-

Start-up Outlander Materials: maker van biologisch afbreekbaar plastic-alternatief

Outlander Materials maakt uit bijproducten en reststromen een biologische afbreekbaar plastic-alternatief. De start-up is op zoek naar financiering voor een testfabriek en opschaling.

Start-up Outlander Materials ontwikkelt baanbrekende duurzame materialen. De oprichter en CEO, Lori Goff sprak met FundsUp over haar reis om een biotechbedrijf te starten dat zich richt op het aanpakken van afval door middel van revolutionaire nieuwe materialen.

Hoe is het met je bedrijf allemaal begonnen?

“Ik heb biotechnologie gestudeerd in de Verenigde Staten om kennis en vaardigheden op te doen voor milieuprojecten. Terwijl ik in 2015 als hobby bier brouwde, ontdekte ik het afval dat geproduceerd werd bij industriële bierbrouwerijen. Dit bracht me op het idee om het als hulpbron te gebruiken. In 2018 ontwikkelde ik de eerste versie van UnPlastic door bierafval te hergebruiken. Na de uitdagingen van het opstarten te hebben overwonnen, werd Outlander Materials in 2019 een BV. We hebben nu een team van 4,5 FTE’s, inclusief een parttime ingenieur.”

En die naam, hoe ben je daarop gekomen?

“De naam ‘Outlander’ weerspiegelt twee aspecten. Ten eerste vertegenwoordigt het mijn status als buitenlander. Ten tweede is het geïnspireerd op het ‘overzichtseffect’ dat astronauten ervaren wanneer ze de aarde vanuit de ruimte zien, wat een gevoel van ontzag en verbondenheid oproept. Deze eigenschappen vormen de cultuur van Outlander.”

Kun je ons meer vertellen over het product?

“Ons belangrijkste product, UnPlastic, is een zeer functioneel, volledig biogebaseerd en niet-plastic verpakkingsmateriaal, dat kan dienen als
alternatief voor andere single-use verpakkingsmaterialen. We halen het uit laagwaardige bijproducten en afvalstromen zoals restwater van bierbrouwerijen en creëren het via fermentatie en materiaalwetenschap. UnPlastic is volledig composteerbaar, bij consumenten thuis en in open omgevingen. Uit levenscyclusanalyses blijkt dat het 70% minder koolstof uitstoot dan conventionele kunststoffen en niet-toxisch is. We streven naar certificeringen voor voedselcontact en industriële compostfaciliteiten.”

UnPlastic gebruikt als verpakkingsmateriaal.

Waar staan jullie momenteel?

“Tot nu toe hebben we financiering ontvangen via subsidies en het
Techstars-programma. Op dit moment halen we 4,3 miljoen euro op via angel-investeerders en family offices voor een proeffabriek. Grootschalige verpakkingsproeven vereisen aanzienlijke middelen. We hebben gesprekken gevoerd met 25-50 investeerders en onderhouden regelmatig contact. We zoeken investeerders met een langetermijnvisie en focus op impact, bij voorkeur met expertise op het gebied van verpakkingen en proeffaciliteiten. We streven naar een overzichtelijke en effectieve kapitaalstructuur en goede relaties. De financiering zal worden gebruikt voor het aanpakken van technische uitdagingen, uitbreiding van het team, afronding van certificeringen, vergroting van de onderzoeks- en ontwikkelingscapaciteit en de installatie van de proeffabriek.”

Heb je jullie impact al kunnen meten?

“We meten de impact aan de hand van levenscyclusanalyses (LCA) voor de CO2-voetafdruk en ecotoxiciteit. Onze LCAs hebben aangetoond dat UnPlastic 70 procent minder CO2 uitstoot dan kunststoffen zoals PET, PE, PP en PLA, en volledig onschadelijk is voor het milieu. En het materiaal is zoals ik al zei volledig composteerbaar in thuiscomposteersystemen en zelfs in open omgevingen.Dat laatste is belangrijk, omdat single-use verpakkingen vaak op straat of in de natuur worden weggegooid. Plastic of bioplastic, zelfs de composteerbare soorten, vergaan niet in deze omgevingen, omdat composteersystemen hogere temperaturen gebruiken. Maar omdat UnPlastic geen plastic is, vergaat ons verpakkingsmateriaal wél. Zonder enige schade aan de natuur.

We zijn gestart met het certificeringsproces bij TUV Oostenrijk en Din Certco voor voedselcontact en om certificeringen voor industriële composteerfaciliteiten te verkrijgen. Veel bioplastics hebben moeite met effectieve afbraak in industriële composteersystemen, wat de acceptatie en adoptie belemmert. Onze snelle composteerbaarheid in zulke omgevingen is een groot voordeel.”

UnPlastic wordt afgebroken in open terrein.

Wat zijn de marktkansen en is er concurrentie?

“Een belangrijke kans is het ‘Fit for 55’-doel van de EU, dat streeft naar een vermindering van netto broeikasgasemissies met minimaal 55 procent tegen 2030, evenals het doel van de Europese Green Deal om klimaatneutraal te worden tegen 2050. Deze doelen stimuleren bedrijven om hun milieu-impact te verminderen en duurzame verpakkingsoplossingen zoals UnPlastic te omarmen.

Een andere kans ligt in de groeiende markt voor flexibele verpakkingen in de voedingsindustrie. Naar schatting is 62 procent van de Europese consumenten bereid om meer te betalen voor verpakkingen met minder plastic, en regeringen leggen belastingen op maagdelijk plastic voor eenmalig gebruik op, wat de prijs van voor conventionele verpakkingsoplossingen verhoogt. Dit biedt ons de mogelijkheid om nieuwe materialen te ontwikkelen en op de markt te brengen, aangezien bedrijven steeds meer bereid zijn om nieuwe oplossingen te proberen. Uiteraard is er ook concurrentie. Naarmate er meer bedrijven op de markt komen, is het belangrijk dat we onze producten en diensten differentiëren om concurrerend te blijven. We houden voortdurend nieuwe spelers in de gaten en ontwikkelen een verdedigingsstrategie door middel van patenten, bedrijfsgeheimen en samenwerkingen met verschillende partnerorganisaties om innovatie sneller vooruit te helpen.”

Hoe verloopt de commercialisering tot nu toe?

“We hebben zes intentieverklaringen ontvangen, waarvan een uit Nederland. Er is ook interesse uit Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Spanje, Portugal en Italië. Frankrijk loopt voorop bij de overgang naar verpakkingen zonder plastic en speelt een leidende rol in het verminderen van plasticafval. Naast Europa is er aanzienlijke interesse uit Zuidoost-Azië in hun streven naar het verminderen van plasticvervuiling.”

Waar wil je over vijf jaar staan?

“In vijf jaar wil ik ons volledige productiesysteem soepel laten draaien, met licenties en actieve verkoop binnen en buiten Europa, en streven naar industriële productie op grote schaal.”

Over de auteur: Pieter Bas is Startup Relations Associate bij Fundsup.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond