Deel dit artikel
-

Deliveroo in beroep tegen uitspraken

Als bezorgers niet meer kunnen werken als zelfstandige, dan zou dit de vrijheid wegnemen die zij nu hebben en waarderen, om te werken waar en wanneer zij willen. Dat zegt bezorger Deliveroo in een reactie op twee uitspraken van de Rechtbank Amsterdam. Vanochtend besloot de rechtbank dat bezorgers niet als zzp’er mogen worden aangemerkt en zij moeten vallen onder de cao voor beroepsgoederenvervoer.

‘In de uitspraken is duidelijk niet meegenomen hoe bezorgers in de praktijk met ons werken,’ stelt het bedrijf in een opvallend uitgebreide reactie. ‘Toen dezelfde Rechtbank Amsterdam afgelopen zomer de overeenkomsten van opdracht met bezorgers en onze manier van werken onderzocht, oordeelde ze vervolgens eenduidig dat Deliveroo-bezorgers werken als zelfstandigen.’

De maaltijdbezorger gaat dan ook in hoger beroep. Ook al omdat de tegenpartij FNV volgens Deliveroo ‘geen enkele bezorger (heeft) gevonden om deze zaak te ondersteunen, aangezien bezorgers juist kiezen voor de flexibiliteit van het werken als zelfstandige’.

Bovendien is de uitspraak over de zelfstandigheid van bezorgers volgens het bedrijf ‘gebaseerd op feitelijke onjuistheden en onjuiste aannames’.

Met betrekking tot de uitspraak over de cao merkte de rechter volgens Deliveroo terecht op dat delen van de cao duidelijk niet van toepassing zijn op het bedrijfsmodel van Deliveroo. ‘De uitspraak onderstreept ons eerdere pleidooi voor een aanpassing van de wet, die het mogelijk zou moeten maken om bezorgers zowel flexibiliteit als zekerheid te geven, in plaats van een gedwongen keuze tussen beide.’

Deliveroo plaatst de volgende kanttekeningen bij de uitspraak:

– De rechtbank stelt onder meer dat bezorgers die gebruik maken van het reserveringssysteem van Deliveroo, voorrang hebben bij het krijgen van te bezorgen bestellingen. Het systeem dat de bestellingen toewijst aan bezorgers maakt volgens het bedrijf juist geen onderscheid tussen bezorgers die wel of niet gebruikmaken van het reserveringssysteem.

De rechtbank stelt dat bezorgers elkaar in de praktijk niet kunnen vervangen. Dat is echter duidelijk vastgelegd in de overeenkomst van opdracht van bezorgers dat anderen namens hen bezorgingen kunnen doen. Dit wordt in de praktijk ook door veel bezorgers gebruikt.

De rechtbank stelt dat bezorgers in de praktijk aangeboden bestellingen niet kunnen weigeren vanwege de vereiste om de bestelling op tijd te bezorgen. Die vereiste bestaat niet en bezorgers zijn te allen tijde vrij om bestellingen te weigeren. In feite wordt 40 procent van alle bestellingen minimaal 1x afgewezen door bezorgers, daarvan ondervinden bezorgers geen consequenties. Ook blijkt uit de praktijk dat 94,9 procent van de bezorgers minstens één bestelling heeft geweigerd tijdens het werk.

In juli 2018 onderzocht dezelfde Rechtbank Amsterdam uitvoerig de overeenkomst van opdracht van Deliveroo en hoe Deliveroo in de praktijk met bezorgers werkt. Zij oordeelde toen eenduidig dat Deliveroo-bezorgers als zelfstandigen werken.

Rechtbanken en toezichthouders in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland en Frankrijk hebben eerder geoordeeld dat Deliveroo-bezorgers als zelfstandige werken.

Volgens de Europese mensenrechtenwetgeving werken Deliveroo-bezorgers als zelfstandige. In december 2018 verwierp het Hooggerechtshof van het Verenigd Koninkrijk een door de vakbond IWGB aangevraagde herziening van een eerdere uitspraak van het Hof, waarin werd vastgesteld dat Deliveroo-bezorgers als zelfstandige werken. Deze beslissing was significant omdat het Hof van oordeel was dat bezorgers geen ‘arbeidsrelatie’ hebben in de context van de Europese mensenrechtenwetgeving.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond