Download

Download
0
2.9k

De voordelen van het combineren van je DAM- en PIM-systeem

Als je bij wilt blijven met e-retailers zoals Amazon is het belangrijk om een goede balans te creëren tussen productinformatie en marketingcontent. Het streven is “product content as a service” waarbij productinformatie en de gebruikte marketingmaterialen op elkaar zijn afgestemd. In deze whitepaper deelt industry expert Theresa Regli haar visie op het combineren van je DAM- en PIM-systeem. Zij gaat in op:

  • Het belang van accurate productinformatie.
  • Product content as a service: een goede balans tussen productdata en je marketingmateriaal.
  • De voordelen van het combineren van je DAM- en PIM-systeem.
Het verschil tussen een PLM-, PIM- en DAM-systeem

De meeste producten hebben een lange levenscyclus van idee, productontwikkeling, proof of concept (POC) tot uiteindelijke productlancering. In dit proces speelt technologie een belangrijke faciliterende rol. Elke fase van het productontwikkelingsproces heeft zijn eigen systeem voor het beheren van productinformatie.

Een Product Lifecycle Management (PLM) systeem zorgt voor het beheren van productinformatie tijdens de eerste fasen van het productontwikkelingsproces. In de hieropvolgende fasen wordt de data gemigreerd naar een PIM-systeem. De marketingassets worden gedurende het gehele proces beheerd in een DAM-systeem.

Elk systeem staat op zich en dit zorgt ervoor dat er vele verschillende versies ontstaan van productinformatie. Voor belanghebbenden is het vaak lastig om te achterhalen wat de meest recente versie is. Dit proces kun je stroomlijnen door een volledig geautomatiseerd contentsysteem te bouwen.

Zo bouw je een volledig geautomatiseerd contentsysteem in retail

Voorheen was het heel normaal dat marketeer de benodigde productinformatie en marketingassets uit verschillende systemen, databases en spreadsheets haalden. De moderne aanpak is om te werken vanuit complete techstacks. Een belangrijk voordeel van de pakketten is dat het zorgt voor consistente communicatie door interne en externe gebruikers. Lees in de whitepaper hoe de Zwitserse retailer ‘Migros’ een volledig geautomatiseerd contentsysteem heeft gebouwd door hun PIM- en DAM-systeem aan elkaar te koppelen.

De voordelen van het combineren van je DAM- en PIM-systeem

Het koppelen van je PIM- en DAM-systeem zorgt voor een ‘product as a service’ benadering waarbij er een optimale balans ontstaat tussen productinformatie en gerelateerde marketingcontent. De whitepaper beschrijft de drie belangrijkste voordelen. Lees daarnaast waarom het koppelen van deze systeem een essentieel onderdeel is van een moderne marteko-strategie.

Pieter Stroop