Is je organisatie klaar voor feature management en productexperimenten?
Twintig jaar geleden werden technologiebedrijven getroffen door de ‘Agile Revolution’. Het idee? Elke week of twee een nieuw deelproduct of functionaliteit opleveren. Het doel van deze projectmethodiek was om sneller en betere producten te leveren in een korter tijdbestek, zelf als dit meer risico’s met zich meebracht. Met andere woorden, de mentaliteit ‘move fast and break things’ heerste.
Tegenwoordig is agile werken heel normaal en nieuwe op agile gebaseerde projectmethodieken zijn ontstaan. Denk aan Continuous Integration, Continuous Delivery en Continuous Deployment (CI/CD). Hun grote aantrekkingskracht is dat deze processen en tools de kwaliteitsbeoordeling automatiseren, en ervoor zorgen dat wanneer code stukje bij beetje wordt samengevoegd – en niet op één big bang-releasedag – werkt. Maar hoe maak je de transitie naar deze nieuwe filosofieën?
Introductie: Productexperimenten en feature management
Dat is waar productexperimenten en feature management je leven echt gemakkelijker kunnen maken. Deze whitepaper beschrijft hoe je een productoptimalisatie-programma ontwikkeld. De whitepaper gaat in op:
- Hoe maak je van productmanagers experimenteerders?
- Is jouw bedrijf klaar voor productexperimenten en feature management?
- Een oplossing zelf bouwen, kopen of samenstellen?
Je klanten en niet je HIPPO’s beslissen
Het besluitvormingsproces binnen bedrijven evolueert continu. Waar het management, de directie en dominante product- en accountmanagers de vergaderruimte in het verleden domineerden, bepaalt tegenwoordig de klant. Met een product optimalisatie platform verschuift de focus van subjectieve ideeën naar feedback van klanten en data. Denk aan A/B-tests, bèta tests en early adopter programma’s. Lees in de whitepaper waarom je projectmanagers en developers continue ontwikkeling moet omarmen. En lees ook hoe je van je productmanagers echte experimenteerders maakt volgens Jean-Yves Simon (VP Product bij AB Tasty).
De toegevoegde waarde van een platform voor continue ontwikkeling
Je vraagt je misschien af wat de toegevoegde waarde van een platform voor continue ontwikkeling is voor je marketing-, productmanagement- en DevOps teams. Functievlaggen (ook bekend als functieveranderingen) gebruiken voorwaardelijke logica om het systeemgedrag te laten aanpassen zonder dat je nieuwe code hoeft te publiceren. Feature management en productoptimalisatie gaat over het vergroten van controle, snelheid en precisie, terwijl het risico wordt verlaagd als het gaat om softwareontwikkeling. Bekijk in de whitepaper hoe dit eruit ziet in een product optimalisatie platform en hoe dit zorgt voor betere alignment tussen Productmanagement, DevOps en marketing.
Is je organisatie klaar voor feature management en productexperimenten?
De whitepaper beschrijft dertien signalen voor hoe je kunt herkennen dat je organisatie klaar is voor feature management en productexperimenten. Enkele voorbeelden zijn:
- Leveringsschema’s gaan van één week naar twee, drie etc. en je productteam voelt zich onder druk gezet om de zaken te versnellen en tegelijkertijd bugs of fouten te voorkomen.
- Je product- en ontwikkelteams klagen erover dat ze zich aan een marketingagenda of tijdschema houden en tegelijkertijd klaagt je marketingteam over vertragingen en gebrek aan controle of zichtbaarheid.
- Je mist met data onderbouwde argumenten om de ontwikkeling van bepaalde productkenmerken te ontwikkelen of juist te bevriezen.
Vier scenario’s waar een productoptimalisatie platform goed van pas komt
Feature Management- en Product Experimentation-platforms op basis van feature-flagging-technieken bieden een verscheidenheid aan mogelijkheden voor productmanagers. Hiermee kunnen zij de snelheid, controle en precisie te verhogen als het gaat om productreleases, terwijl tegelijkertijd het bijbehorende risico wordt verlaagd. Enkele veelvoorkomende scenario’s:
- A/B-testing
- Personalisatie
- Marketing alignment
- Progressive rollout