Snelgroeiend Helloprint: ‘Dogmatisch vasthouden aan cultuur’

Printplatform Helloprint is in drieënhalf jaar tijd van vier naar honderdvijftig medewerkers gegroeid. Met zoveel werving en selectie gaat er natuurlijk ook weleens iets mis, vertelt oprichter Hans Scheffer op Conversion 2017. “We houden nu nog dogmatischer vast aan onze cultuur”.

Zo’n harde groei is misschien ook net een beetje te veel van het goede, geeft Scheffer eerlijk toe. Wat het hem geleerd heeft is om in de zoektocht naar nieuwe mensen nog meer vast te houden de bedrijfscultuur. Een cultuur waar hij trots op is.

“Als ik iets mag kiezen is het onze cultuur waar ik het meest trots op ben. Uiteindelijk maken de mensen het verschil. Het bedrijf bestaat uit personen die centraal hebben dat ze heel erg ‘self’ zijn: ‘self-motivating’, ‘self-aware’ en ‘self-disciplined’. Niemand is tevreden en is continu bezig met verbetering. Nieuwsgierigheid is misschien wel het belangrijkste: continu kijken naar hoe het beter, sneller en anders kan. Ze zijn nooit tevreden met het antwoord.”

De vraag is dan hoe je uit een grote groep van sollicitanten precies diegene kiest die wel bij de organisatie past en vervolgens ook behoudt. Scheffer vertelt daarvoor een ‘recruitment mantra’ te hebben met belangrijke eigenschappen. “Niet iedereen past uiteindelijk bij zo’n cultuur. Die gaat namelijk ook heel erg uit van vrijheid en verantwoordelijkheid. Die moet je kunnen dragen en ook fijn vinden. We geven bijvoorbeeld heel veel context in plaats van controle. Er worden doelen gesteld, maar vertellen niet hoe je daar heen moet. We laten mensen dus vrij in hoe ze hun werk uitvoeren. Ligt iemand dat niet dan moet je daar eerlijk en open het gesprek over aangaan en afscheid nemen van elkaar.”

Bij een snelgroeiend en succesvol bedrijf past het om zulke keuzes te maken, zegt Scheffer. DNA is niet te kopiëren, juist daarom is het wat hem betreft zo belangrijk. “Ieder ander trucje dat je kent is uiteindelijk na te maken. Ik denk dat ik met dezelfde mensen zelfs een ander product zou kunnen verkopen.” Behalve commercieel succes hoopt Scheffer met name de beste werkgever ter wereld te worden. “Ik wil een bedrijf bouwen waar mensen op hun plek zijn en zich kunnen ontwikkelen. Dat is wat we doet tikken.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug