Download

Download
0
3.8k
Channel: Marketing

Intent marketing in 2020: Ontwikkel een langetermijn-strategie met deze tips

Tegenwoordig begrijpen we dat consumenten geen homogene doelgroepsegmenten zijn die uitsluitend worden gedefinieerd door leeftijd of geslacht (in feite kunnen marketeers die hun publiek proberen te bereiken door uitsluitend te vertrouwen op demografische gegevens, meer dan 70 procent van de potentiële kopers missen). In plaats daarvan is het van cruciaal belang om de realtime mindset van een klant te begrijpen op basis van zowel hun online als offline gedrag.

Waarom merken in 2020 intent marketing moeten omarmen

Door veranderingen in het zoekgedrag kunnen consumenten hun ware intentie nu op meer plaatsen en vaker dan ooit tevoren uiten. Deze whitepaper gaat in op:

  • Waarom merken in 2020 intent marketing moeten omarmen.
  • Hoe je een succesvolle intent marketingstrategie kunt ontwikkelen.
  • Het bouwen van een intent marketingorganisatie voor langetermijnsucces.
Wat intent marketing is en waarom het ertoe doet

Bij intent marketing draait het om de (commerciële) interacties die een consument met jouw merk heeft. Dit kan een online zoekopdracht zijn, een klik op je advertenties of het downloaden van content. Door deze intenties goed te monitoren kun je consumenten precies leveren wat ze willen of nodig hebben op het juiste moment. Ook kun je met intent marketing klanten bereiken die je normaal gesproken niet zou bereiken.

Consumenten zoeken naar een dialoog met hun spraakassistent

Technologische ontwikkelen zoals kunstmatige intelligentie (AI) en Natural Language Processing (NLP) hebben het zoeklandschap en tegelijkertijd de verwachtingen van consumenten veranderd. Christi Olson van Microsoft verwoordt het als volgt: “Mensen leren dat spraakgestuurde zoekopdrachten niet enkel uit korte zoekwoorden hoeven te bestaan”. Consumenten zijn op zoek naar een dialoog met hun spraakassistent.

Omdat we organischer kunnen communiceren met zoekmachines, zoeken we meer dan ooit. Gemiddeld zoeken mensen drie tot vier keer per dag. Daarnaast geeft negentig procent van de consumenten aan dat ze in elke fase van hun klantreis op zoek zijn naar antwoorden. Consumenten drukken hun intentie vaker en gedetailleerder uit dan ooit tevoren: Google ziet meer dan twee biljoen zoekopdrachten per jaar.

De verschuiving van het zoeklandschap biedt kansen voor marketeers

Deze fundamentele verschuiving in zoekgedrag heeft voor twee grote veranderingen in marketing gezorgd:

  • Consumenten hebben nu de volledige controle over de eigen customer journey: Door de verschuiving naar intent marketing is ‘interruptie marketing’ minder effectief. Met online advertenties bereik je nog maar de helft van je doelgroep. 47 procent van de internetgebruikers gebruikt een ad blocker. Marketeers moeten de switch maken naar pull marketing. Lees in de whitepaper wat de voordelen hiervan zijn.
  • Langere zoekopdrachten in mensentaal betekenen meer mogelijkheden voor inkomsten: Langere zoekopdrachten bieden kansen voor marketeers. Dit soort vragen is gemakkelijker te converteren omdat ze een hogere intentie vertonen. Lees in de whitepaper hoe je dit nieuwe potentieel benut.
Het ontwikkelen van een intent marketingstrategie

Hoe bepaal je de zoekintentie van consumenten? Door het gedrag van uw klanten in de loop van de tijd te analyseren, kun je trends identificeren die tot conversie leiden, Vervolgens kun je prospects targeten die deze acties ondernemen. De whitepaper bevat een handig overzicht van hoe je met zoekwoordenonderzoek de zoekintentie van je prospects kunt achterhalen. Lees ook welke online tools je hierbij kunnen helpen.

Het isoleren van zoekvragen alleen is niet genoeg. Het is belangrijk om op meer holistische gegevens te vertrouwen om te begrijpen wat zoekmachines het meest relevant achten voor een zoekopdracht met hoge mate van intentie. Lees in de whitepaper hoe je dit het beste kunt aanpakken en een knowledge grap kunt maken.

Stoom je organisatie klaar voor je intent marketingstrategie

Als je jouw intentie-marketingstrategie hebt uitgestippeld door de bovenstaande richtlijnen te volgen, is de laatste stap het maken van een effectief plan voor continuïteit. Het samenstellen van je intent marketingteam is vergelijkbaar met een voetbalteam. Elke positie heeft een rol in het succes, van de hoofdcoach (Marketing Director) tot je verdedigers (Projectmanagers). Lees in de whitepaper hoe het optimale team eruit ziet en hoe je dit vertaald naar een concreet actieplan.

Jon Buss