Deel dit artikel
-

AppNexus waarschuwt voor frauduleuze virale content

Adtechbedrijf AppNexus waarschuwt expliciet voor virale content en fake news. Het is de ideale omgeving voor fraude bij de geautomatiseerde in- en verkoop van advertenties, zo constateert het platform in een eigen rapport Viral Content: The First Warning Sign Of Fraud.

Sterker nog: virale content vorm een regelrechte bedreiging voor programmatic, denkt AppNexus.

Lange tijd was virale content de Heilige Graal voor uitgevers vanwege het grote bereik dat ermee gerealiseerd kon worden. Maar meer dan ooit wordt deze content gelieerd aan frauduleus verkeer. Dat is een zure constatering voor een bedrijf dat zelf een programmatic-platform exploiteert.

AppNexus heeft onderzoek gedaan naar sites die helpen virale content te verspreiden, en het vermoeden bestaat dat veel sites door dezelfde fraudeurs worden onderhouden. Ook fake news lijkt eerder uit financiële dan door ideologische motieven te worden verspreid, waarbij commissies voor inkomsten zorgen.

Om verkeer te genereren worden verschillende tactieken gehanteerd, zoals het kapen van browsers om gebruikers naar bepaalde sites te navigeren, de inzet van bots die zich voordoen als echte bezoekers of ad stuffing, waarbij advertenties onzichtbaar blijven, maar wel kliks genereren.

Hoeveel geld hiermee gemoeid is, blijft gokken. Advertentiefraude heeft volgens AppNexus een omvang van zeker 16,4 miljard dollar.

AppNexus adviseert adverteerders en mediabureaus dan ook om niet samen te werken met partijen die zich bezighouden met virale content of zich toeleggen op het genereren van bezoekersverkeer. Experts op het gebied van content discovery en sociale media pay-per-klik zijn ook verdacht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond