-

GfK: wat fashion retailers kunnen verwachten van generatie Z

Generatie Z staat op het punt om invloedrijke fashion shoppers te worden. Nu al beïnvloeden ze hun ouders, stelt Ine Polak van onderzoeksbureau GfK tijdens eFashion 2017.

“Ik ben zelf 29 jaar en dus een millennial,” zegt Polak. “Ik was zelf tot voor kort het rolmodel waarop retailers zich konden gaan richten, want ik shop me helemaal rot. Maar er zit ook een nieuwe generatie aan te komen, generatie Z. Wij noemen dat de iBrains. Dat is een generatie die hyperconnected is. Ze hebben de introductie van de smartphone of internet niet meegemaakt, maar zijn daarmee geboren. Het zijn heel kritische consumenten van wie je nu al ziet dat ze heel veel invloed gaan hebben en hun ouders beïnvloeden. Dan spreek ik over de generatie van 19 jaar en jonger.”

Deze klantengroep is meer dan ‘always on’. Online en offline zijn geheel geïntegreerd en dat zien je terug in het shopgedrag. “Voor een fashion retailer betekent dit dat ze op een heel andere manier naar deze doelgroep moeten kijken. De technologie heeft ervoor gezorgd dat we op dit moment allemaal connected zijn maar de volgende slag is om alle databronnen die via de verschillende touchpoints binnenkomen ook echt aan elkaar te verbinden, zodat je een gepersonaliseerd aanbod kunt doen. Dat is heel belangrijk voor de volgende generatie, zij verwachten dat echt van de retailer. Het zijn wel heel kritische klanten – ze zullen marketeers niet zomaar in vertrouwen nemen. Ze spiegelen zichzelf meer aan hun peers maar ook aan rolmodellen zoals een Kylie Jenner. Om hun vertrouwen te winnen kun je je het beste in de leefwereld van die nieuwe generatie verplaatsen. Neem ze mee in een co-creatieproces want zij vinden het belangrijk om serieus te worden genomen.”

Veel platformen en touchpoints

Een belangrijk verschil met millennials is dat generatie Z meer en andere social media gebruikt. ”Ik gebruik Facebook het meest. Zij zeggen eigenlijk al: dat is voor mijn moeder en mijn oma. Snapchat en Instagram zijn de media waar zij in eerste instantie gebruik van maken maar ze beperken zich niet tot die twee kanalen. iBrains maken gebruik van heel veel verschillende platformen en touchpoints en doen dat ook heel efficiënt. Ze kunnen zo een heel doelbewuste keuze maken en daar ook heel snel toe komen. Maar ze willen wel bevestigd worden dat ze de juiste keuze maken.”

Ze gaan dus van Kylie Jenner naar Negin Mirsalehi naar Fashionchick naar shoppen naar Facebook en dan Instagram en Snapchat? “Ja, dat zou zomaar een purchase journey van een iBrain zijn. Hoewel ze heel veel verschillende touchpoints gebruiken zijn ze daar wel ontzettend efficiënt in en zullen de journeys korter worden, denk ik, omdat ze zo snel schakelen.”

Volgens Polak is Tommy Hilfiger een merk dat initiatieven ontplooit die interessant zijn voor de nieuwe generatie shoppers. “Ze maken gebruik van digitale showrooms voor B2B en ik zie daar ook voor de toekomstig generatie veel mogelijkheden in op B2C-vlak. Dan is het wel zaak dat je die nieuwe generatie betrekt bij die innovatie, want dat vinden ze heel erg belangrijk.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond