-

Ruud Havenith (Story Giant): ‘Bijna iedereen is een gamer, ook al zeggen ze van niet’

Wat stelt Nederland voor in de gaming-wereld? CreativeNL en de Dutch Games Association stonden op het grootste gaming-evenement ter wereld, Gamescom in Keulen. Hier de slotaflevering van de negendelige interviewserie met betrokkenen met Ruud Havenith, Art Director van Story Giant Games uit Weert.

Wat houdt je functie van art director concreet in?

“Ik ben verantwoordelijk voor alle visuele aspecten in onze games. Aangezien we een klein team zijn van zeven man mag ik overal bijspringen om de game leven in te blazen: denk aan schetsen, 2D tekeningen, 3D modellen, texturen, animaties, promovideo’s en user interfaces. Wij willen met ons nieuwe spel Text Express internationaal zo veel mogelijk mensen bereiken omdat de Nederlandse markt te klein is om van te leven op een in beginsel ‘gratis’ game met microtransacties.”

Over Nederland versus de internationale markt gesproken: hoe staat Nederland er als gamesland internationaal gezien voor?

“Ondanks onze kleine markt is Nederland een aardige speler op het gamesvlak. Van triple-A consolegames tot casual en serious games. We hebben meer dan 150 studio’s in Nederland die allemaal streven naar originele entertainment. Het algemene beeld van games ligt vaak op console games, maar men vergeet gemakshalve dat de mobile games-markt behoorlijk groot is; misschien zelfs groter in totaal qua opbrengst, omdat iedereen het kan spelen op zijn/haar telefoon.”

Mobiel is in zekere zin het tegenovergestelde van volledig ‘immersive content’. Hoe kijk je daar naar?

“Als ik het woord ‘immersive’ los beoordeel dan denk ik eerder aan een diepgaande, meeslepende ervaring. Dat proberen wij in ieder geval te bereiken met onze games, door een verhaal te creëren dat mensen grijpt. Verhalen over verlies van geliefden, zoeken naar je identiteit en het ontdekken van een onbekende wereld zijn een paar voorbeelden. Daarnaast proberen we ook inclusief te zijn. Zo hebben we in Text Express vrouwelijke hoofdpersonages die stigma doorbrekende beroepen – zoals treinmachinist en uitvinder – uitoefenen en hebben we een rijk pallet aan mensen met verschillende achtergronden en overtuigingen.”

Wat zijn volgens jou de belangrijkste technologische ontwikkelingen in de gameswereld wat techniek betreft?

“Er wordt al jaren over gepraat, maar Virtual Reality is zeker een techniek die steeds meer impact gaat krijgen in de games-wereld. Misschien niet en masse zoals de console games, maar ik zie een toepassing met deze techniek naast entertainment. Denk aan psychologische therapie omdat men letterlijk in een wereld kan stappen die bijna niet van de realiteit te onderscheiden is. Bepaalde angsten kunnen zo zeer effectief behandeld worden.”

Zijn er naast zulke ‘serious’ toepassingen ook mogelijkheden voor bedrijven of merken om via games of ‘immersive’ impact te maken?

“Games hebben de unieke mogelijkheid – anders dan een passieve video of tekst – om interactie te hebben met de gebruiker. Er is wel input van speler nodig om een game vooruit te helpen, maar zodra dat lukt zijn mensen meer betrokken en blijft een merk/idee/reclame langer hangen.”

Heb je het idee dat er nog een maatschappelijk stigma om gaming hangt? Mensen denken toch vaak eerst aan schietspellen…

“Naast het welbekende shooter-genre zijn er veel meer spellen te verkrijgen waar het niet draait om geweld en actie. Puzzels, verhalende spellen, muziek- en woordspellen zijn daar een paar voorbeelden van. Tegenwoordig is bijna iedereen een gamer, ook al zeggen ze van niet. Dat spelletje wat je iedere dag op je telefoon speelt zegt toch wat anders.”

Met al die miljoenen bewuste (en dus ook onbewuste) gamners is de culturele impact enorm. Is dat ook een reden om Nederlandse games, als voorbeeld van onze cultuur, te exporteren?

“De reden waarom wij ons werk willen exporteren heeft zoals gezegd te maken met de schaalbeperkingen van de Nederlandse markt. Maar als we culturele impact kunnen maken met ons Nederlandse product dan wordt dat zeker gewaardeerd in onze industrie.”

Wat die internationale markt betreft: wat is er nodig om daar succes te hebben?

“Story Giant Games heeft een van oorsprong Amerikaanse uitgever (Gamehouse). Wat dat betreft doen wij al internationale zaken. Iedere game die wij ontwikkelen moet wel aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen om te slagen op de markt. Elke discipline in het team is verantwoordelijk voor zijn/haar uitwerking. De code, het spelontwerp, de looks en het verhaal moeten allemaal op elkaar afgestemd zijn zodat het resoneert met de internationale speler en uiteindelijk voor inkomsten zorgt.”

Jullie hebben dus al een internationale ingang. Wat is dan voor jullie de rol van beurzen zoals Gamescom?

“Naar een beurs als Gamescom gaan is altijd goed voor de internationale contacten en inspiratie. En om naamsbekendheid te creëren voor onze studio en de nieuwe game was het ook een goed plan om naar Keulen te gaan. Daarnaast is het spel laten zien aan allerlei verschillende mensen ter plekke een goede manier om echte reacties te peilen. Tenslotte is het fijn om ervaringen uit te wisselen met collega game-ontwikkelaars. Daar leren wij creatief gezien ook weer van.”

Over de auteur: Nils Adriaans is onder andere Hoofdredacteur bij CreativeNL.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond