-

Start-up My Dressoir: kleding huren in plaats van kopen

Start-up My Dressoir verhuurt designer kleding voor feestjes of events. En dat bleek lastig in te passen in de standaard e-commerce systemen en logistieke processen. Vijf vragen aan Maxine Hassing van My Dressoir.

Waar kwam het idee voor My Dressoir vandaan?

“Ik ben My Dressoir drie jaar geleden gestart vanuit een persoonlijke en zakelijke behoefte. Ik werkte als duurzaamheidsmanager en hielp grote bedrijven om bedrijfsprocessen te verduurzamen. Dus ik begreep zelf heel goed hoe die duurzaamheidstransitie werkte en hoe je zowel commercieel als sustainable impact kunt verwezenlijken. Daarnaast wilde ik persoonlijk ook steeds duurzamer leven. Ik wilde wel iets leuks nieuws aantrekken maar niet elke keer iets nieuws kopen. Ik kreeg een steeds minder lekker gevoel bij fast-fashion ketens binnenstappen. Dat hangt dan in mijn kleine kast in Amsterdam ook gewoon in de weg.

Kern van het probleem is dat we vaak spullen kopen die we niet nodig hebben. Ik ben het al jaren gewend om kleding te delen. Ik heb tijdens mijn studententijd altijd samen met vriendinnen in een studentenhuis gewoond en ik heb een zus en moeder met wie ik vaak kleding deel. Deze ervaring is de basis voor My Dressoir geweest: hoe kan dat op grote schaal gebeuren? Daarnaast wilde ik al een tijdje voor mezelf beginnen.” 

Hebben jullie last gehad van de corona-pandemie?

“Het zijn twee moeilijke jaren geweest. We verhuren kleding die vrouwen kunnen dragen naar feestjes en partijen. De horeca en cultuursector gaat nu weer open, dus wij hebben er zin in.”

Waar staat je bedrijf nu?

“We staan er goed voor. De afgelopen drie jaar hebben we alles kunnen testen. Welke producten, welke services, hoe laten we het proces zo fijn mogelijk verlopen, welke maatvoering, welke designers. We begrijpen ons businessmodel nu heel goed. We hebben ons gefocust op het zo goed mogelijk opbouwen van de tech en de operatie.

Verhuren van kleding is operationeel best een complex model. Bij normale e-commerce heb je mogelijk retouren. Wij krijgen alles retour, moeten alles reinigen, checken en repareren. Daar kon ik niet bouwen op standaard e-commerce systemen en logistieke processen. We hebben daarvoor de juiste partners gevonden om samen te bouwen. Ik ben er trots op dat nu alles staat en in huis is. We kunnen nu alles zelf en zijn daarin heel flexibel. Het heeft wel een paar jaar, tijd, energie en geld gekost om daar te komen. Nu willen we natuurlijk verder en daarom willen we ook geld ophalen.”

Waar ben naar je op zoek qua bedrag en soort investeerder?

“We zijn nu voornamelijk met fondsen en angels in gesprek. Met sommigen in een vergevorderd stadium. Het liefst haken we een investeerder aan met een achtergrond in logistiek, e-commerce, fashion of duurzaamheid. Ik zou heel graag een of meerder female angels toevoegen aan de groep van investeerders, omdat mijn bedrijf female founded is. We staan natuurlijk ook absoluut open voor mannelijke investeerders. Die hebben we ook al kunnen vinden. Maar eigenlijk wil ik niet sluiten voor we die vrouwelijke investeerder hebben kunnen vinden.” 

Waar wil je de investering voor gaan gebruiken?

“Het team uitbreiden. We hebben al veel klanten en zijn gegroeid via pers en mond-op-mond reclame. Qua marketing zijn onze kosten nooit heel hoog geweest. Het gaat op dit moment dus voornamelijk om de uitbreiding van het team. We willen graag een Head of product en een Head of brand partnerships aannemen. Dat zorgt ervoor dat we aan de operatie en aan de collectie kant sterk bezet zijn.”

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over My Dressoir voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond