-

Start-up YourID wil een eind maken aan wachtwoorden en gebruikersnamen

Voor veel e-commerce bedrijven is en blijft IAM een complex onderwerp. Start-up YourID wil daar verandering in brengen. Volgens mede-oprichter Richard Citteur is de belangstelling groot. “Het kleinste platform dat interesse toonde heeft meer dan 150 miljoen gebruikers.” 

De ambities van YourID zijn stevig. Met een nieuw ID-systeem willen ze consumenten en eindgebruikers een makkelijke en veilige digitale toegang bieden tot e-commerce platforms en alle andere online toepassingen waarvoor identificatie nodig is. Zeven vragen aan Richard Citteur, mede-oprichter van YourID.

1: Wat is de missie van YourID? 

” Wij willen de online wereld weer aangenaam en veilig maken. Wachtwoordgegevens zijn nog steeds aanwezig in ons online leven in bijna alle gevallen waarin we toegang willen krijgen tot een website of een platform. Terwijl andere markten zijn geëvolueerd en nieuwe technologieën hebben toegepast, lijkt het onmogelijk voor de online wereld om deze achilleshiel van IT achter zich te laten. Waarom kunnen we dit zwakke punt in het identificatieproces niet overwinnen?

 Onze “reis” begon met de wens om deze specifieke vraag te beantwoorden. Een reis met slechts één doel: het elimineren van gebruikersnamen en wachtwoorden en het zoeken naar een veilige manier om online actief te zijn en de juiste technologische oplossing te vinden voor identiteitsverificatie op afstand. YourID is gecreëerd met de wens om een oplossing te ontwikkelen die dit doel bereikt, terwijl het onafhankelijk blijft van technologie leveranciers en bedrijven en niet gedreven wordt door een commerciële agenda.” 

2: Waar zie je de belangrijkste toepassing?

“Men kan YourID op veel verschillende plaatsen gebruiken, dus het aantal toepassingen is letterlijk eindeloos. Telkens wanneer een website, platform of bedrijf jouw identiteit moet verifiëren, is YourID de snelle, veilige en betrouwbare optie voor digitale toegang, het ondertekenen van digitale transacties, proof-of-life en zelfs voor fysieke toegang. 

In brede zin kunnen de kenmerken van YourID worden samengevat als digitale toegang, fysieke toegang en gebruikersidentificatie. Bovendien beschikt YourID over een uitgebreid arsenaal aan bedrijfs-identificatie-toepassingen.” 

3: Wat is de impact van YourID?

“Ik verwacht dat de impact enorm is. Veel grote online spelers hebben al interesse hebben getoond in YourID’s oplossing. Dit komt omdat we het specifiek hebben gebouwd volgens de wensen en behoeften van de grotere partijen in de online wereld. Op basis daarvan is het doel van YourID opgesteld, dat als volgt kan worden samengevat:

 Het op een transparante en onafhankelijke manier beschermen van de privacy van gebruikers, hun persoonlijke gegevens en hun digitale identiteit, het bevorderen van de controle die gebruikers hebben over hun persoonlijke gegevens en hun digitale identiteit (inclusief met wie ze [een deel van] hun informatie willen delen) en over het gebruik van hun gegevens en digitale profielen. 

 YourID wordt gebouwd rond de gebruiker en geeft de gebruiker de controle over diens gegevens en de mogelijkheid om eerder gedeelde gegevens gemakkelijk terug te trekken en respecteert het recht van de gebruiker om te worden vergeten dit volgt ook het GDPR in Europa. Ook heeft de gebruiker de keuze om extra gegevens te delen, waarvoor hij/zij dan ook extra voordelen krijgt. Dataverrijking met toestemming van de gebruiker dus. Dit is mogelijk omdat de gebruiker de controle heeft. 

Dit alles gebeurt op een flexibele, technologisch-agnostische manier, met een grote verscheidenheid van de meest gerenommeerde technologie-partners, om het hoogste niveau van veiligheid en privacy van de gebruiker op wereldwijde schaal te garanderen.” 

4: Waar staan jullie nu?

“De afgelopen 2 jaar hebben we de identiteitsoplossing van YourID zorgvuldig voorbereid. We hebben rekening gehouden met alle voorwaarden en elementen die nodig zijn voor een snelle realisatie en adoptie ervan door de online wereld.

 YourID realiseert één enkele oplossing die wereldwijd werkt, ongeacht waar een bedrijf actief is en zonder dat er grote verplichtingen of organisatorische veranderingen van hen gevraagd worden.  Het is gebaseerd op bekende technologieën – die de afgelopen twee jaar zijn geselecteerd – die al worden vertrouwd en gebruikt door de grote online spelers in de  verschillende marktsectoren. Bovendien is YourID beschikbaar voor een fractie van de kosten die hun huidige IAM-oplossingen met zich meebrengen.

 De technologie van YourID wordt georkestreerd en beheerd door de onafhankelijke stichting YourID. Het bestuur van de stichting zal bestaan uit een grote verscheidenheid aan toonaangevende websites en online platforms die de volledige controle hebben over alle relevante aspecten van de stichting en haar oplossing. Het bestuur van de stichting bestaat uit de 4 initiatiefnemers van YourID (waaronder ikzelf) en valt ook onder de supervisie van de stichting. Deze stichting is reeds opgericht en de komende maanden gaan we de bestuursfuncties aanbieden aan een selectie van toonaangevende online spelers.” 

5: Wanneer zijn jullie van plan om de markt op te gaan?

“We verwachten in het derde kwartaal van dit jaar (2021) gereed te zijn.” 

6: Wie heeft er in YourID geïnvesteerd en wat voor soort investeerders zoeken jullie?

“YourID is op zoek naar een laatste externe investering om de komende 12 maanden de voorbereidingen af te ronden en de samenwerkingsverbanden te sluiten met de websites en online platformen die interesse toonden in YourID’s oplossing. De inkomsten zullen worden gegenereerd door een royaltyovereenkomst van EUR 1,00 netto per gebruiker per jaar voor de duur van 20 jaar. De investeerder zal worden gecompenseerd met een aandeel in de toekomstige royalty’s. 

 Het potentieel van YourID is aanzienlijk omdat de deelnemende platforms en websites de YourID-app gratis aanbieden aan hun klanten, waardoor een snelle en significante gebruikersadoptie wordt gerealiseerd. Het kleinste platform dat interesse toonde in YourID’s oplossing heeft meer dan 150 miljoen gebruikers. Het grootste platform dat YourID wil aantrekken heeft meer dan 2 miljard gebruikers.

 Na persoonlijke ontmoetingen staan we in nauw contact met 30 toonaangevende organisaties en 350 andere bedrijven die voldoen aan de eisen om een zetel in het bestuur te krijgen. Om het risico voor de investeerder(s) verder te verlagen, wordt de investering in twee tranches gesplitst. Voor januari – mei 2021 is een 1ste tranche nodig, zodat YourID de eerste bevestigingen kan formaliseren. Deze tranche zal worden gebruikt voor operationele kosten en een professionele acquisitie- en communicatiecampagne om de afsluiting van de verbintenissen met de belangrijkste websites en platformen die interesse toonden in de oplossing van YourID te garanderen.

 Pas na het afsluiten van de eerste toezeggingen voor bestuursfuncties is de tweede tranche nodig. Deze zal worden geïnvesteerd om het afsluiten van aanvullende overeenkomsten te waarborgen en het proces van formalisering van het stichtingsbestuur met de eerste paar leden te begeleiden en zo de inkomsten uit royalty’s veilig te stellen. Na de formalisering zal de stichting haar toekomstige financieringsbehoefte zelf kunnen dekken.

 Tot nu toe hebben we zelf ongeveer EUR 500.000 geïnvesteerd en in december 2019 hebben we ook een angel-investering van EUR 150.000 ontvangen.” 

7: Wat zou de ideale investeerder zijn?

“De ideale investeerder zou iemand zijn met relevante kennis en/of met een netwerk van grote online spelers en die ook zelf een deel van de oplossing wil worden. Maar dat is een ideale situatie.  Gelukkig hebben we de tijd genomen om ons goed voor te bereiden, zodat we de volledige controle hebben en onze boodschap en oplossing ons in relatief korte tijd bij de juiste partijen aan tafel heeft gebracht. We hebben bijvoorbeeld persoonlijke ontmoetingen gehad met alle grote spelers in de VS. Een perfecte match is niet nodig, al zou het natuurlijk welkom zijn. Het belangrijkste waar we op dit moment naar op zoek zijn is financiële steun om onze taak te kunnen volbrengen.” 

[English version here ]

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over YourID voor investeerders

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond