-

Nederland gameland – Richie de Wit: ‘We worden voorbijgestreefd door andere landen’

Op de Game Developers Conference in San Francisco presenteerde ook Nederland zich als gameland. We spraken met direct betrokkenen over Nederland als gameland en hoe ‘immersive’ content een bijdrage kan leveren aan een betere wereld. Deel 1 met Richie de Wit van Bear Knuckle.

Richie de Wit is de eigenaar van boutique game business consultancy Bear Knuckle, dat zich met name richt op onafhankelijke developers. Hij was een van de sprekers tijdens de sessie Independent Games Summit: Business Development for Self-Publishing Studios and Developers, waarin hij onder andere stelde dat onafhankelijke game-creatieven meer risico’s durven te nemen en zo voor innovatie zorgen.

Richie, vertel kort iets over jezelf: wie ben je, wat doe je, wat is je droom?

“Ik ben Richie de Wit. Ik woon in Purmerend en werk inmiddels bijna zes jaar in de game-industrie. In 2017 ben ik gestart bij game-incubator & business center Dutch Game Garden en daarna heb ik twee jaar bij game business consultancy Robot Teddy gewerkt. Dit jaar ben ik begonnen als partner-accountmanager bij game publisher Raw Fury en ben ik mijn eigen game business consultancy Bear Knuckle begonnen.

Ik ben een voorvechter voor onafhankelijke game ontwikkelaars (indies), omdat deze ontwikkelaars, in mijn opinie, de meest diverse, innovatieve en betekenisvolle games maken en met risico en innovatie het voortouw nemen om de grenzen te verleggen van dit medium. Het is mijn droom en doel om deze ontwikkelaars te ondersteunen aan de zakelijke kant, zodat dit geen barrière meer vormt om internationaal succes te hebben.”

Wat hoopte je te halen en te brengen in San Francisco?

“Tijdens de Game Developers Conference ben ik voor Raw Fury voornamelijk druk bezig geweest met het onderhouden van relaties met platformen en storefronts, om zo te zorgen dat we het succes van onze huidige titels kunnen vergroten, en nieuwe titels succesvol naar de markt kunnen brengen. Daarnaast heb ik samen met een oudcollega Bij Robot Teddy, Lucas Pessoa de Freitas, voor het allereerst een talk mogen geven over de verschillen tussen publishing en self-publishing, hoe studio’s die zelf hun game willen uitgeven dit succesvol kunnen doen en welke rol kennis en business development daarin speelt.”

Met CreativeNL focussen we – onder meer – op de digitale transitie en op ‘immersive’ content en maatschappelijke innovatie. Wat zijn wat dat betreft de belangrijkste issues in de gaming industrie? Hoe draagt de industrie bij aan een betere wereld, of hoe zou ze dat kunnen doen?

“Ik denk dat de game-industrie net als veel andere industrieën worstelt met inclusie en diversiteit, en dat iedereen die zich identificeert als een persoon met een ondervertegenwoordigde achtergrond – inclusief maar niet beperkt tot LGBTQIA+, mensen van kleur, mensen met toegankelijkheidsbehoeften, gemarginaliseerde geslachten, neurodiversiteit, en anderen – nog te vaak worstelt met racisme, uitsluiting en een gebrek aan toegang tot informatie en mogelijkheden. Het zijn juist hun diverse ervaringen, perspectieven, en verhalen die games als medium geweldig kunnen maken en mensen ervaringen kunnen bieden die ze nog niet eerder hebben meegemaakt.”

Wat is of wordt de invloed van generatieve AI op de (serious) gaming industrie denk je?

“Ik vind het een lastig onderwerp. Hoewel ik onder de indruk ben van wat deze technologie nu al kan, denk ik dat wij als maatschappij en als game-industrie nog grote stappen moeten maken voor we deze tools op een ethische manier kunnen gebruiken. Ik heb al diverse verhalen gehoord over situaties waarbij generatieve AI gebruikt wordt door mensen die het primair zien als een tool om kosten te besparen ten koste van de ervaren mensen die in verschillende rollen werkzaam zijn in onze industrie. Als generatieve AI al een rol zou moeten spelen, dan moet het een rol zijn waarin het de creativiteit van de mensen die werkzaam zijn in onze industrie stimuleert en versterkt in plaats van vervangt.”

‘Immersive’ gaat veel verder dan shooter games: ik denk aan inclusiviteit in games of XR-ervaringen die de mentale gezondheid ten goede komen. Tegelijkertijd vervaagt de grens tussen fictie en werkelijkheid en neemt de behoefte aan ontsnapping eerder toe dan af. Zie jij die opkomst als een verrijking of verarming van het echte leven?

