-

Hoe je met moderne technologie de last mile-levering kan optimaliseren

Bedrijven zoeken tegenwoordig hun heil in geavanceerde technologie voor het vereenvoudigen van hun last mile-leveringen. Ze investeren in machine learning en artificial intelligence om processen te automatiseren, meer overzicht op hun toevoerketen te krijgen en om over de hele linie voor kostenbesparingen te zorgen.

Logistieke bedrijven laten geen kans ongemoeid om hun last mile-processen te moderniseren en stroomlijnen. Recentelijk analyseerde UPS radio frequency identification (RFID)-data in samenwerking met Google. De resulterende inzichten werden ingezet voor het plannen van de meest efficiënte routes voor de ruim 25 miljoen pakketten die UPS dagelijks op wereldwijde schaal bezorgt.

FedEx Dataworks, een organisatie die deel uitmaakt van koeriergigant FedEx, zet de kracht van datawetenschap en machine learning in voor het verbeteren van het overzicht op zijn toevoerketen. Dataworks maakt gebruik van AI voor het doen van accurate voorspellingen van de verzendtijden en leverdatums.

De impact van AI en ML op de logistieke complexiteit

Volgens de Last Mile Mandate-enquête die FarEye in 2022 uitvoerde ziet 28% van alle consumenten tracking & tracing van het bezorgingsproces als een onlosmakelijk onderdeel van een positieve bezorgervaring. Logistieke bedrijven moeten investeren in technologieën die niet alleen de manager van hun planningsafdeling meer overzicht bieden, maar ook de consument.

Intelligente computervisie, een zijtak van AI, helpt koeriersbedrijven, transportbedrijven en pakketbezorgers met het automatiseren van herhaaldelijk terugkerende taken, het vereenvoudigen van de verwerking van grootschalige transporten en het fors terugdringen van de complexiteit rond last mile-leveringen. Het Britse Royal Mail opende recentelijk Super Hub, een logistiek centrum dat bol staat van de geavanceerde technologie voor scannen, sorteren en tracking. De Super Hub ligt momenteel op koers om tegen de 800.000 pakketten per dag te verwerken.

Postbedrijven zoals Swiss Post maken gebruik van autonome mobiele robots (AMR’s) om hun verwerkingscapaciteit op te voeren tot 40.000 pakketten per dag. Maar de mogelijkheden voor automatisering in de logistieke sector beperken zich niet tot magazijnen en sorteercentra. InPost, een technologiebedrijf dat pakketkluizen aanbiedt, zag zijn winst met 67% stijgen dankzij investeringen in automated parcel machines (APM’s).

De opkomst van drones

Logistieke bedrijven omarmen daarnaast het gebruik van drones. Dit stelt hen in staat om pakketten snel en efficiënt af te leveren op verschillende locaties. Royal Mail kondigde bijvoorbeeld plannen aan om het komende jaar 50 nieuwe routes op te zetten voor de bezorging van poststukken met drones. Het bedrijf wil de komende jaren zo’n 200 drones gaan inzetten. Het doel is om de last mile-leveringen te optimaliseren en ervoor te zorgen dat consumenten hun pakketten sneller bezorgd krijgen.

Het aanzicht van de toekomst van de logistieke sector wordt bepaald door geavanceerde technologieën zoals AI, ML, robotica, analyse van big data, cloud computing en voorspellende analyses. De investeringen in deze technologieën helpen marktspelers om hun last mile-processen eenvoudiger, kostenefficiënter en beter beheersbaar te maken.

De logistieke complexiteit reduceren en een superieure klantenervaring waarborgen

Volgens onderzoeksbureau McKinsey heeft een succesvolle implementatie van door AI ondersteund toevoerketenbeheer early adopters in staat gesteld om de logistieke kosten met 15% te reduceren, de voorraadniveaus met 35% terug te brengen en de levertijden met 65% te verkorten ten opzichte van trager schakelende concurrenten.

De conclusie is duidelijk. Bedrijven die de uiterst complexe aspecten van hun logistieke processen willen vereenvoudigen, zeker wat de last mile betreft, moeten hun complete omnichannel fulfillment-proces met zorg optimaliseren. Daarmee kunnen ze tegelijkertijd de kosten van de last mile minimaliseren.

Dit kunnen ze doen door over te stappen op moderne technologieën voor het reduceren van de logistieke complexiteit in de last mile met het uiteindelijke doel om consumenten een superieure ervaring te bieden.

Over de auteur: Rogier de Klein is Senior Benelux Account Executive bij FarEye.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond