Start-up Manufy: brug tussen kledingmerken en duurzame fabrikanten
De vraag naar duurzame kleding neemt toe. Maar hoe zorg je ervoor dat verantwoorde merken en duurzame producenten elkaar goed kunnen vinden? Zes vragen aan Rob ten Hoove, mede-oprichter van Manufy: een platform voor duurzame kledingproductie.
Als je Manufy zou moeten uitleggen aan iemand die jullie helemaal niet kent, hoe zou je dat dan doen?
“Manufy is hét platform voor duurzame kledingproductie in Europa. Wij maken het voor kledingmerken mogelijk om duurzame producten bij Europese kledingfabrikanten te sourcen. Merken plaatsen een productieverzoek op ons platform en producenten kunnen vervolgens reageren op verzoeken die goed bij hun skillset passen. Op Manufy zijn inmiddels meer dan 1200 productie-aanvragen geplaatst in uiteenlopende productcategorieën, dus er is genoeg te doen voor de fabrikanten.
Over twee weken lanceren we Manufy 2.0 en daarmee veel nieuwe functionaliteiten. Het wordt dan onder meer mogelijk om orders te plaatsen, eenvoudig feedback te geven op samples en projecten en verzendingen te beheren. Daarnaast zijn we druk bezig om het mogelijk te maken transport te regelen en betalingen via het platform faciliteren. Hiermee maken we de stap van een market place naar een market network.
De belangrijkste waarde voor Manufy is het verduurzamen van de industrie. Daarom zijn we ook in contact met nog niet-duurzame fabrikanten. We willen ze juist laten zien hoe het ook kan en wat voor kansen er voor hen liggen. Denk bijvoorbeeld aan een fabrikant die nog geen gebruik van duurzame stoffen maakt of zijn fabriek nog niet van zonnepanelen heeft voorzien, terwijl andere bedrijven in zijnbenchmark hier al wel van gebruik maken. Wij willen hen laten zien dat kleine investeringen en veranderingen in de manier van werken al tot een positieve impact kunnen leiden. “
Zijn jullie op dit moment bezig met een financieringsronde?
“Na een succesvolle crowdfundactie afgelopen jaar onder vrienden en familie zijn we nu klaar voor een volgende financieringsronde. Om onze groei verder te versnellen zijn wij afgelopen week met een nieuwe ronde van 1 miljoen gestart. Dit keer zijn we op zoek naar een investeerder die, bij voorkeur, kennis heeft van marketplaces, SaaS-oplossingen, en expansie in Europa. Dat is een hele lijst, maar het is voor ons fijn als een investeerder met ons meedenkt en met ons de volgende stap kan zetten.”
Waar wil je het opgehaalde geld voor gaan gebruiken?
“Wij willen 50% van de investering voor het binnenhalen van nieuwe klanten gebruiken. Een market network valt of staat natuurlijk bij haar gebruikers, dus het blijft van belang om daar focus op te houden. De instroom van zowel merken als producenten verloopt tot nu toe goed maar kan nog harder groeien en met de financiering willen we ook nog meer op onboarding van de gebruikers gaan inzetten. Daarnaast zal 25% van de investering de verdere verbetering van het platform gebruikt worden en 25% voor het verder ontwikkelen van additionele diensten zoals transportverzekeringen, betalingen en e-commerce koppelingen.”
Heb je wel eens een vraag of advies gekregen van een investeerder waardoor je dingen anders bent gaan doen?
“We kregen de feedback van een business angel dat onze frontend er wat te kil uitzag. Daar zijn we mee aan de slag gegaan. De website heeft nu een warmere uitstraling gekregen, waarbij we onder andere ons team en de producenten op het platform een gezicht hebben gegeven. Maar ook zaken als copy of kleurstelling hebben we meegenomen in het nieuwe ontwerp. Vaak waren de teksten inderdaad wat zakelijk opgeschreven terwijl je merken en mensen wil bereiken. Je moet je altijd afvragen “voor wie maken we dit eigenlijk?”
Heb je advies voor startende ondernemers?
“Ik zou zo snel mogelijk starten met het valideren van je idee door het ophalen van feedback bij je toekomstige gebruikers. Maak een mockup van je idee, zet een landingspagina live en laat hier een kleine advertentiecampagne op lopen. Ga daarnaast zoveel mogelijk met je toekomstige gebruiker in gesprek en verifieer of je ideeën en aannames kloppen.”
Wat is de droom voor Manufy?
“Dat we echt een bijdragen kunnen leveren aan een duurzamere kledingindustrie en juist producenten die nu nog weinig duurzaam zijn kunnen motiveren om een stap in de juiste richting te zetten!”
* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Manufy voor investeerders.
Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.
Wil je meer informatie over de investeringsmogelijkheden in Manufy? Gan dan naar https://api.fundsup.co/go/-dB9duw3Fq
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond