-

Start-up Teamwork Tea: een abonnement op fair trade thee

Met een achtergrond in eten en websites en de wil om een steentje bij te dragen aan een betere wereld, vond oprichter Claartje Schröder het idee voor  haar bedrijf  op een plantage in Sri Lanka. Zes vragen aan de oprichter van Teamwork Tea.

Teamwork Tea verkoopt online thee-abonnementen?

“Klopt! Het bedrijf en het merk bestaan nu 4 jaar. We zijn dit jaar gestart met abonnementsmodel. De thee die we verkopen is allemaal biologisch en Fairtrade en komt uit Sri Lanka. 4 jaar geleden had ik de hippe gedachte dat ik de wereld wilde verbeteren.

Op dat moment was ik foodblogger en runde een website met recepten. Ik heb dus mijn roots in gezonde voeding. Ik wilde met die achtergrond iets bedenken dat de wereld beter zou maken. Liefst iets uit een derde wereld land dat ik als fair trade zou kunnen kopen. Ik ben letterlijk begonnen met het googelen van ‘importeren uit derde wereldland’. Er volgde een jaar met veel kopjes koffie doen en veel uitzoeken. Ineens stond ik op een plantage in Sri Lanka. Ik wilde de mensen zelf ontmoeten. De plantage kon laten zien dat ze echt biologisch en fairtrade werken. Ze plukken alles met de hand. Machinaal plukken beschadigt de theeplant. Dat doet ook wat met de smaak. Dan moet je daarna weer smaakstoffen toevoegen om het lekker te laten smaken.

“In Sri Lanka is theeblaadjes plukken een typische taak voor vrouwen. De fair trade premie die we met Teamwork Tea betalen op onze thee gaat in een apart fonds. De vrouwelijke theepluksters mogen zelf beslissen hoe die extra inkomsten worden besteed. Dat fonds wordt gerund als een coöperatie en wordt dus niet beheerd door de eigenaar van de plantage – die heeft er niets over te zeggen. Tot nu toe is het geld besteed aan o.a. een coöperatieve ziektekostenverzekering, een studiefonds voor de kinderen en een gemeenschapszaal. In Sri Lanka is dat de plek waar de levensgebeurtenissen zoals huwelijken plaatsvinden, en dat is een grote kostenpost. Met het geld uit het fonds hebben ze hun eigen zaal gebouwd waar ze allemaal gebruik van kunnen maken. Op een gegeven moment stond ik op deze plantage, ontmoette onze theepluksters en hakte ter plekke de knoop door: potverdorie, dit ga ik doen. Deze thee moet ik importeren, dit wordt TEAmwork Tea.

Vrouwen hebben een kwetsbare positie in een derdewereldland als Sri Lanka, dus wij supporten graag het empowerment van onze pluksters. Ook steunen we vanuit Teamwork Tea een stichting die zich inzet voor vrouwen en meisjes in Sri Lanka die slachtoffer zijn van mensenhandel, seksueel geweld en uitbuiting – iets wat helaas heel veel voorkomt in Sri Lanka. Deze meisjes en vrouwen worden vervolgens verstoten door alles en iedereen. De NONA Foundation helpt ze om alsnog een menswaardig leven op te bouwen (met o.a. opvang en microkredieten). Dat sluit zo perfect aan op onze eigen missie, dat Teamwork Tea hier graag aan bijdraagt.”

Hoe kwam je bij de abonnementsvorm?

“Eerst deed ik alles zelf. Een beetje horeca distributie, een beetje biologische supermarkten. Ik wilde het van een hobby transformeren naar een echt bedrijf. Het echt naar de volgende fase brengen. En dus heb ik een business plan gemaakt en met meerdere mensen besproken. Daar is mijn eerste investeerder uitgerold die ook coach is in het bedrijf. Met hem ben ik gaan kijken naar de kansen.

De huidige abonnementsvorm had ik al op mijn website staan. Door corona ging alle horeca dicht en daar was het uit ontstaan. Het was alleen nog een klein onderdeel. Uit klantonderzoek naar de groeikansen bleek dat klanten open stonden voor het abonnement.  De propositie van een abonnement vinden we als bedrijf sterk want zo kunnen we de productieketen kort houden. We hebben het bedrijf helemaal omgegooid. Nu is het alleen nog een online abonnement voor consumenten. Wat Nespresso en de Koffiejongens doen voor koffie, doen wij op het gebied van duurzame thee.”

Waar staan jullie nu?

“Online marketing is heel belangrijk. Sebastiaan uit ons team is gelukkig een expert op dat gebied (met name qua abonnementen); wel zo handig voor een co-founder. De Customer Acquisition Cost is leidend en we zijn nu aan het leren hoe we die zo ver mogelijk omlaag krijgen. We zitten dus midden in een lerende fase. We staan er nu al netjes voor, maar kunnen nog verder optimaliseren zodat we het marketing geld uit de allereerste investeringsronde zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten. Ik vind het te gek dat ik nu een team heb met daarin de Jeroen voor de technische skills voor de website, Sebastiaan voor de e-marketing en Bas als business coach. “

Zijn jullie op zoek naar financiering?

“We hebben de komende twee jaar een drietal rondes gepland, maar dat is nog niet in beton gegoten. De ronde nu is voor een durfinvesteerder / angel middels een converteerbare lening van 60.000 euro. Daarvan is de sluiting in Q4 2022. Dat is met name interessant voor wie durft in te stappen voordat we de CAC en retentie volledig geoptimaliseerd hebben, voordat we de volgende fase ingaan. Die volgende ronde (Q1 2023) is verder gericht op groei. Die zal 250.000 euro zijn om in Nederland de grootste aanbieder van thee-abonnementen te zijn. Dat kan nu nog met relatief een kleine investering. Bijna een jaar later willen we 1 miljoen euro ophalen om de stap naar andere landen te kunnen maken. Naar die Seed ronde bouwen we toe.”

Naast kapitaal, welke kennis zou prettig zijn toe te voegen vanuit een informal investor? 

“De kennis waarvan we nu als team nog niet weten dat we het missen! Dat zou kunnen zijn op het gebied van opschalen van e-commerce, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van opschalen van een fair supply chain en circulariteit, zoals met onze plastic-vrije theezakjes die bij het GFT kunnen. Van fouten leer je, maar alle fouten waar een informal investor ons voor kan behoeden, zijn mooi meegenomen.”

Welke vraag of advies van een investeerder heeft je echt aan het denken gezet?

“Dat was een vraag van Bas, mijn huidige business coach. ‘Ben je zelf aan het invullen wat je klanten willen of heb je het ze gevraagd? Je klanten en je niet klanten.’ Dat klinkt misschien als een inkopper, maar ik had het al 3,5 jaar niet gedaan. Ik verkocht toch. Maar het is me wel duidelijk geworden dat je pas echt leert wat je klanten willen, als je het ze vraagt. Ik denk dat het belangrijk is in elke fase van je bedrijf. Ik doe het nu nog steeds. Als iemand afhaakt, kunnen we wel bedenken waarom maar het is beter om het ze te vragen.

Vanochtend heb ik een opzegger gebeld. Bleek dat de knop voor pauzeren niet goed te vinden was. Die had genoeg thee voor deze maand en bleek helemaal niet op te willen zeggen. Ik denk dat je tot het einde der tijden vragen moet stellen aan je klanten. ”

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Teamwork Tea voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond