SurfaWhile: van blog naar reisplatform

SurfaWhile werd drie jaar geleden opgericht als blog voor beginnende surfers. Inmiddels verkopen de twee oprichters ook vakanties, surf- en taalreizen en surf- en vrijwilligerswerkreizen. “We willen ons aanbod verbreden,” zegt medeoprichter Olmo van Beurden.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen van SurfaWhile?

“Mijn oud-huisgenoot Hans van Mourik vond dat er weinig informatie beschikbaar was online voor beginnende surfers in Nederland. Hij had bovendien stagegelopen bij een talenschool in Zuid-Afrika en zag tevens dat er verschillende studenten Engelse les combineerden met surfen. Zo kwamen we op de niche surf- en taalreizen. Gaandeweg ontstond er ook een vraag naar surfvakanties, welke we toen ook zijn gaan aanbieden. We begonnen met aanbod op een aantal, speciaal geselecteerde locaties, van Biarritz in Frankrijk, tot Ecuador, Hawaii en Australië.

Gaandeweg hebben we dit uitgebreid, waarbij het streven is om iedereen een surfvakantie te kunnen bieden die past bij zijn of haar wensen. Maar we zijn geen massa-platform, we bieden vrijwel alleen vakanties aan naar plekken waar we zelf zijn geweest. Tevens vinden wij bepaalde standaarden erg belangrijk, zoals persoonlijke benadering, een internationale sfeer en goede kwaliteit. De persoonlijke hulp die we kunnen geven door het delen van eigen ervaringen is voor ons essentieel, iets dat we goed kunnen toepassen bij de boekingen. Niets gaat automatisch via boekingssoftware.”

De combinatie surfen en vrijwilligerswerk ligt toch minder voor de hand.

“Dat valt wel mee. We hebben projecten in Peru en Zuid-Afrika en zien dat onze jonge doelgroep het heel gaaf vindt om bijvoorbeeld tijdens een tussenjaar, vrijwilligerswerk te gaan doen, wat ze dan kunnen combineren met surfen.”

Is surfen echt zo populair?

“Surfen en het wereldwijde surftoerisme groeit heel hard in populariteit. Dit heeft eraan bijgedragen dat surfen voor het eerst onderdeel van de Olympische Spelen van Tokio in 2020 zal zijn. Je ziet langs de hele Atlantische kust van Europa surfkampen en surfhuizen als paddenstoelen uit de grond schieten. Het resultaat is dat er een flinke verbreding is in het type surfreizen die er te boeken zijn. Zo vind je bijvoorbeeld surfkampen gericht op tieners, waar activiteiten en veiligheid centraal staan, surfkampen voor een oudere doelgroep, zowel internationaal als Nederlandstalig, prachtig ingerichte surfhuizen waar de gemiddelde leeftijd rond de 30 ligt, surfkampen die exclusief zijn ingericht voor families, enzovoorts.”

Hoe stellen jullie het aanbod samen?

“Wij werken samen met een zorgvuldig geselecteerd netwerk van partners, waarbij wij vooral letten op een goede spreiding, zowel geografisch als qua type accommodatie. De meeste accommodaties bieden wij aan in Zuid-Europa, in Frankrijk, Spanje en Portugal, aangezien hier de meeste vraag naar is. Het doel is om iedereen een surfvakanties aan te kunnen bieden die het beste bij hem of haar past. We hebben zo goed als alle accommodaties persoonlijk bezocht maar stellen zelf geen reizen samen. Wel geven we als extra service advies op maat over welke bestemming en accommodatie iemand het beste voor zou kunnen kiezen. Niet alle accommodaties waar wij mee samenwerken staan op de website, waardoor we mensen vaak kunnen verrassen met een aanbod wat precies aansluit op wat ze willen.”

De reizen die jullie aanbieden zijn zonder vervoer. Waarom?

“De meeste reizen naar Frankrijk en Spanje zijn per bus te bereiken en dat kun je wel gemakkelijk boeken, samen met de surfvakantie. Om vluchten aan te bieden zouden wij een IATA-licentie moeten verkrijgen of een samenwerking met een consolidator aangaan. Dat heeft niet onze prioriteit. We verkopen vooral surfvakanties binnen Europa en merken dat onze klanten het prettig vinden om zelf de reis naar de bestemming te regelen.”

Hoe ziet de doelgroep van SurfaWhile eruit?

“Vooral beginnende surfers ons weten te vinden. Zodra ze wat meer gevorderd zijn boeken ze zelf een hostel, zonder surflessen. Maar we richten ons niet specifiek op de beginners. Qua leeftijden proberen we eigenlijk iedereen van dienst te zijn, met accommodaties voor families, tieners en zowel 18-plussers als mensen van boven de 30.”

Hoe zorgen jullie voor retentie?

“Wij hebben de afgelopen jaren gemerkt dat er geen Nederlandstalig platform of reisbureau is dat verschillende typen mensen koppelt aan de surfreis die het beste aansluit bij zijn of haar wensen en behoeften. Een surf- en taalreis is meestal iets wat mensen één keer doen. Daarom proberen we te cross-sellen met onze andere categorieën. Verder zijn we bezig met het verbreden van het aanbod om relevant te blijven. Zo kijken we naar familiekampen in de hoop dat die kinderen over een paar jaar zelf een surfvakantie boeken. We hebben LearnaWhile gelanceerd, pure taalreizen voor jongeren tijdens de zomer. En we onderzoeken momenteel hoe we de 50+-markt kunnen bedienen.”

Wat is voor jullie de grootste uitdaging?

‘’SurfaWhile is een platform waar een aantal surfaccommodaties op staan. Wij streven naar 100 procent transparantie, waardoor wij alle partijen bij naam noemen. Het is onontkoombaar dat mensen bij ons gaan vergelijken en alsnog direct via de partner gaan boeken, vanuit de gedachte dat dit wel goedkoper zal zijn. Bij ons betalen ze echter dezelfde prijs voor het verblijf, geen servicekosten, en krijgen ze er gratis advies bij. Wij zien dit als een added-value naast nog enkele andere voordelen, zoals ons gratis eBook over surfen, maar het blijft een uitdaging om dit goed over te brengen.”

Hoe brengen jullie het merk onder de aandacht?

“Instagram en Facebook zijn onze belangrijkste marketingkanalen. Hiermee kunnen we per type accommodatie en bestemming heel goed een specifieke doelgroep bereiken. Deze strategie heeft geleid tot een snelgroeiend concept. Zo nam onze omzet in 2017 toe met meer dan 200 procent en ook voor 2018 ligt meer dan 100 procent groei in de lijn der verwachtingen. Wij helpen jaarlijks honderden mensen aan het koppelen van de surfvakantie die het best aansluiten bij de wensen en behoeften van onze klanten.”

Wat zijn jullie ambities voor SurfaWhile?

“Onze ambitie is om ons aanbod nog meer uit te breiden, zodat we de klanten nog specifieker kunnen helpen bij het vinden van de surfreis die bij hun past. Daarnaast zijn we langzaam maar zeker ons concept in het buitenland aan het uitrollen, omdat wij merken dat ook in andere landen behoefte is aan meer begeleiding bij het uitzoeken van de juiste surfreis. Verder breiden we uit naar andere niches, omdat we nu weten hoe je zoiets opzet en welke valkuilen we moeten ontwijken. Echte tegenslagen hebben we niet gehad, maar een mooi voorbeeld van iets waar we tegenaan liepen was dat je met een beperkte capaciteit en veel dingen op de agenda goed je prioriteiten in de gaten moet houden. We dreigden soms de focus te verliezen en hadden bepaalde zaken efficiënter kunnen aanpakken. Een waardevolle les waar we nu van profiteren door het strakker aan te pakken, iets wat hopelijk leidt tot een meer gestructureerde opzet van een volgend platform.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug