Download

Download
0
1.9k

Benut digitale innovaties om meer reisconsumenten voor je te winnen

Wil je als reisaanbieder meer consumenten voor je winnen, dan is het van belang om de klantreis van je doelgroep, nauwkeurig onder de loep te nemen. Lees in deze whitepaper op welke punten jij als reisaanbieder waarde kunt toevoegen. Een persoonlijke benadering wordt hierbij steeds belangrijker, daar kun je bij de steeds veeleisender wordende consument het verschil mee maken. Maar hoe pak je dit aan? Welke digitale trends zijn echt interessant voor de reisbranche en veranderen de business? En met welke digitale innovaties maak jij jouw travel platform toekomstproof?

Begin bij het begin: De performance

Voordat je overgaat op het integreren van digitale innovaties, is het goed om jezelf de volgende vraag te stellen: hoe staat het met de performance van mijn platform? Een belangrijke vraag, want als de basis niet op orde is, is meer succes ver te zoeken. De basisvoorwaarden voor je travel-platform voor het realiseren van betere resultaten zijn:

  • SEO (geoptimaliseerd)
  • Een snelle laadtijd
  • Mobielvriendelijk
  • Complete informatievoorziening
  • Goede gebruikerservaring (UX)
Optimaliseer je klantreis

Sta jij voldoende stil bij de reis die een klant maakt voordat hij een klant is? Maak zogenoemde ‘touchpoints’ inzichtelijk en leer je klant begrijpen. Dan pas ben je goed in staat ze te inspireren, te informeren en te overtuigen.

Want in elke fase heeft een bezoeker andere wensen en voorkeuren. Wanneer je alle contactpunten inzichtelijk hebt gemaakt, is het belangrijk om te achterhalen wat op elk specifiek moment de behoefte is van de consument. De ervaring die je deze consument biedt, is allesbepalend voor de waardering die de consument je merk geeft. Door goed te kijken – vanuit de behoefte van de consument – op welke momenten hij (persoonlijke) aandacht nodig heeft, ben je in de gelegenheid de ervaring voor de consument te verbeteren.

Integreer digitale innovaties

Ook met het integreren van digitale innovaties ben je in staat meer waarde toe te voegen in de klantreis. Waar liggen de kansen als we kijken naar nieuwe technologische ontwikkelingen? Met de volgende drie digitale innovaties maak jij je travel-platform toekomstproof:

  • Big data en personalisatie: Zeker niet eenvoudig, want een reis is maatwerk. Maar als je met big data aan de slag gaat en je communicatie en aanbod weet te personaliseren, is dit absoluut heel waardevol. Personalisatie wordt niet voor niks veelvuldig genoemd als dé trend van 2019. Het leveren van een gepersonaliseerde klantreis leidt tot meer conversie en terugkerende klanten.
  • Conversational systems: Een geautomatiseerde gesprekspartner als nieuwe virtuele collega voor je service-team, handig! Voor het beantwoorden van veelgestelde vragen bijvoorbeeld, precies wanneer het een consument uitkomt. Je bent met een chatbot altijd bereikbaar! En de tijd van de medewerkers blijft over voor complexere situaties. Dat komt de klanttevredenheid ten goede.
  • Video(marketing): Consumenten zijn dol op video. En de reisbranche is er zeer geschikt voor. Consumenten willen geïnspireerd worden, zien waar ze verblijven, welke excursies er te doen zijn of welke bezienswaardigheden ze echt niet mogen missen. Video is een ideaal medium om de aandacht van je consument mee te trekken. Niet meedoen is klanten missen.
Blijf innoveren en optimaliseren

Consumenten zijn machtig. Actief gaan ze op zoek naar informatie en de beste deals. En als jij ze niet biedt wat ze zoeken, zijn we alweer gevlogen. Op naar je concurrent. Blijf dus niet achter, blijf innoveren en optimaliseren. En benut de kansen van nieuwe technologie voor een optimale customer experience. Met gemak en beleving scoor je vandaag de dag veel punten.

Ilse Suijkerbuijk