Download

Download
0
1.1k
Channel: B2B online

Laat je e-commerce business groeien met e-mailmarketing

Wat het succes van e-mailmarketing voor online retailers drijft, is het unieke vermogen om verschillende gegevens met elkaar te verbinden, inzicht te verrijken en klanten te profileren. Dit zorgt voor een harmonieuze customer journey die de merkwaarde stimuleert en ROI oplevert. Door aspecten van je e-mailmarketing te automatiseren, kun je op grote schaal boeiende één-op-één-gesprekken met je klanten voeren. Deze digitale dialoog begint bij de eerste aanmelding of download tot aan een loyaliteitsprogramma voor een langetermijn-relatie.

Laat je e-commerce business groeien met e-mailmarketing

Ondanks geruchten over afname van de effectiviteit van e-mailmarketing, blijft e-mail de krachtigste van de online kanalen. En de door marketeers gerapporteerde resultaten spreken voor zich: e-mailmarketing heeft nog steeds een zeer positieve ROI, blijkt uit cijfers van DMA. Naast de basisprincipes beschrijft deze whitepaper de best practices om je e-commerce business te laten groeien met e-mailmarketing. De whitepaper gaat in op:

  • Laat je e-commerce business groeien met e-mailmarketing.
  • Vijf manieren om je contactlijsten te laten groeien.
  • De voordelen van geautomatiseerde e-mailcampagnes.
  • De toegevoegde waarde van marketing automation.
Vijf manieren voor het werven en verrijken van contacten

Een kwalitatieve contactdatabase is het fundament van iedere e-mailmarketing strategie. Hierbij geld dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Het lijkt misschien een goed idee om veel contacten in je database te hebben, maar toch is het verstandig om je te concentreren op de actieve contacten.

In de omnichannel waarin we leven is het op een verantwoorde manier verzamelen en verrijken van klantgegevens de grootste uitdagingen van iedere marketeer. Het e-mailadres fungeert niet alleen als een uniek contact-ID, het biedt ook de mogelijkheid om profielen op te bouwen op basis van fit (bv. functie en bedrijf) en engagement (gedrag op je platforms). Context is de nieuwe koning en zonder de juiste diepte van inzicht is het onmogelijk om relevante, boeiende content aan uw contacten te leveren.De whitepaper beschrijft vijf manieren voor het werven en verrijken van contacten.

De tien best renderende e-mailprogramma’s binnen e-commerce

Dotdigital heeft voor deze whitepaper de tien best renderende e-mailprogramma’s binnen e-commerce uiteengezet en beschrijven waarom deze zo succesvol zijn. De tien programma’s zijn:

  1. Het welkomstprogramma
  2. Transactionele e-mails
  3. Post-aankoop programma
  4. Verlaten-winkelmand-programma
  5. Verlaten-browser-programma
  6. Refill programma’s
  7. Klantretentie programma’s
  8. Aanbevelings- en upsell programma’s
  9. Winback programma’s
  10. Data-driven programma’s
Wanneer is het toegestaan om massa-berichten te sturen?

Het e-mailmarketing landschap is door marketing automation flink opgeschud. Voorheen werden alle e-mailcampagnes verstuurd naar alle contacten, met de opkomst van marketing automation wordt dit als ‘not done’ beschouwd. Toch zijn er nog steeds momenten en evenementen waar je massa-berichten kunt verzenden. Denk aan nieuwsbrieven, informationele e-mail, productlanceringen en seizoensmailings (Halloween, Black Friday etc.).

Redactie