-

Swipen voor je professionele netwerk

Het was een terugkerende ergernis van Jules Maessen op netwerkevenementen: je moet wel vijftig handen schudden voordat je iemand vindt die iets voor je kan betekenen. Dat kan efficiënter, dacht Jules. Hij ontwikkelt nu eTing – een op-en-top Internet of Me-concept. De app, waarmee je elkaar eerst online ontmoet en dan offline leert kennen, staat binnenkort in de App Store.

Inloggen in eTing doe je met je LinkedIn-account. Je vindt relevante professionals door aan te geven wat voor professional je bent, wat voor professional je zoekt en binnen welke netwerkpool. De resultaten van de zoekopdracht krijg je een voor een te zien. Swipe naar rechts om een connectie te maken, of naar links als je een samenwerking voor nu nog even niet ziet zitten. Hee! Waar doet dat aan denken?

Swipen om een connectie te maken – dat komt me bekend voor

Het concept is inderdaad geïnspireerd op Tinder. Mensen leggen die link heel snel. Maar Tinder wordt geassocieerd met seks, en dat is niet waar eTing over gaat. Professionele relaties gaan over kennis en vaardigheden. Het probleem dat eTing oplost is iets waar ik al veel langer tegenaan liep. Ik vind het onlogisch dat mensen elkaar eerst in het echt moeten ontmoeten en daarna online verbinding zoeken. Dat is hoe LinkedIn nu werkt. De kracht van het internet is nu juist dat je iedereen kunt vinden. Je kunt beter eerst zoeken en dan pas elkaar ontmoeten. Toen ik Tinder voor de eerste keer zag, wist ik wat de vorm voor de oplossing van mijn probleem moest zijn.”

Hoe verkoop je eTing in een tweet?

“Breid je professionele netwerk uit in één swipe. Meet online, connect offline in een lokaal café.”

Hoe werkt het precies?

“Je logt eenmalig in met je LinkedIn-account, daar halen we alle info over jou vandaan. Op je eigen pagina kun je een korte bio van honderdveertig tekens achterlaten. Je vult daar ook in of je student, young professional, senior professional, freelancer of bedrijfseigenaar bent. Als je dat hebt gedaan, kun je op zoek, bijvoorbeeld naar een zzp’er voor tips om je eigen start-up te beginnen, of naar een online marketeer om te sparren over je social strategie. Naast de b2c basis-app hebben we een b2b-variant: eTing Exclusive. We richten ons daarbij op alumniverenigingen, netwerkorganisaties of grote multinationals. Waarom zou je een onbekende inhuren, terwijl een collega of oud-studiegenoot hetzelfde kan betekenen?”

Ben je niet bang dat eTing een recruitmenttool voor hrm’ers wordt?

“Integendeel. Bij solliciteren wordt de netwerkfactor steeds groter. Ik zou het helemaal niet erg vinden als recruiters eTing inzetten. Het is een heel snelle manier om relevante professionals te vinden. En andersom kun je als werkzoekende een geschikte recruiter vinden. Maar onze focus ligt wel op netwerken. ”

Hoe zit het precies met die ontmoeting in een lokaal café?

“Ons motto is ‘meet online, connect offline’. De app voorziet in het eerste gedeelte en maakt het zo makkelijk mogelijk om het tweede gedeelte te faciliteren. In de chatfunctie zien beide professionals suggesties voor locaties waar ze elkaar kunnen ontmoeten. We werken daarbij samen met horecagelegenheden.”

Met hoeveel mensen werk je aan eTing?

“We zijn nu met vier mensen. Twee appdevelopers maken de techniek. We zijn bijna klaar voor de laatste testfase voordat we live gaan. Mensen kunnen zich nog inschrijven voor de testfase op onze website. Daarnaast hebben we iemand voor de marketing en communicatie. Ikzelf doe de sales en al het andere wat bij een start-up komt kijken.”

Hoe schaalbaar is eTing?

“Alle techniek is erop ingericht om zo schaalbaar mogelijk te zijn. Als we na de lancering een half miljoen gebruikers krijgen in een maand, zou dat in principe geen probleem zijn. Dat is wel een enorme klus voor onze ontwikkelaars. Maar we zijn er bijna!”

Je doet mee aan verschillende award-programma’s. Waarom?

“Dat klopt – het lijkt me een goede manier om bij het juiste publiek onder de aandacht te komen. We staan in de finale van de Young Business Awards en zijn gestrand in de halve finale van de Rotterdamse Startersprijs. Het is goed om te merken dat mensen zoveel vertrouwen hebben in het idee achter eTing. Ik vind het zelf bijzonder leuk om te pitchen, dat werkt aanstekelijk. We hebben ons net ingeschreven voor de Accenture Innovation Awards. Ik hoop dat we ver kunnen komen!”

*) De inschrijvingen voor de Accenture Innovation Awards zijn geopend. Schrijf je in of tip een kanshebber. Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond