Google Analytics 4: Waarom, wanneer en hoe te starten
Google hakt na twee introductiejaren van Google Analytics 4 de knoop door. Google Analytics Universal zal in 2023 definitief vervangen worden door de opvolger, versie 4. Na twee decennia Google Analytics is dit de grootste verandering sinds de lancering.
Voor gebruikers een mooie ontwikkeling die veel nieuwe toepassingen en mogelijkheden biedt, maar het brengt ook een serieuze migratie-uitdaging met zich mee. Een ontwikkeling en uitdaging die een plek verdient in alle analyticsroadmaps voor 2022.
De whitepaper gaat in op de kans en de taak voor organisaties om hier nú mee te starten voor eerste waarde op de korte termijn en een soepele overgang op de langere. De whitepaper neemt managers en (technisch) webanalisten mee door het belang van starten met Google Analytics 4, en hoe je dit doet.
In deze whitepaper:
- Wat Google Analytics 4 is en waarom het belangrijk isvoor je organisatie.
- Waarom nu starten de meeste waarde biedt op de korte en de lange termijn.
- Wie in jouw organisatie ermee aan de slag moet voor goede adoptie.
- Hoe je het technisch aanpakt om het een succes te maken.
Nieuw datamodel, klaar voor de toekomst
Het datamodel van Google Analytics is inmiddels meer dan twintig jaar oud. Net zoals met alle oude technologie wordt ook Google Analytics door de tijd ingehaald. Met name de opkomst van smartphones en tablets heeft ervoor gezorgd dat de datacollectievolumes exponentieel gestegen zijn. Het verwerken van deze volumes vormt een grote uitdaging. Daarom heeft Google besloten om in te grijpen. De oplossing is Google Analytics 4 en dat is in de basis een totaal nieuw datamodel.
Wanneer moet je er mee aan de slag?
Google heeft de deadlines bekend gemaakt waardoor kraakhelder is geworden wanneer je moet beginnen. Voor de gratis gebruikers die jaar-over-jaar analyses willen kunnen doen die moet vóór 1 juli 2022 de technische migratie af hebben. Voor betalende 360 gebruikers is dat wat later, namelijk op 1 oktober.
Gelukkig hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen. Heb je al een gedegen implementatie van Universal Analytics staan, dan is er een aanzienlijke kans dat je met een opschoning en vertaling al een heel eind bent. Daarbij is dit nieuwe platform wel een uitgelezen kans om niet alleen te updaten, maar ook te upgraden en datacollectie en -gebruik uit te breiden om ook in alle nieuwe wensen en behoeften van de organisatie te voorzien.
De whitepaper gaat echter niet alleen in op de mogelijkheden voor de technische overgang, maar beschrijft ook de uitdagingen aan de businesskant. Door het nieuwe datamodel en de bijgewerkte interface zullen eindgebruikers weer moeten leren werken met deze nieuwe versie, en zal goed gepland moeten worden wanneer Google Analytics 4 als de nieuwe wordt gezien. Tijd voor change management!