Download

Download
0
1.6k
Channel: B2B online

Een gestructureerde aanpak voor het ontwikkelen van een data-driven dashboard

Tegenwoordig zijn de mogelijkheden voor het meten van gedrag van je doelgroep eindeloos. Het is over het algemeen een grotere uitdaging om inzichten en concrete acties te destilleren uit deze enorme hoeveelheid data. Data driven dashboards zijn daarom onmisbaar binnen je digital strategie. Het zorgt ervoor dat je ‘on track’ blijft en grip houdt op je digitale KPI’s.

Een dashboard zet je met een paar klikken in elkaar. Of niet?

Toch kiezen (online) marketeers en analytics experts voor goedkope en makkelijk te gebruiken online dashboardingstools waarmee je binnen een paar klikken een dashboard in elkaar zet. Deze aanpak is efficient maar vaak ontbreekt de context bij de gevisualiseerde data. Hierdoor is er geen fundament voor datagedreven beslissing. Deze whitepaper beschrijft de toegevoegde waarde en voordelen van een data driven dashboard. Deze whitepaper beschrijft de toegevoegde waarde en voordelen van een data driven dashboard. Deze whitepaper gaat in op:

  • Grip op het behalen van digitale doelstellingen
  • Voorkomen van beslissingen op onderbuikgevoel
  • Silo’s doorbreken met slimme koppelingen
  • Het KPI, SEO Performance en Google Analytics Dashboards
  • Voorbeelden van succesvolle dashboards voor A-merken
De drie voordelen van een kwalitatief dashboard

Een online dashboard geeft een compleet beeld van de performance van je marketing- en communicatieactiviteiten. Het loont om te investeren in een kwalitatief dashboard. De whitepaper beschrijft de drie belangrijkste voordelen van een dergelijk dashboard:

  1. Het is het verkeerslicht van je organisatie.
  2. Het plaatst performance statistieken in de juiste context.
  3. Alle data in één oogopslag.
Een gestructureerde aanpak voor het ontwikkelen van een data-driven dashboard

De 80/20 regel is ook van toepassing bij het ontwikkelen van dashboard. De meerderheid van je tijd besteed je aan datamanagement en de overige tijd besteed je aan het maken van je dashboard. De grootste uitdaging voor marketeers is het samenvoegen van alle data in één centrale dataset. Dit proces begint bij het verzamelen van de data en eindigt bij het interpreteren ervan. Lees in whitepaper hoe je dit gestructureerd kunt aanpakken. Lees daarnaast wel dashboards absolute must haves zijn in digital marketing.

Joël de Boer