-

Samen shoppen vanuit de luie stoel

Een sociaal netwerk voor Fashion-addicts, het klinkt als een gat in de markt. Online shoppen groeit in populariteit, en vooral onder jonge meiden is de online fashion community immens. Een jaar geleden werd het Nederlandse initiatief Fashiolista gelanceerd, en inmiddels blijkt de site aardig succesvol. Ik besluit eens een kijkje te nemen.

Na mijn aanmelding worden een paar leden voorgesteld die ik kan volgen ter inspiratie. Ik kies voor Chiara Ferragni, een bekende Italiaanse modeblogger, en kom in een scherm met haar laatste favorieten. De ‘♥-Button’, waarmee ik mijn favoriete items kan selecteren, kan ik toevoegen aan mijn browser. Ik kan mensen volgen wiens stijl me aanspreekt, of door verschillende artikelen bladeren. Met behulp van de tags (‘accessories’, ‘miu miu’) aan de rechterkant van het scherm beperk ik mijn selectie enigszins.

Het idee voor het bedrijf kwam voort uit een andere startup, een productvergelijkingswebsite, vertelt CEO Joost Nauta, en kreeg vorm tijdens een brainstormsessie met studenten van de HvA en het Amsterdam Fashion Institute. “Inspiratie is de draad die overal doorheen loopt.”

Items die ik op een willekeurige website vind kan ik toevoegen, zodat anderen ze gemakkelijk kunnen selecteren en vervolgens de betreffende website bezoeken om een item te bestellen. Onder de artikelen kunnen gebruikers reageren, en via een berichtensysteem kunnen leden onderling communiceren.

Atomico Ventures, het investeringsfonds van Skype-bedenker Niklas Zennström, investeerde begin dit jaar met twee andere participanten 400.000 euro in Fashiolista. Behalve Atomico nemen ook Marc Schröder en Michiel Muller deel. Zij genieten bekendheid als oprichters van Tango en Route Mobiel.

Als een item via de website van Fashiolista wordt gekocht, ontvangt het bedrijf daarvoor commissie. Het Amsterdamse initiatief is actief in meer dan honderd landen. De meeste gebruikers zitten in Brazilië en werden actief na de vermelding in een populair Braziliaans blad. Nauta: “Ik liep in de Albert Heijn en ineens kreeg ik een melding dat de server overbelast was. Duizenden mensen schreven zich tegelijk in.”

Maar ook in landen als Nederland en Engeland groeit de community snel. “Het verspreidt zich viraal. We zijn actief in meer dan honderd landen.” Het bedrijf hoopt eind dit jaar een miljoen gebruikers te hebben. Op dit moment zijn er zo’n 170.000 gebruikers. Fashiolista verdient momenteel veel geld, aldus Nauta, maar geeft ook veel uit. Het hoofddoel is op dit moment de groei, die het team van tien man hard probeert bij te benen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond