-

Peliqan.ai: locatiegebaseerd zoeken en boeken in Amsterdam

“De app toont met artificial intelligence het relevante aanbod gebaseerd op de locatie en wensen van de gebruiker. Je neemt informatie over de stad tot je en je boekt in vier stappen hetgeen in je planning van die dag past”, vertelt Bhupinder Singh, CEO van start-up Peliqan.ai. Nu alleen nog in Amsterdam, straks misschien wel in alle Europese hoofdsteden.

Bhupinder, hoe zou je Peliqan.ai in één zin omschrijven?
“Een alles-in-één stadsgids waarin je wat je maar over Amsterdam wilt weten kunt vinden én direct boeken, maar waarin ook de lokale bewoner wordt meegenomen.”

Wat voor trends zie je in de toerismesector?
“De drie trends die ik zie zijn dalende kosten om ergens heen te gaan: vroeger gingen mensen één keer per jaar op vakantie, tegenwoordig gaan ze meermaals en ook weekendjes weg. Daarnaast zie ik de overvloed aan toeristische informatie die beschikbaar is én dat mensen daar zelf hun weg in proberen te vinden.”

Hoe speel je daarop in met Peliqan.ai?
“In Amsterdam komt het toerisme vooral in de binnenstad steeds meer op gespannen voet te staan met de wensen en belangen van inwoners. Dit terwijl er voor hen ook voordeel kan ontstaan. Daarin willen we bemiddelen en zorgen dat Amsterdammers meeverdienen aan het toerisme. Zo levert het ons ook enthousiaste promotiepartners op.”

Hoe doe je dit?
“We putten uit de door de toerist ingevulde gegevens en verschillende externe gegevensbronnen. City data geven informatie over de stad, door koppelingen lezen we de drukte in musea en restaurants uit en brengen met behulp van Google Maps in kaart hoe druk het in de stad is. Wat we dan zien, vergelijken we met de situation data van toeristen, zoals waar zij zich bevinden en wat het weer is. Aan de hand daarvan tonen we relevant aanbod.”

Kun je een paar voorbeelden noemen?
“Als je aangeeft een Chinees restaurant te zoeken, toont hij de op een-na-lekkerste die op driehonderd meter van je vandaan is in plaats van de lekkerste op drie kilometer. Of wanneer het zonnetje schijnt op zondagmiddag, dan laten we zien welke buitenactiviteiten er te doen zijn of op welke terrasjes nog plek is.”

Hoe is Peliqan.ai ontstaan?
“Toerisme heeft mij altijd zowel aangesproken als verbaasd, want als student in Amsterdam kon je nergens meer normaal fietsen door de drukte. Tel daarbij op dat er jaarlijks door lokale bedrijven in Amsterdam bijna 60 miljoen wordt uitgegeven aan Google- en Facebook-marketing. In Nederland wordt er bijna 21 miljard euro per jaar uitgegeven door toeristen. De optelsom van die cijfers en mijn eigen ervaring heeft geresulteerd in Peliqan.ai”

Wat doe je voor lokale bedrijven?
“Een lokaal bedrijf kan zich aanmelden bij ons platform en dan zorgen wij voor een deel van de marketing. Ook kunnen zij zich aanmelden als affiliate partner. Dan krijg je je persoonlijke link, bijvoorbeeld: peliqan.ai/bob, een eigen deel op onze website én een unieke code om te delen. Alles wat toeristen via die code kopen, daar verdient de partner 50/50 aan mee. Heel gemakkelijk voor iedere Amsterdammer om zo geld te verdienen.”

Welke partners zijn aangesloten?
“Alle grote attracties en musea zijn als ticketpartners bij ons aangesloten, maar ook kleine suppliers als fietsverhuurders, gidsen en bagage-afgiftepunten. Zij bieden hun producten aan op ons platform. Daarnaast hebben we de promotiepartners. Daarbij horen de Airbnb-sleutelbedrijven, hotels en transportbedrijven. Een aantal partners zijn: Holland Ticket Services, Hotel Arena, SO Connect, RAI Amsterdam en Bnbmanager.”

Wat is je grootste uitdaging?
“De customer lifetime value van een stedentripper is hooguit een paar dagen. In een kort tijdsbestek moet je het product aan de man brengen. Om het grootst mogelijke bereik te verkrijgen, moeten onze distributiekanalen tot in de puntjes geregeld zijn. Een simpel click-per-cost-model via digitale marketing volstaat niet met de marges in deze sector. Die kanalen zijn voor ons de grootste uitdaging.”

Welke plannen heeft Peliqan.ai voor de nabije toekomst?
“Onze focus ligt op ons bereik vergroten. Op dit moment bereiken we 20.000 toeristen per dag. Ook willen we ons b2c-platform uitbreiden, marketing gaan toepassen en we hebben de ambitie om pakketten aan te bieden in de nabije toekomst. Het aanbod is al groot genoeg maar we willen ervoor zorgen dat de lokale bewoner meer betrokken wordt en ook voordeel ervaart door de toenemende toeristenstroom.”

Wat heeft deelname aan de Accenture Innovation Award je opgeleverd?
“Door blootstelling aan zoveel verschillende ideeën ga je nadenken over je eigen waardepropositie, voer je hierin verbeteringen door en word je vooral geïnspireerd. Ook is ons netwerk vele malen groter geworden door de deelname.”

Wat is jouw gouden tip voor deelnemers aan de AIA18?
“Netwerken. Het eerste effect is niet zo groot en wordt onderschat. Maar via-via kun je met zoveel anderen in contact komen. Bijna al onze grote partners zijn via een derde persoon aan ons gelinkt. Dus het levert gewoon veel op.”

*) Peliqan.ai heeft in 2017 meegedaan aan de Accenture Innovation Awards in het thema Delightful Consumer Experience. Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond