Download

Download
0
379
Channel: CMS

Maak de businesscase voor een headless CMS

De markt van headless content management-systemen (CMS) is de afgelopen jaren hard gegroeid. Het aanbod en de verschillen tussen headless CMS leveranciers zijn groot. Magnolia heeft onderzoek gedaan naar de belangrijkste beweegredenen om te migreren naar een headless CMS en vergeleken hoe het implementatietraject eruit ziet. Met deze handvatten kun je aan slag met het maken van de businesscase voor een headless CMS.

Maak de businesscase voor een headless CMS

De onderzoeksresultaten uit het headless CMS onderzoek zijn in deze whitepaper vertaald naar praktische handvatten en tips. Het doel van deze whitepaper is om je te helpen bij de keuze voor een slim of full headless CMS. De whitepaper gaat in op:

  • Waar je op moet letten in het oriëntatie- en selectietraject.
  • De belangrijkste verschillen tussen een slim en een full headless CMS.
  • De businesscase voor een modern headless CMS.
Content-as-a-service met een headless CMS

Waar het bij traditionele CMS-systemen draait om het publiceren van websitepagina’s, staat bij een headless CMS de content centraal. Het streven is content-as-a-service waarbij content in een schone en bruikbare vorm wordt aangeleverd. Vervolgens wordt deze content beschikbaar gesteld aan alle digitale bestemmingen zoals websites, mobiele apparaten, apps, displays in de winkel, afdrukken, Internet of Things (IoT). Dit gebeurt meestal via REST API’s.

Het verschil tussen een slim en een full headless CMS

De whitepaper bevat een gedetailleerde vergelijking van een slim headless CMS versus een full CMS, hierbij wordt het Magnolia CMS als uitgangspunten genomen. In totaal worden de CMS-oplossing op veertien criteria met elkaar vergeleken:

  • REST API’s.
  • Flexibiliteit voor developers.
  • Functionaliteiten voor contentmodellering.
  • Het managen van contentmodellen.
  • Hulpmiddelen voor het bewerken van content.
  • Ondersteuning voor het bewerken van SPA’s (Angular, React, Vue).
  • Op maat gemaakte user interface.
  • User interface in verschillende talen.
  • SaaS en cloud versus on-premise.
  • Volwassenheid van het platform.
  • Analytics.
  • Personalisatie.
  • Workflowmanagement.
  • Onderhoud.
De businesscase voor een headless CMS

Bij CMS-projecten gaat het meestal om het vervangen van een infrastructuur voor contentmanagement door een nieuwe, met een nieuwe look en feel. Als je het contentmodel hebt gedefinieerd kun je parallel werken aan de front-end en content omdat deze ontkoppeld zijn.

Het implementeren van een nieuw CMS doe je meestal in een aantal fasen. Het meest eenvoudige project of het project met de hoogste prioriteit wordt meestal als eerste opgepakt en gemigreerd. Dit zorgt ervoor dat de voortgang van het implementatieproject duidelijk is. Projecten waar veel schrijvers en publishers bij betrokken zijn worden vaak later in het project opgepakt, net zoals de complexe onderdelen en content repository’s.

Lees in de whitepaper wat de belangrijkste verschillen zijn tussen het implementeren van een slim en full headless CMS. Ook beschrijft de whitepaper de acht vragen die je jezelf moet stellen voordat je begin met implementeren.

Jan Schulte