-

Tiffani Bova, Salesforce: Groei in B2B sales en marketing is een mentaal spel

Tiffani Bova is growth and innovation evangelist bij Salesforce. Met haar innovatieve benadering richt zij zich op het mentale spel van groeiend ondernemen, en ze onderzocht tien groeipaden voor business leaders die streven naar succes. Dit moet je weten over de verschillende paden naar succes en de rol van marketing- en salesprofessionals in B2B.

Onlangs verscheen Bova’s bestseller ‘Growth IQ’. Met deze publicatie opent zij de deuren voor nieuwe ideeën en activiteiten. Het boek gaat over de groei van je business en is een must read voor zowel bedrijfseigenaren als sales- en marketingprofessionals. Tiffani Bova wilde de titel kort houden: “En ik wilde het woord ‘sales’ niet in de titel gebruiken omdat ik deze term te beperkend vind. Voor mij biedt het woord ‘groei’ een betere invalshoek om allerlei onderwerpen te belichten. Daarnaast ondersteunt het woord ‘IQ’ het idee dat zakelijke groei een mentaal spel is.”

Game Changers in B2B

In de context van groei was de grootste game changer van de afgelopen jaren het samenbrengen van kopers met real-time informatie. Informatie is overal. Bova was voorheen zelf salesmanager en legt uit: “Wij (sales) hebben geen controle meer over de informatieconsumptie; uiteindelijk is het een kwestie van welke informatie onze klanten zelf kunnen verzamelen. Cases, webinars en demo’s kunnen allemaal online worden gevonden zonder dat sales hier een rol in speelt.’’

Bova beschrijft martech als een andere game changer: “We zien ook een verschuiving van de IT-uitgaven. CMO’s geven tegenwoordig meer geld uit aan IT dan de CIO’s. Digital Marketing heeft een veel grotere rol gekregen in innovatieve klantgerichte technologieën”.

B2B en B2C kunnen veel van elkaar leren

Als het gaat om de verschillen in groeistrategieën tussen B2B- en B2C-bedrijven, vindt Bova dat de lijnen vervagen: “Het koopgedrag van consumenten is drastisch veranderd, en vergelijkbaar gedrag vindt nu zijn weg naar de soms complexere zakelijke koopcycli. Ondanks dat zakelijke beslissingen vaak genomen worden door groepen mensen in plaats van door één persoon.”

Bova: “Het maakt niet uit of sales, marketing, customer service of product design je vakgebied is, B2B en B2C kunnen veel van elkaar leren. Neem bijvoorbeeld Salesforce: Hoe zou het kopen van een CRM-systeem net zo eenvoudig kunnen worden als het kopen van een boek via Amazon? Aangezien de aandachtspanne van een koper 90 seconden is, betekent dit dat user interface en gebruiksgemak extreem belangrijk zijn, zowel in B2B als in B2C. We moeten ons dus afvragen: hoe kunnen we het voor mensen gemakkelijk maken om informatie te vinden, interactie met ons te hebben en hen binnen enkele uren te laten beslissen? “

Kijkend naar (klant) groei, wat is hierin de rol van marketing?
“Ik heb gezien hoe marketeers proberen meer grip te krijgen op customer journeys en proberen meer invloed uit te oefenen op de manier waarop bedrijven verkopen. Voor veel marketeers stopt het hier. Zelden zie ik dat marketingorganisaties een sales target vaststellen en verantwoordelijkheid nemen voor het behalen ervan. Voor sales professionals is het invoeren van een quotum normaal, het betekent simpelweg dat van elke sales rep verwacht wordt dat hij een bepaald target haalt. Voor marketeers is dit meestal een brug te ver. Het ondersteunen en mogelijk maken van sales is een andere propositie dan verantwoordelijk zijn voor het genereren van inkomsten. Helaas zie ik hier nog steeds een grote kloof tussen sales en marketing.”

Bova richt zich op de kloof tussen klantgerichte organisaties en B2B. Bij klantgerichte bedrijven stopt het niet bij sales en marketing – het omvat ook klantenservice. Voorwaarde voor groei is dat deze drie disciplines op een meer collaboratieve manier werken. Marketeers kunnen beginnen met het uitbreiden van ‘sales enablement’

Het gebeurt al in klantgerichte bedrijven zoals Apple en Zappos. Hier zijn sales, marketing en klantenservice niet alleen georganiseerd om nauw samen te werken, maar ze delen ook metrics die klantgericht gedrag stimuleren. Het bepalen van metrics zoals Net Promotor Score of klanttevredenheid, is een prima manier om bestaande silo’s af te breken en teams in staat te stellen klanten beter te bedienen. Uiteindelijk zal de klantbeleving hierdoor verbeteren.

Wat zijn de grootste Growth IQ take-aways voor marketeers?

  • We moeten begrijpen dat de scheidslijnen tussen B2B en B2C vervagen
  • We moeten ons focussen op het verbeteren van de klantbeleving
  • We moeten de kloof dichten tussen verkoop, klantenservice en marketing
  • We moeten de buyer journey en het verkoopproces beschouwen als twee zeer verschillende activiteiten

Hoe blijven B2B marketeers voorlopers van het spel?
Bova: “Iedereen moet een duidelijke rol hebben in het leveren van een uitzonderlijke klantbeleving. Daarnaast moeten marketeers zich minder bezig houden met het zich toe-eigenen van processen. Zij moeten zich juist meer richten op de impact die beslissingen van de verschillende (klantgerichte) teams hebben op de klanten. Wanneer je praat over klantgerichtheid moet je eerdere stappen opnieuw overdenken. Probeer het budget niet te verantwoorden met metrics die niet klantgericht zijn! Om die reden is het eerste groeipad in mijn boek het pad van de klantbeleving. Dit zou namelijk de ruggengraat moeten zijn van alles wat je doet.”

Op 19 maart staat Tiffani Bova op het podium tijdens het B2B Marketing Forum 2019 in Maarssen. Je leert dan meer over groeipaden en wat ze betekenen voor B2B-bedrijven. Wil je haar ontmoeten? Reserveer nu je ticket.

Dit artikel is samen geschreven met Maïa Hemkes.

Deel dit bericht

4 Reacties

Ernst Wallinga - Sellian | Smarter Business Development

Growth-IQ take-away nummer 5: We moeten het commerciële proces (marketing + sales) documenteren en sturen op KPI’s.

Als gesteld is de kloof tussen marketing en sales in de praktijk nog steeds groot, en daarmee lopen bedrijven nog steeds veel geld mis.
Wij merken in de praktijk dat de meeste B2B bedrijven hun commerciële proces niet hebben gedocumenteerd, laat staan dat er prestatie afspraken gemaakt zijn op basis van KPI’s en er gestuurd wordt op commercieel rendement.
Het is steeds weer verbazingwekkend hoe bedrijven hun interne processen perfect op orde hebben en daarop kunnen sturen, en dat de commercie vergeten.

Voor de liefhebbers: het Harvard Business Review artikel “Companies with a Formal Sales Process Generate More Revenue”
https://hbr.org/2015/01/companies-with-a-formal-sales-process-generate-more-revenue

coen van delft - spotONvision

Hoi Ernst, Helemaal mee eens. Wij komen dit ook vaak tegen. De oplossing is eigenijk heel simpel. Marketing en sales moeten onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Dat kan door ze samen verantwoordelijk te maken voor het resultaat. Maar dat vereist wel visie en targetsetting vanuit het management. Gr, Coen

Ernst Wallinga - Sellian

@Coen, helaas is die alignment niet simpel zolang je de commercie niet als een ketenproces benadert.

Marketing is nog vaak gericht op het genereren van brand awareness en get genereren van leads om bovenin de salesfunnel te trekken en is traditioneel niet verantwoordelijk gehouden voor omzet en marge. Content wordt door marketing terecht gezien als essentieel voor brand awareness en leadgenatie, maar het houdt niet op bovenin. Verderop in de funnel is marketing vaak niet zichtbaar, laat staan aan de onderkant van de trechter daar waar de deals worden gesloten. En ook daar is goede, vaak gepersonaliseerde content nodig. Wanneer Sales geen effectieve content heeft worden verkoopcycli langer en gaan onnodig deals verloren.

Wij zetten daarom sterk in op Sales Development Reps die de brug tussen marketing en sales vormen. Ze werken ongekwalificeerde leads op naar MQL en SQL voordat sales ermee aan de gang gaat.

Marketing meet meestal kpi’s als open ratio’s, bounce percentages, CTR, views, likes, CPC en wat niet meer. Sales daarentegen meet vooral omzet en soms ook marge, afgezet tegen een vastgesteld target (want daar hangt de bonus van af).

Dus beide bloedgroepen spreken verschillende talen en meten met verschillende maten. Dat kan niet goed gaan, tenzij je dezelfde taal en maatstaven hanteert. Daarom meten we liever over het hele proces heen en stuur dan op CPL, CPO, CAC, LTV en RDC. Maar dat is voor veel commercieel verantwoordelijken nog volstrekt onbekend terrein.

Ingrid Archer - spotONvision

Beste Ernst en Coen, Yes, er is nog heel wat terrein te winnen. En als marketing al verantwoordelijk is voor lead gen, dan zouden ze net zo goed verantwoordelijk moeten zijn voor het nurturen van leads, en voor het bewerken van accounts in de bredere zin. Vaak een grote mismatch tussen de talen en maten van sales en marketing inderdaad.

Weinig marketeers in Nederland zijn actief bezig met sales enablement. Kortom, kansen volop! Dit is ook een van de onderwerpen tijdens het B2B Marketing Forum op 19 maart. Groet, Ingrid

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond