat betreft de cijfers, daar kijken wij anders tegenaan. Je bent meer dan welkom om eens lans te komen bij ons op kantoor en daar dieper om in te gaan. In dat geval hoor het ik het graag,

Jord.

Jord

Dennis

@Jord, sparen en sich is uit. Dus of het nou via een app of een pasje is of wat dan ook…..punten, tokens, credits sparen is voorbij. Anders insteken maakt daar geen verandering in, het concept is onderaan de streep hetzelfde en consumenten willen dit over het algemeen nietmeer. Natuurlijk zal er altijd een groep zijn die sparen geen probleem vindt, maar dat is een kleine en steeds maar kleiner wordende groep. Desalniettemin, succes met de onderneming!

Tunis

Sparen is uit? Zegeltjes erbij? Bij de supermarkt hoor ik dit nog dagelijks en een hele grote groep maakt daar nog steeds gebruik van. Nederlanders houden van sparen!

Eduard

@Jord Cuiper ik heb je een email gestuurd, wellicht kunnen we een keer afspreken.

Voor een van onze klanten zijn we gevraagd om een dergelijke oplossing te bouwen, sluit erg aan dit verhaal.

Als voorbeeld verwees onze opdrachtgever naar de loyaltyprogramma’s van Starbucks, New York Pizza, maar bijvoorbeeld ook La Place.

Tom

Hoe gaat het nu met Fanly? Zou het leuk vinden om bijv 2 jaar nadat een startup met veel bombarie is gelanceerd eens te horen hoe het gaat. Van de meeste hoor je namelijk nooit meer iets. Ik zie dat er nog mensen werken maar ook de hun website nul bereik heeft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond