Concurrenten Google Shopping klagen bij EU

De nieuwe verschijningsvorm van Google Shopping levert concurrerende prijsvergelijkers geen voordeel op. Daarover klagen negentien vergelijkingssites bij de Europese Unie, wiens Commissie afgelopen september aan Google een monopoliestraf oplegde.

De bedrijven, onder wie Twenga uit Frankrijk en het Engelse Foundem, laten dat weten in een brief die ze aan eurocommissaris Margrethe Vestager (foto) hebben gestuurd. Vergelijk.nl was kort voor publicatie niet in de gelegenheid te reageren op vragen van Emerce.

Hoe de exacte klacht klinkt, verwoordt persbureau Reuters niet. Maar het nieuwe Google Shopping lost in ieder geval niet de praktijk van Googles monopoliegedrag op. Afgelopen najaar klonken dat soort signalen ook al. Nu zijn ze formeel aan Europa voorgelegd.

De klacht van de vergelijkers richt zich op het feit dat Google bovenaan de normale zoekresultaten een carroussel toonde met productlinks naar webwinkels. Met die positie is zelfs met ’s werelds beste SEO-werk niet te concurreren. Nadat de Europese Commissie Google hiervoor een miljardenboete oplegde, past het die carroussel dusdanig aan dat er ook plek in zat voor concurrenten. Die op die posities moeten bieden.

In de praktijk merken de vergelijkers te weinig van deze maatregel. In een reactie aan Reuters zegt Google dat het zich keurig houdt aan Europa’s eisen. De Commissie zegt op de hoogte te zijn van de klacht en die mee te nemen bij de tussentijdse evaluatie van de strafmaatregel.

Foto: Friends of Europe (cc)

6 Reacties

Huilie huilie huilie…vergelijkers zijn de grootste boeven. Kliks inkopen bij diezelfde Google en dan diezelfde kliks flink duurder verkopen aan klanten. Boycotten die handel!

Mooi ook verwoord: “De nieuwe verschijningsvorm van Google Shopping levert concurrerende prijsvergelijkers geen voordeel op”

Geen voordeel dus klagen… wat een huilbedrijven

Exact, vergelijkingssites zijn inderdaad de grote boeven. Hebben in de tijd dat Google nog niet zo ver was heeeel veel geld kunnen verdienen aan hun klanten.

Nu past Google het aan, misschien wel in voordeel van de uiteindelijke aanbieders (want die kunnen nu zonder de vergelijkingssites). Dat lijkt mij een gezondere situatie dan dat er een extra partij tussen moet zitten die ook nog eens geld eraan moet verdienen.

En laten we wel zijn. Vergelijkingssites waren bij oprichting heel voordelig om mee te doen. Zodra deze veel traffic en goede organische posities kregen ging het tarief sterk omhoog, tot het punt dat er ondernemers waren die het gewoon niet meer konden betalen. Dat is pas oneerlijk. Goedkoop iemand binden en dan in korte tijd het tarief aanzienlijk verhogen omdat je vindt dat ze niet zonder je kunnen.

Beste Prijsvergelijker,

Misschien moet je jezelf eens afvragen wat je bestaansrecht nog is anno 2018. Ligt het wel echt aan Google Shopping? Of ligt het gewoon aan je website die geen toegevoegde waarde biedt? Als je echt achter je product staat dan komen mensen vanzelf wel naar je site. Dan ligt het echt niet aan Google.

En nog iets…

Dit is nou het risico dat je loopt als je website volledig afhankelijk is van 1 traffic resource. Google kan op ieder moment zijn algoritme en SERP wijzigen, met alle gevolgen van dien. Daar hebben wij, als webmasters, allemaal mee te maken. Beweeg mee en zorg dat je niet afhankelijk bent van 1 traffic resource. Zorg dat je actief bent op andere kanalen.

Eigen schuld, dikke bult dus.

Welke gegronde reden is er om een doorgeefluik die alleen maar marge pakt boven eerlijk betalende reatilers te plaatsen? Voor de consument bieden fossiele vergelijkers simpelweg geen meerwaarde meer. Prijsvergelijkers die daadwerkelijk waarde toevoegen ranken organisch nog steeds zeer sterk.

Google Shopping heeft niet alleen nadelige gevolgen voor prijsvergelijkers, maar ook voor webshops in het algemeen, ook wij ondervinden nadelige gevolgen van google shopping.

Waar wil je dat een klant koopt, bij het bedrijf dat google shopping het meest betaald om zichtbaar te zijn in dat venster, of bij het bedrijf dat de beste producten levert en daarom al sinds jaar en dag bovenaan in de zoek resultaten staat?

En dan heb ik het over merkloze producten die je niet een op een kunt vergelijken met elkaar, dus niet de iPhone 6 kleur wit enz.

Onze website https://lanternevolanti.com staat sinds een tiental jaren altijd op plek 1 met als zoekwoorden lanterne volanti, sinds Google shopping in de lucht is het bezoekersaantal met meer dan 50 % terug gelopen, we staan echter nog steeds op plek 1.

Google shopping vangt potentiele klanten weg alvorens ze je website vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug