-

Start-up Unpluq: remedie tegen smartphoneverslaving

Wie kijkt er nu niet te veel, te vaak en te lang op zijn smartphone? Start-up Unpluq ontwikkelde een slimme remedie met als doel gebruikers weer aandacht en focus voor anderze zaken te bieden. Vijf vragen aan Unpluq-founder Jorn Rigter.

Hoe leg je Unpluq uit aan iemand die het niet kent?

“Simpel gezegd zijn we een app die je helpt schermtijd te besparen of verminderen. Het wordt gebruikt door mensen die zich willen concentreren tijdens studie of werk of door mensen die in het algemeen last hebben van smartphone-afleiding. En dat is bijna iedereen tegenwoordig. Denk bijvoorbeeld aan scrollen door social media in de avond en lastig kunnen slapen daarna. Veel onderzoeken tonen aan dat een smartphone en het gebruik daarvan een impact hebben op je mentale gezondheid, dus dat is ook een van de redenen waartom mensen Unpluq gebruiken. 

De fysieke component die we toevoegen werkt goed. Daardoor wordt het een stuk makkelijker om je gedrag te veranderen. Het was een key en nu wordt het een tag. Die tap je tegen je telefoon aan en dan kun je bij je vergrendelde apps. Je kunt schemas in de app instellen. Bijvoorbeeld: geen social media tijdens werk. Als je dat wel wilt, moet je de tag tegen je telefoon houden. Door het fysieke aspect kan je de tag bijvoorbeeld thuis laten of in een andere ruimte leggen. Dat is een veel grotere barrière dan een paar knopjes indrukken op een app. We geven een jaar gratis abonnement bij het product, daarna moeten ze Unpluq premium nemen. Dat kost 40 euro per jaar of 4 euro per maand.” 

Waar staan jullie nu?

“De retentie van ons product is goed. Na 1 jaar is dat ongeveer 12,5%. Het gemiddelde van productiviteitsapps is 4% na een maand en bij ons 50%. Terwijl die app nog veel bugs had. We kunnen de retentie dus nog verder omhoog krijgen. Juist het fysieke aspect blijkt veel mensen aan te spreken.

We zijn nu de kickstarter aan het voorbereiden voor een nieuw product, de NFC tag, die werkt op iOS en Android. We verwachten in de zomer de iOS app te kunnen lanceren. Waarschijnlijk gaat de beta live in mei om met eerste gebruikers te kunnen testen. Dan kunnen we ons ook op De Verenigde Staten richten. Dat is echt de grootste markt. We zijn nu veel Facebook en Instagram ads aan het draaien om te testen. De testen lopen erg goed. De cost per lead is nu al onder de 1 euro, dus we verwachten dat we de kickstarter groots kunnen neerzetten.” 

Zijn jullie op dit moment op zoek naar financiering?

“We doen nu een bridge ronde. We zoeken 120.000 euro. Daarvan is 75.000 euro al binnen en er is nog eens voor 25.000 euro gecommitteerd. Dat geld gaan we gebruiken voor iOS ontwikkeling, een deel van het salaris van de growth marketeer, een deel voor de marketing voorbereiding van de kickstarter campagne en voor operationele kosten. Met deze ronde zouden we 10 maanden vooruit moeten kunnen.

We zijn een grotere ronde aan het voorbereiden voor erna, daarvan is het precieze bedrag nog niet bekend. Ik denk ergens tussen de 800.000 en de 1,2 miljoen euro. We willen 1.000 verkopen realiseren via Kickstarter. Dat gaat waarschijnlijk wel lukken. Bij de volgende fundraising ronde hebben we voldoende geleerd wat de Customer Acquisition Cost is. Het ziet er naar uit dat het gaat lukken om dat rond de 20 tot 25 eur0 te krijgen. Dan kunnen we de marketing opschalen.” 

Wat brengt de ideale angel investeerder nog meer mee, naast kapitaal?

“We zijn nu op zoek naar iemand die ervaring heeft met marketing van apps, zoals verbetering van de retentie en de conversie naar premium abonnementen. Dat is eigenlijk het ideale profiel. Daarnaast zijn we ook de B2B markt aan het verkennen. Een netwerk wat daar bij zou helpen, bijvoorbeeld bij bedrijven met kenniswerkers of zorginstellingen, zou ook mee kunnen helpen. En goede connecties met telecombedrijven natuurlijk. Een van onze investeerders heeft net zijn bedrijf verkocht aan Nationale Nederlanden, dus we hebben nu ook connecties met zorgverzekeraars.” 

Wat is je droom met Unpluq? 

“Wereldwijd het leidende merk op het gebied van digitaal welzijn worden. Dat is nu echt opkomend. Je hebt nu nog niet een bedrijf dat wordt geassocieerd met digitaal welzijn. Er is steeds meer aandacht voor, denk aan de documentaire Social Dilemma en de klokkenluider bij Facebook / Meta. Meer mensen worden zich bewust en willen er mee aan de slag. We willen mensen tijd en aandacht terug geven.”

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Unpluq voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Unpluq is onderdeel van Yes!Delft en van Future Lab van T-mobile.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond