-

Joe Chrisman (CleverFranke): ‘Er ontstaat nu een cross-over tussen digitaal en industrieel ontwerp.’ 

Joseph Chrisman, afgestudeerd in Economie én Grafisch Ontwerpen, is UX Designer bij ‘data-driven’ design agency CleverFranke. Op 15 oktober spreekt hij tijdens Emerce DARE over het gebruik van realtime data voor het creëren van digitale, interactieve ervaringen.

In een serie interviews maken we kennis met digitale creatieven die binnenkort op Emerce DARE spreken. We vragen naar recente projecten, creatief proces en denkwijze, toonaangevend Nederlandse ‘digital design’, en de toekomst. Allen werken voor bureaus die partner zijn van stichting Dutch Digital Design. Een initiatief dat zich inzet voor zichtbaarheid van Nederlands digitaal werk in binnen- en buitenland.

Wat is de aanleiding voor jouw creatieve carrière geweest?

Ik ben altijd al enorm geïnteresseerd geweest in kunst, maar ook in het bouwen, maken van dingen. Ik was vroeger altijd aan het tekenen, en in hout aan het snijden. Dus was het voor mij heel logisch om naast Economie, ook Grafisch Ontwerpen te gaan studeren, zodat ik dingen kon blijven maken en ontdekken. Door mijn studie Economie heb ik geleerd op een bepaalde manier te denken, en te kijken naar hoe de maatschappij nu eigenlijk werkt, waarom mensen bepaalde beslissingen maken. Deze kennis ging ik vertalen, visualiseren naar infographics – om het begrijpelijker te maken. Daarom was het creatieve Grafisch Ontwerpen en mijn op-feiten-gebaseerde studie Economie de perfecte combinatie voor mij. 

Uiteindelijk heb ik – door mijn interesse in interactie tussen mensen – gekozen voor UX (User Experience) design: het onderzoeken en creëren van de meest ultieme ervaring voor een bezoeker van de website die hij of zij bezoekt. Hier kan ik al mijn kennis en interesse kwijt.

Op welke recente ‘digital design’ projecten – van jou of je bureau – ben je trots? 

Wij hebben onlangs aan een ontzettend gaaf project voor de Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) gewerkt: 3D realtime datavisualisatie rondom het Nationaal BMX Freestyle Park Kampioenschap. Het was een uitdaging om zo’n ‘data experience’ binnen zeer korte tijd te realiseren. Bovendien was alles live, waardoor het allemaal nog complexer werd. Maar het gaf ons ook een kans om te experimenteren met wat er allemaal mogelijk was, door iteratief en met live prototyping te werken. Hierdoor konden we continue testen wat er wel en niet werkte, en het vervolgens steeds weer optimaal aanpassen.

Wat kun je zeggen over het succes van het werk dat je hierboven noemt, en de resultaten voor de opdrachtgevers?

Niet alleen onze klant (KNWU), maar ook de BMX’ers en de jury waren enorm onder de indruk. We zijn erin geslaagd om zowel toeschouwers, rijders en juryleden meer inzicht te geven in alles wat met BMX Freestyle Park te maken heeft. De datavisualisatie hielp niet alleen de juryleden de ritten te analyseren en beoordelen, maar ook de rijders om gereden ritten te bestuderen, en hun strategie en techniek te verbeteren. Toeschouwers hadden vanuit één scherm toegang tot het totale dagprogramma, de (tussen)standen en deelnemende sponsoren. Volgens de klant zijn we erin geslaagd deze nieuw tak van sport naar een hoger, professioneler plan te tillen, op een grensverleggende manier.

De real-time datavisualisatie van het BMX Freestyle Park kampioenschap won de Dutch Design Award in de categorie ‘Service & Systems 2019’, Red Dot Design Award, en ook een ‘FWA of the Day’. 

Hoe blijf jij vernieuwen, zowel in je creatieve proces als in je denken?

Ik laat mij iedere dag inspireren door het fantastisch creatieve team bij CleveroFranke. Iedere dag leer ik weer nieuwe dingen. Gewoon door met hun samen te werken. Maar ook door het bezoeken van congressen, en mij te interesseren in alles wat met design te maken heeft, dus niet alleen ‘digital design’. Heel inspirerend om te zien wat ontwerpers binnen andere vakgebieden creëren.

Wat zijn ‘digital design’ voorbeelden waar we als Nederland trots op mogen zijn? 

Nederland heeft een prachtig erfgoed aan eenvoudig, maar superslim grafisch ontwerp. En een steeds groter wordende groep van digitale bureaus en ontwerpers doet ook weer precies dat, maar dan online. Een goed voorbeeld hiervan is Studio Moniker. In hun ontwerpen en ideeën laten zij op een leuke, maar ook slimme manier de menselijke kant van technologie zien. Een voorbeeld hiervan is hun ‘do not touch’ video waar ze, voor het 50-jarig bestaan van de cursor, dit beroemde pijltje tot leven brengen.

Bij welke thema’s mogen creatieven, wat jou betreft, wel wat meer stilstaan?

Creatieven zouden zich wel wat meer mogen bezighouden of hun werk ethisch verantwoord is. Door bijvoorbeeld meer na te denken over privacy issues. Hoe kunnen we voorzichtiger, meer verantwoord omgaan met data en online privacy zonder dat de ‘experience’ minder wordt? Dus iets moois creëren, maar tegelijkertijd ook rekening houden met alle privacy regels, zonder dat je daar als gebruiker heel veel last van ondervindt. Dus niet zoals vaak het geval was bij de introductie van de nieuwe AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wetgeving: de continue pop-ups.

Wat ik ook belangrijk vind, is dat we gaan focussen op hoe we data en technologie gaan gebruiken om producten te creëren die zowel op digitaal als fysiek niveau werken. En wat er gaat gebeuren met onze ‘fysieke’ spullen en ons dagelijks leven als de digitalisering echt doorzet.

Denk jij dat de rol van creatieven de afgelopen jaren is veranderd? 

Dat denk ik wel. Voor veel bedrijven zijn we belangrijker geworden en hebben we een meer centrale rol ingenomen. We hebben nu echt een plaats aan tafel. 

Ook versmelten industrieel-en digitaal ontwerp steeds vaker. Bijna ieder product heeft nu ook een digitale kant. Hierdoor ontstaat dus een cross-over tussen digitaal en industrieel ontwerp. Deze ontwikkeling vind ik superinteressant.

Zou je ons iets mogen vertellen over coole projecten waar je op dit moment aan werkt? 

We zijn op dit moment druk met een project dat de mogelijkheden van Artificial Intellligence (AI) echt benut, door predictief inzicht te geven. En ook met het visualiseren van de impact die investeringen wereldwijd op ons dagelijks leven en het milieu hebben. Helaas kan en mag ik hier nu niet meer over zeggen, maar we publiceren al onze net gelanceerde projecten altijd in onze nieuwsbrief.

Ook ben ik druk met een heel persoonlijk project: mijn zoontje van vier maanden 😉

Heb je nog een ‘tip from the top’ voor jonge ‘digital design’ talenten?

Blijf altijd uitdagingen aangaan. Hierdoor blijf je leren. Als je hiervoor openstaat, zelfs al vind je het eigenlijk niet binnen je functie passen, gaan er misschien weer nieuwe, interessante deuren voor je open.

Joe is een van de sprekers op Emerce DARE dat 15 oktober plaatsvindt in Pakhuis de Zwijger. Tijdens dit eendaagse event delen de beste creatieven van dit moment hun visie op onze digitale toekomst, met onderwerpen als design systems, multi-dimensional user experiences, artificial intelligence en nieuwe visies op creatieve processen. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond