-

Otly: knaken tellen en flappen appen met je kinderen

Lior Bornshtain en Vedran Vego vinden reguliere bankproducten voor kinderen maar saai en ouderwets. Otly geeft kinderen inzicht in ongrijpbare financiële verschijnselen als digitaal geld, sparen en lenen. Dat het concept zich specifiek op kinderen richt, was voor Uber reden om Otly uit te roepen tot winnaar van de UberPITCH.

Wat is Otly precies?

Otly is een virtuele bank in de vorm van een website en een app. Van de app bestaat een ouder- en een kinderversie. Met Otly beogen we een veilig financieel ecosysteem waar kinderen op een jonge leeftijd leren hoe ze met geld om kunnen gaan. Het moet zorgen voor meer inzicht in geldzaken, zowel voor ouders als kinderen.”

Waarom is dat nodig?

“Kinderen van nu zien hun ouders vooral pinnen en overschrijvingen doen via tablet of smartphone. We willen geld beter zichtbaar maken. Otly leert kinderen begrijpen dat dingen geld kosten. Dat begrip moet ertoe leiden dat ze, bijvoorbeeld, eerder beginnen met sparen. Wat we zien, is dat kinderen ongestructureerd met geld omgaan. Ze krijgen af en toe geld voor hun rapport, verjaardag of zomaar van opa en oma.”

Heeft de doelgroep jullie geïnspireerd?

“Zeker. Het was thuis een rotzooitje: ik vond het moeilijk om bij te houden wie wanneer zakgeld van mij had gekregen en hoeveel. Daarnaast raakten de kinderen het geld kwijt of ze pikten van elkaar. Nu we thuis Otly gebruiken, zijn er geen discussies meer. Wanneer mijn dochter van zeven gouden blingblingschoenen wilt kopen, is ze zich ervan bewust dat dit van haar saldo af gaat. Geld is niet alleen tastbaarder geworden, maar heeft voor haar ook meer waarde.”

Je noemt het een virtuele bank. Wat versta je daaronder?

“Dat heeft te maken met de manier waarop Otly van dienst kan zijn. Kinderen van wie de ouders de aankopen doen, kunnen met een spaardoel aan de slag, bijvoorbeeld een Xbox. Ze geven het doel aan via de app plus de hoeveelheid zakgeld die ze per week ontvangen. Otly rekent uit wanneer ze de aankoop kunnen doen. En koop je als ouder tussendoor een Donald Duck voor de spaarder, dan kun je dat in de app plaatsen en de euro’s van zijn tegoed afschrijven.”

Wat is er nog meer mogelijk?

“Om in de toekomst digitale cadeaukaarten te kopen via Otly. Denk aan iTunes, Xbox, PlayStation Store, et cetera. Verder werken we aan een manier om kinderen zelfstandig te laten bankieren. Met de e-wallet, binnenkort toegankelijk voor alle Otly-gebruikers, kunnen kinderen zelf bankieren. In de toekomst kun je bij sommige winkels aankopen doen via de app én we willen de betaalopties van Otly uitbreiden, zoals met je eigen bankpas betalen.”

Hoe werkt zo’n e-wallet?

“In de app kunnen ouders hun eigen rekening koppelen aan de Otly-huisrekening. Aan het einde van de week krijgen ze een seintje dat ze zakgeld moeten gaan overmaken. Het kind ziet in de app dat er een bedrag is bijgeschreven. Op het moment dat je kind vraagt om voetbalplaatjes, boek je geld van de Otly-rekening terug op je rekening-courant. De kinderen kunnen op hun eigen app zien waar het geld naartoe is gegaan en hoeveel geld zij nog op hun rekening hebben.”

Wie zijn de partners van Otly?

“We zijn trotse deelnemer aan Rockstart. In hun netwerk zijn we aan interessante partners en investeerders voorgesteld. Rabobank is een van onze mentors: zij helpen met het financiële plaatje en alle financiële aspecten van de app. Op dit moment zijn we in gesprek met een partner die ons helpt met de e-wallet, maar hier kunnen we nog weinig over zeggen.”

Waar ben je momenteel veel mee bezig? 

“Met de vele feedback van ouders. Dat inspireert om te gaan brainstormen, bijvoorbeeld over de digitale cadeaukaarten die kinderen kunnen inleveren. Zo besteden ze hun geld op hun eigen manier. Ook willen we meer gaan werken met goede doelen, zodat kinderen op zowel educatief, maatschappelijk als financieel vlak zien wat je allemaal met geld kunt doen.”

Hoeveel gebruikers heeft Otly?

“Begin dit jaar zijn we begonnen met adverteren. Momenteel gebruiken 3.300 kinderen onze app. En bijna 20% van hen maakt meerdere keren per week geld over met Otly. In alle e-wallets samen zit nu meer dan 120.000 euro. Er zijn ouders die graag een stok achter de deur willen en op tijd het zakgeld van hun kinderen willen overmaken. We gaan daarom een reminderfunctie aanbrengen. Dat helpt om Otly frequenter en consequenter te gebruiken.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Momenteel zitten we in de pilotfase en is onze app gratis. Dit houden we graag zo. We beogen zo een groot aantal gebruikers en een hogere conversie. Geld verdienen gebeurt op drie manieren. De digitale cadeaukaarten-markt is aantrekkelijk voor ons en we verwachten daar het meeste geld te kunnen verdienen. Als we groeien en vooral gaan fungeren als voucherdistributiekanaal, willen we meer inkomsten halen uit de afnemers van de vouchers. Wanneer deze in grote volumes worden ingekocht, zijn de marges aantrekkelijk. Uiteindelijk willen we het voor ouders, maar vooral kinderen, mogelijk maken om korting te krijgen bij verschillende winkels. Verder willen we bouwen aan een kindvriendelijk verkoopnetwerk, waarop partners met overlappende diensten of producten voor kinderen kunnen adverteren via Otly. Wij verdienen vervolgens aan de clicks.”

Waar zien je Otly over een jaar staan?

“Ons doel is om binnen een jaar meer dan 100.000 gebruikers te hebben op ons platform. Hoog op ons lijstje staat de implementatie van de e-vouchers en de bankpas in de e-wallet. Als Otly in Nederland een succes wordt, willen we de oversteek maken naar andere Europese landen.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond