-

Scale-up Propel: ‘makkelijker toegang tot Afrikaans tech-talent’

Het idee lijkt simpel. In Europa is er een tekort aan tech-talent, terwijl er in Afrika juist een overschot is. De scale-up Propel is bezig om vraag en aanbod bij elkaar brengen. Ze koppelen softwaredevelopers in Nigeria of ‘data scientists’ in Kenia met bedrijven als Mercedes, Farfetch en Siemens.

Seun Owolabi en Sunkanmi Ola.

Vanuit Berlijn en Amersterdam sturen de van origine Nigeriaanse medeoprichters Sunkanmi Ola en Seun Owolabi hun team aan. Een deel van het team van Propel zit in Afrika, dichtbij de tech-hubs waar ze mee samenwerken om talent te vinden. Ze werken dus zelf ook grotendeels op afstand, een trend die ervoor zorgt dat adoptie van remote tech-talent uit opkomende markten door de grotere Westerse bedrijven een vlucht neemt. Owolabi: “Als je niet in de juiste cirkels zit, is het lastig om toegang te krijgen tot de juiste, momenteel ondervertegenwoordigde, toptalenten. We wilden een platform bouwen om dit  op grote schaal te kunnen doen. Dat is Propel geworden.”

Tech-‘communities’ als bouwsteen

Toen Propel begon waren ze vooral gericht op het plaatsen van tech talent bij bedrijven. Ola legt uit hoe hun business model sindsdien geëvolueerd is: “We merkten op dat communities enorm belangrijke bouwstenen vormen voor het tech-ecosysteem in Afrika. Ieder talent dat we aan een baan hielpen was actief lid van een lokale tech-community. Toen dachten we: als we een tool bouwen voor die communities waardoor ze zich kunnen richten op waar ze het beste in zijn, kunnen we op die manier een pijplijn vullen met talent. Talent dat geplaatst kan worden in een globale workforce.”

Propel helpt tech-communities dus om talent beter te helpen, sneller te groeien en sterker te worden. Ola: “Dit noemen we ons ‘Community-as-a-Service’-model. Communities profiteren doordat ze hun mensen meer te bieden hebben, zoals toegang tot werk maar ook toegang tot verzekeringen en hypotheken, tech-talent kan gaan werken voor bedrijven waar ze anders geen toegang tot zouden hebben, en bedrijven hebben er baat bij omdat ze toegang krijgen tot tech-communities die voorheen onbereikbaar waren. En wij kunnen impact maken als bedrijf.”

Luister naar Ola en Owolabi in de At The Money-podcast (47 minuten) met Thomas Mensink (Golden Egg Check). In deze aflevering vertellen medeoprichters van Propel onder ander hoe ze tech-talent in Afrika koppelen aan Europese bedrijven en wat ze hebben geleerd van fundraisen bij investeerders. Te beluisteren via elke podcast-app (zoals Spotify of Apple Podcasts) of hieronder:

At The Money podcast · #52 Sunkanmi Ola (Propel): ‘Wij bieden bedrijven gemakkelijk toegang tot Afrikaans tech-talent’
Risico’s in het aannameproces verminderen

Inmiddels zijn er al bijna 70 Afrikaanse communities met in totaal 280.000 mensen aangesloten op het platform. De grote vraag naar tech-talent in Europa, in combinatie met een toename in op afstand werken, biedt veel kansen voor een bedrijf als Propel, toch? Owolabi: “Klopt, maar er zijn wat uitdagingen waardoor bedrijven terughoudend zijn. Laten we wel wezen, het is natuurlijk wel spannend om iemand in een hele andere markt aan te nemen. Is die persoon echt goed? Daarnaast zijn er vaak nog wat praktische en administratieve obstakels. Onze focus is op quality control. Elke slechte aanname kost namelijk veel tijd, geld en ook opportunity costs.”

Ola vult aan: “Het is onze taak om het aannameproces te ‘de-risken’. Wij werken met assessments en verificaties, en maken van elke persoon een uitgebreid talentenprofiel met hierin werkgeschiedenis en een duidelijke skill matrix. Elk bedrijf sturen we in korte tijd vier kandidaten die passen bij ze zoeken, meestal worden een of twee direct aangenomen. Dit verkort de tijd om tot een goede hire te komen, en neemt ook een hoop hoofdpijn in dat proces weg.”

Toekomst van werk

De toekomst van werk is wat Propel betreft een wereldwijde talenteconomie. Als je goed bent kun je vanuit overal werken voor bedrijven die overal zitten. Bedrijven kunnen talent overal in de wereld werven. Owolabi: “Wij verwachten daarmee ook convergentie naar gelijkwaardige salarissen en wereldwijde standaarden. We zien dit als grote driver voor financiële inclusie: mensen in onder andere Afrika krijgen toegang tot betere banen en krijgen ook beter betaald.”

Ola vertelt in de podcast dat hij vooralsnog probeert elk geplaatst talent na een maand belt om te vragen hoe het gaat. “Het is geweldig om te horen dat deze mensen houden van hun nieuwe baan, zich snel ontwikkelen en dat werkgevers tevreden zijn. Dit is echt waar de open talenten economie over gaat: gelijke rechten en kansen!”

Uitdagingen bij het ophalen van groeikapitaal

Volgend jaar wil Propel naar 1 miljoen mensen in de door hen aangesloten tech-communities groeien. Eerder dit jaar heeft Propel een eerste ronde investeringen opgehaald bij onder andere de Duitse investeerder APX en Golden Egg Check Capital. De eerste fase van hun bedrijf zijn ze echter op eigen kracht gegroeid, ‘gebootstrapped’. Ola noemt dit mooi het privilege van tijd: tijd die ze konden gebruiken om zonder druk van investeerders te experimenteren met hun model en te zoeken naar de precieze product-markt-fit. Nu ze die gevonden hebben vinden ze het tijd voor een nieuwe investeringsronde volgend jaar, die ze nu aan het voorbereiden zijn.

Wat is hun advies voor start-ups die geld willen ophalen? “Always keep the train moving”, zegt Ola. Hiermee doelt hij op het belang om tijdens fundraisen niet het groeimomentum te verliezen. “Venture Capital-fondsen zijn als klanten met allemaal verschillende interesses en doelstellingen. Je propositie moet aansluiten bij wat ze zoeken. We stoppen er daarom veel werk in om de VC’s te identificeren die met ons op één lijn zitten. Maar hoe lang dat proces ook duurt, we blijven groeien!”

Meer horen over de ambities van Propel? Luister naar de At The Money-podcast. Deze aflevering is grofweg als volgt opgebouwd:

  • Kennismaken met Ola en Owolabi [1:10]
  • De marktkans waar Propel zich op richt [2:40]
  • Samenwerken met Afrikaanse tech-communities [5:00]
  • De uitdagingen van op afstand werken [11:00]
  • Kansen bieden aan underserved talent [21:40]
  • Lessons learned bij fundraisen [30:40]
  • Over het privilege van tijd [34:45]
  • De ambities van Propel [37:10]
  • Advies aan oprichters die willen fundraisen [41:00]

In samenwerking met de At The Money-podcast van Golden Egg Check.

Over de auteur: Thomas Mensink is Start-up-analyst bij Golden Egg Check.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond