Download

Download
0
3.7k
Channel: Marketing

Disruptie in search | Optimaliseer je CMS voor een optimale zoekervaring

Met de opkomst van gesproken zoekopdrachten, Internet of Things (IoT) en de voortdurende evolutie van zoekmachines zoals Google, Pinterest, Bing en Yelp, wordt het landschap van digitale kanalen steeds complexer. Hoe speel je in op deze ontwikkelingen? Cody Cnrkovich (Adobe) verwoord de disruptie van het digitale landschap als volgt: “Omdat nieuwe technologie de customer journey hervormt, hebben marketeers strategische oplossingen nodig voor het customer experience management. Door voorbeelden van experience tools te combineren met gestructureerd gegevensbeheer en een klantgerichte mentaliteit, kunnen merken consumenten bereiken op intentiemomenten om betrokkenheid en conversie te stimuleren.”

Search: Optimaliseer je CMS voor een optimale zoekervaring

Hoe speel je in op de disruptie en technologische ontwikkelen in search? Deze whitepaper biedt handvatten en praktische tips voor het optimaliseren van je CMS voor het bieden van een optimale zoekervaring. De whitepaper gaat in op:

  • De nieuwe realiteit waarmee digitale marketeers worden geconfronteerd.
  • Hoe technologie nog meer fragmentatie in de klantreis zal veroorzaken.
  • Drie manieren je content op te laten vallen in de zoekresultaten.
De customer journey in search verandert door voice en evoluerende zoekmachines

Uit gegevens van Forrester blijkt dat 95 procent van de klanten drie of meer kanalen gebruikt om een bedrijf te contacteren, 62 procent gebruikt hiervoor meer dan één apparaat. De digitale customer journey is gevarieerd en meer gefragmenteerd dan ooit tevoren. Met de opkomst van gesproken zoekopdrachten, Internet of Things (IoT) en de voortdurende evolutie van zoekmachines zoals Google, Pinterest, Bing en Yelp, wordt het landschap van digitale kanalen steeds complexer. Om consumenten op het juiste moment te bereiken moeten organisaties hun CMS koppelen aan een datamanagement platform om een gepersonaliseerde klantervaring te bieden.

Consumenten kijken verder dan je homepage

De algoritmes van zoekmachines worden steeds slimmer en hechten tegenwoordig steeds meer waarde aan de zoekintentie bij het tonen van zoekresultaten. Consumenten profiteren van deze verbeterde zoekervaring. Voor marketeers betekent deze ontwikkeling een verschuiving in de manier waarop consumenten op hun website landen. Deze landingspagina’s voldoen aan de zeer specifieke behoeften en geven de zoeker direct het antwoord op zijn zoekopdracht. Dit betekent ook dat de homepage minder relevant wordt.

Groei van het verkeer op bestemmingspagina’s is een mogelijkheid tot conversie. Een studie door Conductor onderzocht zeven miljoen bezoeken en ontdekte dat de conversieratio’s 2,5 keer hoger waren voor long-tail zoekopdrachten. Lees in de whitepaper hoe je jouw website optimaliseert voor de zoekintentie van consumenten.

Gestructureerde data is het fundament van disruptie in search

Marketeers moeten zich aanpassen aan de steeds evoluerende, gediversifieerde mix van kanalen, platformen en apparaten. Het is belangrijk om na te denken of je online platform en touchpoints passen in de digitale customer journey van (potentiële) klanten.

Zoekresultaten bestonden vroeger uit tien blauwe links op een pagina. Maar nu bieden zoekmachines consumenten gestructureerde, directe antwoordervaringen die de zoekintentie van de gebruiker weerspiegelen. Gestructureerde gegevens helpen zoekmachines uw inhoud nauwkeuriger en op een dieper niveau te begrijpen, zodat gebruikers relevantere resultaten kunnen vinden en “verbeterde weergave in Google-zoekresultaten” mogelijk maken. Lees in de whitepaper hoe je de data op je website kunt structureren.

Ervaringen van derden stimuleren in toenemende mate betrokkenheid en verkeer

De zoekervaring evolueert continu en consumenten nemen een andere route naar websites van bedrijven en merken. Consumenten kunnen tegenwoordig rechtstreeks vanuit een (spraakgestuurde) zoekopdracht engagen met een merk, bijvoorbeeld door te bellen, een order te plaatsen of te navigeren met Google Maps. Lees in de whitepaper hoe je jouw website optimaliseert voor third-party integraties.

De opkomst van voice- en visuele zoekervaringen zorgt voor verdere fragmentatie

Gartner verwacht dat dertig procent van de sessies op het web in 2020 schermloos zullen zijn. De opkomst van voice- en visuele zoekopdrachten zal zorgen voor verdere fragmentatie in search. Bedrijven zoals Google, Amazon, Pinterest en Bing hebben belangrijke mogelijkheden op dit gebied ontwikkeld, naast de voortdurende focus van Google en Amazon op het verbeteren van hun spraakherkenning en zoekmogelijkheden via spraakassistenten.

De disruptie in search biedt kansen voor marketeers

De beschreven ontwikkelingen in dit artikelen hebben grote implicaties voor de martech stack van marketeers. Hoewel het op het eerste gezicht een enorme uitdaging lijkt voor marketeers, biedt dit ook kansen. Om in te spelen op het continu evoluerende digitale landschap moeten marketeer hun CMS-ervaring optimaliseren. Dit kun je doen door een intentie marketingstrategie te ontwikkelen met gestructureerde data, voice en door de connectie met zoekmachines te zoeken.

Jon Buss