“Wanneer het gaat over het vertellen van verhalen, het verbinden van mensen over de hele wereld en het bieden van unieke ervaringen, is er geen beter medium dan games. Het combineert diverse aspecten als kunst, muziek, animatie, storytelling, spel en sociale elementen en biedt daardoor voor veel mensen wereldwijd een perfecte ontsnapping aan de harde realiteit van de wereld waar wij vandaag de dag in leven. Ik geloof erin dat, net als veel andere dingen, alles met mate moet gebeuren, ook het ‘goede’, omdat een virtuele wereld nooit een vervanging kan en zou moeten zijn van de werkelijke wereld. Desondanks denk ik dat wanneer er een goede balans is tussen fictie en werkelijkheid, er geen beter medium is dan games.”

Als jou wordt gevraagd waar de Nederlandse games industrie echt goed in is, wat zeg je dan? Hoe zou je ‘ons’ framen. En wat is de potentie van Nederland als (serious) gaming industrie?

“Allereerst is ondernemerschap een mooie kwaliteit van de Nederlandse game-industrie. De laatste paar jaar hebben meerdere grote game-bedrijven zich gevestigd in Nederland, maar het grootste deel van de industrie bestaat uit kleine tot middelgrote ondernemers. Mensen als Rami Ismail en Alessandra van Otterlo, bedrijven zoals Tovertafel, Guerrilla Games en Sokpop, maar ook organisaties als Games [4Diversity] en MeetToMatch zijn, onder anderen, mooie voorvechters en voorbeelden van Nederlands ondernemerschap op internationaal niveau. Ten tweede zijn we als Nederland goed in het produceren van serious games, waarbij een verbinding wordt gemaakt tussen games en andere industrieën, bijvoorbeeld in het onderwijs en de zorg.”

De Vlamingen waren op de Game Developers Conference met een minister aanwezig en investeren flink in de nationale games industrie. Hoe kijk jij daarnaar?

“Hoewel het in het verleden wel eens anders is geweest, merk je dat de nationale game-industrie (en de kunst- en cultuursector in zijn geheel) de laatste vijf tot tien jaar minder prioriteit hebben gekregen van de lokale, regionale en nationale overheid. Dit terwijl andere landen, zoals bijvoorbeeld België (maar er zijn er nog veel meer) laten zien hoe het wel kan, met als gevolg dat we op alle fronten voorbij gestreefd worden en het talent, de doorgroeimogelijkheden, maar ook het ondernemers- en investeringsklimaat in andere landen veel beter geregeld is.

De laatste jaren is de Dutch Games Association druk bezig met het informeren van de politiek, hen bewust te maken van de grootte van de game-industrie en te wijzen op de mogelijkheden binnen deze industrie. Denk hierbij aan de werkgelegenheid, de kansen die er liggen op sociaal-economisch en innovatie-vlak, maar ook samenwerkingen op internationaal gebied. Ik geloof dat onze sector, met onze kennis, ervaring en producten een van de grootste industrieën van Nederland kan worden, mits de politiek dit ook daadwerkelijk gaat erkennen en zich daarvoor gaat inzetten met dezelfde toewijding als onze buren in België, die, voor zover ik heb begrepen, ook openstaan voor samenwerking met Nederland.”

Tenslotte, de Game Developers Conference gaat over professioneel kansen creëren én kennis opdoen. Wat is de meest interessante informatie die jij hebt meegenomen én de kennis die jij namens Nederland met anderen hebt gedeeld?

“In de afgelopen zes jaar heb ik het voorrecht gehad om met zeer diverse bedrijven te werken, van startende ontwikkelaars  tot ontwikkelaars van zeer succesvolle games als Among Us, Gang Beasts en Vampire Suvrivors. Niet alleen door GDC dit jaar, maar door deze verschillende samenwerkingen weet ik dat ontwikkelaars meer mogelijkheden tot hun beschikking hebben dan ze soms zelf vermoeden. Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat je als ontwikkelaar niet altijd alles zelf hoeft te doen: zoek samenwerkingen op! Verder is het voor financieringsmogelijkheden, kennisontwikkeling en samenwerkingskansen belangrijk om buiten de landsgrenzen te blijven denken. Zo sta ik erin en dat heb ik in San Francisco gedeeld.”

Over de auteur: Nils Adriaans is onder andere Hoofdredacteur bij CreativeNL.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond