0
7.3k
Channel: Analytics

Google Analytics 4: Waarom, wanneer en hoe te starten

Google Analytics gaat drastisch veranderen. Na twee decennia heeft het huidige Google Analytics zijn maximum bereikt en komt Google met een nieuwe versie. Deze versie is nu beschikbaar onder de naam Google Analytics 4 (voorheen Google Analytics App + Web). Voor gebruikers een mooie ontwikkeling die veel nieuwe toepassingen en rapporten biedt. Maar om dit mogelijk te maken verandert Google veel onder de motorkap – een ontwikkeling waar je in mee zal moeten gaan, want op termijn vervangt de nieuwe versie de huidige volledig.

Een praktisch startpunt voor managers en (technische) webanalisten

De whitepaper gaat in op de kans en de taak voor organisaties om hier nú mee te starten voor eerste waarde op de korte termijn en een soepele overgang op de langere. De whitepaper neemt managers en (technisch) webanalisten mee door het belang van starten met Google Analytics 4, en hoe je dit doet. Zo gaat het in op:

  • Wat het is, en waarom het belangrijk is voor jouw organisatie;
  • Waarom nu starten de meeste waarde biedt op de korte en de lange termijn;
  • Wie in jouw organisatie ermee aan de slag moet voor goede adoptie;
  • Hoe je het technisch aanpakt om het een succes te maken.
Google Analytics 4 is meer dan appdata

Google Analytics is ontstaan uit Urchin Analytics (daarom begint de GA-code met ‘UA’). Het datamodel is inmiddels meer dan twintig jaar oud. Net zoals met alle oude technologie wordt ook Google Analytics door de tijd ingehaald. Met name de opkomst van smartphones en tablets heeft ervoor gezorgd dat de datacollectievolumes exponentieel gestegen zijn. Het verwerken van deze volumes vormt een grote uitdaging. Daarom heeft Google besloten om in te grijpen. De oplossing is Google Analytics 4 en dat is in de basis een totaal nieuw datamodel.

GA4: De meest ingrijpende update van Google Analytics

Onder de motorkap zijn de wijzigingen dermate flink dat Google ook de voorkant voor gebruikers moet aanpassen. Eigenlijk kunnen we het zien als een compleet nieuwe tool. Daarom is het belangrijk om er zo snel mogelijk aan de slag te gaan. De whitepaper beschrijft hoe je jezelf als marketeer, developer, web/app-analist, CRO-specialist en product owner kunt voorbereiden op deze update.

De voordelen van Google Analytics 4

Deze Google Analytics update heeft naast nadelen ook vele voordelen. De whitepaper beschrijft de belangrijkste nieuwe mogelijkheden:

  • Unified analytics
  • Focus op events
  • Events meten met één klik
  • Flexibele analyses
  • Predictive audiences
Wanneer moet je er mee aan de slag?

Op dit moment is Google Analytics 4 in de publieke bètafase, met andere woorden: iedereen kan er gebruik van maken, maar het nieuwe GA is nog lang niet af. Helemaal overstappen is in de bètafase geen goed idee. Gebruik de komende tijd om te leren werken met het nieuwe Google Analytics. Daarnaast begin je hiermee opnieuw, waarbij dus ook geldt dat hoe eerder je nu begint hoe verder je later terug kan kijken. De exacte datum voor wanneer de migratie gaat plaatsvinden is nog niet bekend. De inschatting is dat binnen één tot twee jaar de daadwerkelijke migratie gaat plaatsvinden. Moet je dan al helemaal over zijn? Nee, zo zit het niet. Zodra de bètaversie de productieversie wordt, zal Google tijdlijnen bekendmaken.

Wat kun je al wel en nog niet met Google Analytics 4?

Op dit moment is de huidige bètaversie een basisuitvoering. Hiermee kun je de nieuwe property type verkennen en daarnaast zijn de benodigde tags in Google Tag Manager (GTM) vrijgegeven. Het advies is om zo snel mogelijk te beginnen met schaduwmetingen op je website naast de standaardmetingen waarvan je de data daadwerkelijk gebruikt. De voordelen van deze schaduwmetingen zijn:

  • Kennisvergroting
  • Adoptie binnen je organisatie
  • Opbouwen van historische data
  • Goede voorbereiding is het halve werk
Moet je helemaal opnieuw beginnen?

Google heeft eerder forse wijziging doorgevoerd in het datamodel van Google Analytics. Denk aan Enhanced Ecommerce, de migratie naar Universal Analytics en de komst van Tag Management. Deze wijzigingen vereisten een nieuwe implementatie. Nieuwe implementaties zijn kostbaar en tijdrovend voor analisten en developers. Is dit werk nu weer nodig met de komst van een nieuwe property? Lees het antwoord in de whitepaper. De whitepaper schetst ook drie scenario voor de webimplementatie:

  1. Oud naar nieuw
  2. Nieuw naar oud
  3. Paralel, oud en nieuw
Firebase Analytics: App-analyticsdata beschikbaar in GA

Firebase Analytics is de datacollectietool die het appgedeelte van Google Analytics 4 op zich neemt. Dit betekent dat de app-analyticsdata door Firebase gemeten wordt en daarna beschikbaar is voor Google Analytics. Belangrijk voordeel is dat hiermee data uit twee bronnen in één rapportage-infrastructuur worden gecombineerd. Voor de appdata is vanzelfsprekend een Firebase Analytics-implementatie nodig. De whitepaper beschrijft waarmee je rekening moet houden tijdens het implementeren van app-analytics.

Aan de slag met Google Analytics 4

Het is fijn dat je direct kan starten met het verzamelen van web- en appdata. Echter, waar moet je beginnen? Het is belangrijk om te starten bij de basis en je pas daarna te richten op de custom zaken. De whitepaper bevat een handig zes-stappenplan om te starten met Google Analytics 4.

Hoe creëer je draagvlak binnen je organisatie?

Het borgen van nieuwe technieken en manieren van werken binnen organisaties is geen sinecure. Voor de komst van Google Analytics 4 heeft Cloud Nine Digital in deze whitepaper drie methodes toegevoegd die bijdragen aan een succesvolle adoptie binnen je organisatie. De drie methodes zijn:

  1. Herbouw bestaande rapporten
  2. Zet segmenten, calculated metrics, doelen en audiences klaar
  3. Organiseer korte introductiesessies
Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Janus de Visser